Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: CeramicSpeed Wheel upgrade kit

Test: CeramicSpeed Wheel upgrade kit

06. juli 2011 09:00Foto: A.S.O.

At opgradere sine hjulnav med CeramicSpeeds hybridlejer er utvivlsomt et meningsfuldt valg. Hvis man afholder sig fra at tro, at man straks mærker den store forskel. De fortrinlige egenskaber fornægter sig dog ikke og vil vise sig over tid – og i særlige situationer. Men det har sin pris.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

CeramicSpeed Wheel upgrade kit (CS Mavic 1)
 

Venligst stillet til rådighed af:
CeramicSpeed

 

Ifølge producenten:
”Næst efter vindmodstanden er modstanden i cyklens mekaniske dele cykelrytterens værste fjende. Hvis du kan reducere rullemodstanden i cyklens lejer, kører du både hurtigere og længere, for hver gang du træder i pedalerne. Med keramiske kuglelejer fra danske CeramicSpeed får din cykel den suverænt laveste rullemodstand i lejerne takket være den perfektion det lille firma har stræbt efter siden de første kuglelejer til cykler blev bygget i år 2000 bl.a til Bjarne Riis og CSC´s Tourhold.”

Anbefalet udsalgspris: 2.299 DKK 
Pris for Wheel upgrade kit til andre hjulmærker: Op til ca. 3.500 DKK

(Zipp, Mavic, Campagnolo/Fulcrum, DT Swiss, American Classic, Lightweight, Easton, HED, Corima, Shimano)

Første indtryk:
Som andre af CeramicSpeeds opgraderingsprodukter, kommer dette Wheel upgrade kit i en elegant hvid æske – med en vis eksklusivitet over sig. I æsken ligger kuglelejerne til de specifikke hjulnav, de skal installeres i. For mange vil det nok være første gang, man står fysisk med kuglelejer i hånden, og man foranlediges derfor til straks at prøve at dreje det rundt og mærke efter.

Som beskrevet i en tidligere artikel, er kuglelejerne fra CeramiscSpeed, hvad der kaldes hybridlejer, selv om de i daglig tale blot omtales som keramiske. Hybrid henviser til, at kuglerne er ’keramiske’, mens løbebanen er af stål – en kombination, der normalvis betragtes som den stærkeste. Den som giver mindst friktion og længst levetid. I hånden ligner kuglelejerne dog de fleste andre, og en håndfuld gram til eller fra (i dette tilfælde) mærkes næppe. Men hvad gør også det, når de, som indre roterende dele, skal installeres et sted, hvor man ikke kan se dem. Men hvor virkningen har stor betydning.

Og man overraskes straks af, hvor letløbende og friktionsfrie lejerne er, når man står og roterer dem med fingrende. Det styrker forventningerne, selvom det, at lejerne imponerer i hånden, ikke nødvendigvis er et vidnesbyrd om, at der også mærkes den store forskel på cyklen. Inden man overhovedet kommer så langt, skal kuglelejerne naturligvis installeres i hjulnavene. Har man værktøjet – og indsigten – kan man gøre det selv, og eller skal man alliere sig med sin cykelmekaniker. Det er selvsagt ikke gratis og et beløb, som skal lægges oven i prisen. Med mindre salgsstedet er så flinke at lade det være en del af prisen.
 

Test:

Man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at være overfokuseret på forskelle, frem for at opholde sig ved og glæde sig over et produkts egenværdi og kvalitet. Det gælder måske i særlig grad for kuglelejer til hjulnav. Med det er også vanskeligt at undlade – at sammenligne altså.

For lad os være helt ærlige her: Det er ikke nødvendighed helt nemt at mærke, at man har installeret et sæt hybridkeramiske kuglelejer i hjulnavene. Navnlig ikke hvis navene i forvejen er af høj kvalitet. Og hvis kuglelejerne er velholdte og smurte med fedtstof.

Det var tilfældet i denne test, hvor der ikke var særlige redskaber til rådighed til at måle forskelle mellem standardlejerne og hydbridlejerne fra CeramicSpeed. Med andre ord: ingen af de ferme maskiner, som tit anvendes i større, ’videnskabelige’ test foretaget i fx Tyskland. Forskelle, fordele og ulemper skulle så at sige testes i ’rigtig’ brug. Uden at lade sig forføre af, at professionelle mandskaber bruger lejerne, at den danske MTB mester Klaus Nielsen på sin hjemmeside ikke er i tvivl, og at Per Henrik Brask i sine cykelbøger mener, at netop hjullejer er det mest oplagte sted at opgradere til keramiske lejer.

