Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Test: CeramicSpeed krankbox og pullyhjul
30. april 2011 10:48 af Adam Aisen

Danske CeramicSpeed er den mest (aner)kendte producent af keramiske hybridlejer – og laver vel også markedets dyreste. At de har noget eksklusivt over sig, bekræftes man straks i, når man står med en af de lækre, runde metalæske, som produkterne kommer i. Også på cyklen imponerer de.

Produktets navn:

CeramicSpeed Krankboks
CeramicSpeed pullyhjul

Venligst stillet til rådighed af:
www.ceramicspeed.com

Særlige features ved produktet – ifølge producenten:
” In 2001 the first riders in Tour de France began using CeramicSpeed bearings. When the public was made aware, the discussion was whether it was worth it or not. Today the benefit from a bike fully equipped with CeramicSpeed bearings are documented, and the discussion is no longer if it works, but instead ’do I want to save up to 10 watt?’ 40% of the riders in the Tour de France 2009, seems to be wanting to save the 10%, since they all are riding on bikes with Ceramicspeed bearings.”

Vejl. pris krankboks: 1.899 DKK

Vejl. pris pullyhjul: 1.349 DKK

Læs evt. først artiklen om 'keramiske kuglelejer'.

Intro:
CeramicSpeeds CV er imponerende. Flere af de senere års mest succesrige professionelle hold som Team HTC-Columbia, Team Garmin-Transitions har benyttet deres produkter. Og idet SRAM benytter hybridlejer fra ceramicspeed i deres topprodukter har også bl.a. Team Saxo Bank og Astana medvirket til at indkøre utallige sejre med CeramicSpeed installeret på cyklerne. Sidst men ikke mindst skal det også nævnes, at perfektionisten Michael Rasmussen anvendte CeramicSpeed tilbage i 2007, da han og alle andre stadig anså ham som kommende vinder af Tour de France.

At det er kommet så vidt for virksomheden fra Holstebro skyldes både solid produktudvikling og et markedsmæssigt forspring. Af samme årsager blev CeramicSpeed hurtigt et referencepunkt for andre producenter af keramiske hybridlejer, hvorfor vi også her på Feltet.dk har valgt i denne sammenhæng at teste CeramicSpeeds opgraderingsprodukter. Som nævnt i artiklen om keramiske hybridlejer som oplagt opgraderingsmulighed, skal der skelnes mellem keramiske hybridlejer og ’fuld-keramiske’ lejer. CeramicSpeed hører til de producenter, som laver keramiske hybridlejer, hvilket vil sige, at kuglerne er af ’keramiske’ og med ’grade 3’ overflade, som er den fineste overfladerughed – mens løbebanen er af stål. Sammen med højkvalitets tætningsringe og en særlig smørefedt skulle denne kombination give de bedste betingelser for reduktion af friktion og beskyttelse mod korrosion.

Test: CeramicSpeed krankboks
CeramicSpeeds krankboks fås til alle de forskellige kranksystemer – der er de samme hybridlejer, dvs. kugler og løbebaner, inden i. Krankskålene fås i et par forskellige farver, alt efter system, men ellers er lire-effekten ikke stor, hvis man kun forholder sig til det, som er synligt. Installation foregår som normalt, med mindre man vælger blot at købe kugleejerne, hvilket også lader sig gøre, og selv indsætter dem i krankskålen.

Så langt så godt. Spørgsmålet er så blot, hvornår forskellen kan mærkes. Svaret er enkelt: Det kan man straks.

Vi kender alle til historier om, eller har på youtube selv set, hvordan pedalarmene snurrer livligt rundt efter at have udskiftet til keramiske kuglelejer. Det gør naturligvis indtryk. Ligesom det overrasker, hvor meget lettere det er at dreje lejet rundt, når man står med krankboksen i hånden og mærker efter. Også selvom det i virkeligheden ikke siger så meget, da der ingen modstand er på lejet ved disse øvelser.

Men i sammenligning med den følelse af lettere tråd, som bare et par pedalomdrejninger i denne test efterlod, glider alt dette i baggrunden. Det var med andre ord ikke svært at fornemme, at modstanden i kranken var reduceret, når først cyklen var oppe i fart – eller skule trædes i gang.

Hvor mange procent besparet energi, der er tale om, er imidlertid ikke til at sige. Men fornemmelsen var god. Set i forhold til den standard krankboks (Sram Force), som CeramicSpeed versionen i denne test afløste, var fornemmelsen substantiel. Det føltes nemmere at holde gang i pedaleringen – med en naturlig højere kadence til følge. Ved antrit og op af stejle stigninger øgede den mindre modstand i trådet følelsen af stivhed i ramme og hjul, selvom dette måske også var en mental reaktion.

På længere stigninger i kuperet terræn kan den lettere pedalering næppe undervurderes, da evnen til at finde ind i en god konstant rytme virker opmuntrende og ’flytter bjerge’. Det samme gør sig sandsynligvis gældende på tidskørsler.

