Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Challenge Open Tubular Limus cross dæk

09. december 2013 10:30Foto: A.S.O.

Kører man konkurrence og skal man vælge mellem forskellige mudderdæk på markedet, er denne model en særdeles stærk kandidat med et solidt og smidigt greb i underlaget samt overraskende lav rullemodstand på hårdt underlagt. 


Stillet til rådighed af:

Marker Scandinavia

Særlige features ved produktet:
- 700 x 33c
- Mønster specifikt til tung mudder og blødt underlang
- Langt mellem knopper for nem frigørelse af mudder/jord
- 300 TPI, anbefalet dæktryk 2-6 bar (30-90 pi)
- Sort/brun


Vægt opgivet / væg målt:
365 gram / 378 og 384 gram


Vejl. pris: Kr. 499 (pr. dæk)
 

Introduktion:

Italienske Challenge vinder stille og roligt frem på markedet for cross-dæk. Stadig ikke i ligeså høj kurs som legendariske A. Dugast, men med et særdeles bredt sortiment af cross-dæk til alle formål og i både tubular, open tubular og en traditionel clincher-version af mærkets mest alsidige model, Grifo. Samtidig er Challenge ikke så lidt billigere og nemmere at anskaffe sig sammenlignet med A. Dugast. Og så tilbydes der særdeles god vejledning i, hvilke dæk at vælge til hvad.

Flere og flere eliteryttere sponsoreres af og anvender Challenge - på hjemlig grund både Sebastian Fini og Joachim Parbo - og mærkets popularitet er voksende, ikke mindst open tubular-dækkene, som er en slags specialitet fra Challenges side. I princippet et clincher-dæk til slange, men med samme overdel som mærkets tubulars, det vil sige også med skindkant, som gør dækket mere smidigt og oplevelsen, ifølge producenten selv, særdeles tæt på oplevelsen ved lukkede ringe.

Det er netop et open tubular, vi har her har haft til test; af Limus-modellen, der er mærkets mest rendyrkede dæk til kørsel i vådt, mudret terræn. Dækket er testet med almindelig butyl-slange.
 

Første indtryk:

Mange af os har nok vænnet os lidt til helt sorte dæk, som i stigende grad er blevet normen. Måske nogle farvenuancer indgår i dækkene, men et brunlig skindkant på dækkenes sider synes som noget fra en anden tid.

Til gengæld mærkes det straks, når man holder det op imod et sæt almindelige clincher-dæk, at dækkene er blødere i det. Både når man bøjer og vrider det i hånden, og når det kommer på hjulene, og de presses ned mod underlaget. Man skal lige justere dæktrykket en ekstra gang - eller i hvert fald vænne sig til, at dækket flader væsentligt mere ud, hvilket lover bedre greb samt bedre styring i sving, men også giver fare for ’snake bites’.

Test:

På både træningsture og i konkurrencebrug afslørede i hvert fald tre ting sig hurtigt ved Challenge Limus: Man kan pludselig ting, der ikke lod sig gøre med allrounddæk som eksempelvis Challenges eget i øvrigt glimrende Grifo-model; kontrollen i dyb mudder er forbedret; og enhver forestilling om, at man taber meget fart på tørt, hårdt underlag viser sig ganske ubegrundet.

Og starter vi kort med det sidste først, skal det naturligvis slås fast, at dette i sig selv ikke er hurtige dæk. Men de er absolut hurtige nok, til at de med rigtig god grund kan monteres, når det vurderes, at rutens nøglepunkter, der hvor løbet kan tabes, kræver et ekstra godt greb i underlaget. Det var ikke denne testers erfaring, at der tabes meget tid på eksempelvis grus, asfalt eller græs.

Modsat kan man altså, som nævnt ovenfor, nogle ting med disse dæk, som man ikke kan med de ’hurtigere’ dæk, heriblandt allround-dækkene. Alt afhængig af, hvor pløret og mudret der er, lader det sig nu gøre at kæmpe sig op over stejle stigninger, og i dyb mudder styrer man betydeligt bedre igennem, særligt hvis og når der skal svinges.

Undertegnede oplevede eksempelvis en markant forskel i køreegenskaber, da et længere stræk i mudder gennemkørtes, hvori et par sving kræver både fart, balance og køreteknik. Stadig ikke nemt, men betragteligt mere ladsiggørligt.

Konstruktionen med skindkant mærkes ved dækkets kontakt til underlaget, hvor de smidigere sider af dækket får det til at flade mere ud, alt efter om det kræves, for eksempel i sving. Det bevirker også, at dækkene er nogle, man lige skal vænne sig til at køre på, og eventuelt skal justere på dæktrykket af. Men efter denne tilvænning lærer man at sætte pris på det.

Det er ikke billige dæk, bestemt ikke, men her er også tale om kvalitet og udsøgte dæk, hvor to ikke er fuldstændig ens. På sin vis kommer det til udtryk ved, at de to dæk ikke vejede det samme.  
 

Konklusion:

Et par rigtige mudderdæk er svære at komme udenom, når man kører cykel cross på vores breddegrader - man kan bare mere på dem. Og skal man vælge mellem de forskellige mudderdæk på markedet, er Challenge Limus-modellen en særdeles stærk kandidat med et solidt og smidigt greb i underlaget samt overraskende lav rullemodstand på hårdt underlagt. Kører man konkurrence hen over vinteren, bør dette dæk absolut overvejes.

De bed vi særligt mærke i:
+ Fantastisk dækgreb, lav rullemodstand, kvalitet
- Pris (i den høje ende)
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Healthy Ageing Tour(2.NCUPJW) 10/04-12/04

Itzulia Basque Country(2.UWT) 06/04-11/04

Circuit Cycliste Sarthe -...(2.1) 07/04-10/04

Healthy Ageing Tour(2.NCUPJW) 10/04-12/04

Ronde van Vlaanderen(1.NCUP) 11/04

Paris-Roubaix(1.UWT) 12/04

Klasika Primavera de Amor...(1.1) 12/04

Paris-Camembert(1.1) 14/04

GP Beiras e Serra da Estrela(2.1) 17/04-19/04

Tour du Finistère(1.1) 18/04

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

NYE SKO? GUIDE, SAMMENLIGN OG FIND FORHANDLER