For mit vedkommende blev det til nogle tusinde kilometer med Whell upgrade kit’et fra CeramicSpeed. De erstattede standardkuglelejer i et Mavic Ksyrium ES hjul og er blevet testet i både Danmark, Sydfrankrig og ved et længere, bjergrigt motionsløb i Alperne. Selvom det at snurre hjulene rundt uden modstand, dvs. med cyklen fastspændt til arbejdsstanden, gav meget løfterige resultater og i den grad åbenbarede de meget (med stor M) letløbende lejer, så er det på cyklen, med modstand, at hybridlejerne nu engang skal opleves – og bedømmes.

Her var det, som allerede antydet, på de almindelige og daglige ture knap så nemt at mærke den store forskel. Her skal opmærksomheden toptunes for at fornemme, hvordan hjulene performer før og efter udskiftning af kuglelejer. Men mange andre faktorer spiller også ind, og uanset at hjulene med lejerne fra CeramicSpeed virkelig præsterede, forsvandt tvivlen om årsagen aldrig helt. Rullemodstand – og evt. forbedringer – skulle derfor også afsøges i mere ’ekstreme’ situationer.

I såvel antrit (på lige og stigende vej), sving og ved jævn høj fart er hybridlejernes ydelse overbevisende. Der mærkes ingen friktion, og hjulene kommer hurtigt op i fart. Men ret skal være ret; uden en wattmåler til at bekræfte, at rytteren bruger mindre energi på at opnå samme fart, kan det ikke med sikkerhed konstateres, hvor meget der måtte skyldes opgraderingen af kuglelejerne.

Dog vil jeg vove den påstand, at der var forskel – i de hybridkeramiske lejers favør. Og eksempelvis på de lange opkørsler og navnlig  på nedkørslerne løb hjulene ikke bare fantastisk, men også hurtigere end normalt. Min størrelse og vægt til trods kørte jeg hurtigere end flere af mine større følgesvende.

’Målinger’ på hjemlig grund, fx af hvor langt cyklen rullede ned af bakker – på samme dag og med begge typer kuglelejer – afslørede derimod ikke nævneværdige forskelle.

Hvor efterlader det så os i denne test? Jo, med hybridlejerne fra CeramicSpeed vil ens hjulsæt få eminente køreegenskaber. Hjulnavene vil være særdeles letløbende – og i lang tid. Og i endnu længere tid, hvis man husker at pleje kuglelejerne, hvilket må komme an på en prøve. Noget jeg vil vende tilbage til i en senere artikel.

Konklusion:
CeramicSpeeds Wheel upgrade kit er af høj kvalitet. Hybridlejerne fra den jyske virksomhed er ikke for ingenting foretrukket af topryttere og sportsdirektører – senest også af Bjarne Riis. Og efter installation af lejerne ruller ens hjul fantastisk. Det er altså nærliggende at konkludere, at dine hjulnav vil løbe hurtigere med dette wheel upgrade. Når det alligevel ikke er helt så enkelt at anbefale denne opgraderingsmulighed, skyldes det dels prisen (hvortil mekanikerløn sandsynligvis skal tilføjes), dels den subjektive oplevelse i denne relativt korte test.

Uden modstand løb hjulene markant længere, end det var tilfældet med standardlejerne før udskiftningen. Og også efter at standardlejerne blev sat tilbage i hjulnavene. Men på cyklen, dvs. med modstand, var billedet mindre entydigt. I denne test rullede cyklen fx ikke længere ned af bakkerne med hybridlejerne, men imponerede ganske vist i de sydfranske bjerge, hvor der er grund til at komme med en advarsel: På nedkørslerne kommer det til at gå stærkt – måske uvant stærkt.

Som med andre luksus-opgraderinger lander vi dermed endnu engang i dilemmaet, om hvornår det giver ’mening’ at ofre pengene. Vil man have det bedste – også på den lange bane – er CeramicSpeed et eksklusivt produkt og så afgjort værd at overveje. Og det får hermed en anbefaling med på vejen. Men hvornår man er på et niveau eller har økonomi til at ville anskaffe sig det bedste, det er derimod mere en gråzone – en vi hver især må finde vejen ud af. Til en start kan man jo kigge grundigt på sit hjulsæt og stille sig selv spørgsmålet: Er det overhovedet i en stand og kvalitet, hvor det er giver mening at installere et af markedets vel nok bedste, men også dyreste lejer?
 

Særlige fordele/ulemper ved CeramicSpeed Wheel upgrade kit

+ Kvalitet, ekstremt letløbende, langtidsholdbare, fås til mange hjulmærker
- Pris, et ’trosspørgsmål’
 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?