Krankboksen kvalitet virker alt i alt høj, om end det her ikke har været muligt at teste holdbarheden over år. Men, skal det bemærkes, at opgradere til CeramicSpeeds krankboksen er ikke lig med intet vedligehold. Hvad enten fornemmelsen siger én, at friktionen er reduceret eller ej, og om det i givet fald er meget eller lidt, opnås størst effekt ved at renholde krankboksen samt pleje lejerne. Sagt på en anden måde; er det for dyrt ikke at gøre det. Men, skal det straks bemærkes, hermed ikke sagt, at disse kuglelejer nødvendigvis kræver større vedligeholdelse end andre kuglelejer. Plejen burde ret beset være ens. Dog er incitamentet måske større med dette luksusprodukt. I hvert fald hvis man vil have størst mulig effekt af sin investering.


Test: CeramicSpeed pullyhjul
Der er nogle, som fremfører, at idet pullyhjulene er den del på cyklen med flest omdrejninger, kan udskiftning til keramiske hybridlejer netop her give den største energibesparelse . Om den teori holder vand er svær at be- eller afkræfte. Bl.a. afhænger det jo af både fart og kadence, om det nu er pullyhjul eller hjulnav, som har flest omdrejninger. Hvorom alting er, så er det indiskutabelt, at er der friktion i pullyhjulenes kuglelejer, forplanter det sig som øget trædemodstand, og dermed går der vigtig energi tabt. Særligt på stigninger, hvor luftmodstanden ofte ikke spiller den store rolle.

Men, skal man huske på, alt dette bliver irrelevant, hvis man ikke samtidig sørger for at holde sin kæde ren og fuldt funktionsdygtig. Er den ikke det, bliver friktions-reduktion i kuglelejer i pullyhjul – og krankboks – betydeligt sværere af fornemme. Det samme gælder naturligvis for selve pullyhjulene, som også skal holdes rene og smøres.

CeramicSpeed pullyhjul kommer i en ’standard’ og en aluminiumsudgave. Indmaden er dog den samme. Sidstnævnte er dyrest, men har angiveligt også i kraft af materialet størst holdbarhed – og kommer i øvrigt i et par forskellige farver. Den røde version af aluminiums pullyhjulene er blevet testet her, og meget, meget lækre ser de ud. Både i hånden, og når de er installeret på bagskifteren. Lystigt snurrer de også efter blot et let puf med fingeren. En ren fest i sammenligning.

På cyklen er det måske sværere at fornemme den mere letløbende (rene) kæde. Men det kan godt lade sig gøre og resulterer for denne tester i en følelse af lettere pedalering og mere kontante accelerationer – som det var tilfældet med krankboksen. Igen må det siges, at vi ikke taler om kvantespring. Mindre kan dog også gøre det. Og alligevel føles det som en mindre åbenbaring, hvis man altså fornemmer og tror på det.

Konklusion
Ord som fornemmelse, substantiel og åbenbaring er blevet benyttet ovenfor. Men også ordene markedets dyreste – i betydningen ganske mange penge – er blevet brugt. Skal der konkluderes noget som helst på CeramicSpeeds krankboks og aluminiums-pullyhjul, kommer man ikke udenom disse ord.

For selvom keramiske kuglelejer, dvs. keramiske hybridlejer i CeramicSpeeds tilfælde, ikke umiddelbart er et lire-objekt, så er det det på sin vis alligevel. Andet kan det vel næppe kaldes, når man spenderer adskillige tusinde kroner på noget som krankboks og pullyhjul, også selvom de ikke syner af meget. Og særligt fordi vi har at gøre med noget, som mange i sidste ende skal overbevises om.

Kvaliteten af CeramicSpeeds krankboks og pullyhjul er utvivlsomt høj. Det samme er prisen. I denne test blev fokus og koncentration rettet mod oplevelsen; mod fornemmelsen på cyklen. Med begge de testede produkter var den overbevisende. Var det så forventet? Ja, det kommer vi ikke udenom. Forventet og påkrævet – alt taget i betragtning. Som opgradering til sin cykel, er disse CeramicSpeed produkter oplagte, men de stiller krav til anvendelsen. Og man må leve med en usikkerhed; om investeringen i sidste ende gør mest gavn for farten og energien eller for hovedet.

Denne test bekræftede, at CeramicSpeed laver eksklusive produkter til den seriøse cykelrytter, som også har et meget seriøst forhold til sit udstyr. Og som er villig til at investere i mindre trædemodstand og i holdbare produkter. Hver for sig, og naturligvis sammen, kan de testede CeramicSpeed produkter medvirke til at skabe forskellen på det fremragende og ekstraordinære resultat – hvis ellers alt andet på cyklen også er i tiptop stand og rytteren lige så toptunet. For eksklusivt udstyr stiller krav til sin ejer – og ikke kun omvendt. Ingen dyr cykel skaber alene en mester.
 

Særlige fordele/ulemper ved CeramicSpeed krankboks og pullyhjul:

+ Mærkbar reduceret friktion, solid kvalitet, lækre produkter, vægt
- Høj pris, subjektiv bedømmelse
 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

PostNord Danmark Rundt(2.HC) 21/08-25/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/08

Tour de Indonesia(2.1) 19/08-23/08

Tour du Limousin(2.1) 21/08-24/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

PostNord Danmark Rundt(2.HC) 21/08-25/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/08

Tour du Limousin(2.1) 21/08-24/08

Ladies Tour of Norway - TTT(2.WWT) 22/08-25/08

Colorado Classic(2.HC) 22/08-25/08

Vuelta a España(2.UWT) 24/08-15/09

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Druivenkoers - Overijse(1.1) 28/08

Deutschland Tour(2.HC) 29/08-01/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger