Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: DT Swiss RC 38 Spline carbon clincher hjul

04. december 2013 13:30Foto: A.S.O.

Et særdeles lækkert hjulsæt ud fra devisen om (lidt) dyrt, men (rigtig) godt, der udmærker sig ved sin alsidighed, lave vægt, accelerationsevne og gode kvalitet - og så er det ganske udmærket velegnet til cykel cross. Alt i alt altså et sikkert køb, hvis man ikke ønsker sig alt for meget bling bling og ’kendiseffekt’, men schweizisk stabilitet og præcision.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Stillet til rådighed af:

HF Cykler

Særlige features ved produktet:
- DT Swiss ratchet system® friløbsnav-system
- DT Aerolite® og aero comp® ’bladed’-eger
- Straight pull teknologi
- Carbonfælge af UD carbon
- Patenteret RWS quick release system


Vægt opgivet / vægt målt:
1.475 gram / 1.603 gram (inkl. fælgbånd og quick release)
 

Vejl. pris: Kr. 10.900

 

Introduktion:

DT Swiss er nok ligeså - hvis ikke mere - kendte for sine topnav, eger, fælge og mtb-støddæmpere som for sine hjulsæt. Den schweiziske producent har dog et bredt udvalg af hjul til al slags cykling og på alle niveauer, men har samtidig et ry for ikke just at være prisbillige, om end af høj kvalitet. Måske netop af den årsag er DT Swiss hjul sjældent dem, der nævnes først, når opgraderingshjul diskuteres - kører folk med dem, er det ikke ofte, fordi de sad på cyklen ved købet.

Vi har her valgt at teste et af DT Swiss’ carbon clincher hjulsæt fra Spline-serien, der indeholder både landevejs- og mtb-hjul. Ifølge producenten står Spline primært for øget stivhed ved brig af flere patenterede teknologier. Hjulene tilhører samtidig profil mellemhøjden 38mm (fås også som 28mm og 55mm), og de blev valgt, da vi dels ville afprøve hjulsættet i denne alsidige størrelse, dels danne os et indtryk af, hvordan det fungerer til cykel cross.

Det mener producenten selv, at de kan bruges til, om end de anbefaler den akkurat samme model blot med skivebremser til dette formål. Noget, der må antages mest af alt at handle om branchens forsøg på at skabe yderligere hype omkring disc brakes. (De to modeller får henholdsvis to og tre ud af fire i DT Swiss’ ’eget Performance chart’ - disc-versionen fås imidlertid ikke i 55mm.)

Testen er foregået hovedsageligt som led i cykel cross træning og konkurrence, hvor de ikke er blevet skånet. Adskillige timer er dog også gået på asfalt, til og fra cross-ruterne, men der er altså ikke tale om, at hjulenes kvaliteter er blevet underkastet vilde prøvelser på landevejene.
 

Første indtryk:

Hjulsættet vi modtog til test kom med et fint mærke på, som angiver, at de er håndbyggede og med navns nævnelse angiver, hvem der står inde for dette arbejde. Med fulgte også et værktøj til at spænde egerne og bremseklodser til carbon fra SwissStop; de sorte.

Selve hjulsættet er designmæssigt diskret, men stilet. Ikke et, der ligefrem vækker opsigt og påkalder sig længselsfyldte blikke - eller udstråler fart. Mindre kan dog også gøre det, og de helt matsorte fælge med hvid print, sorte, flade eger og hvide nav med et sort klistermærke på midten har noget over sig. Hvis man i forvejen er til æstetisk enkelthed.

Der skulle ikke mange løft til for at konstatere, at vi har med et let hjulsæt at gøre. Blot 1.600 gram inklusiv quick release for 38mm profilfælge er bestemt i den ’rigtige’ ende, uden at vi har at gøre med en rigtig letvægter. Et tegn på stærke hjul, der kan andet end at rulle godt? (Hvilket de skam også lod til at gøre.)

Sidst men ikke mindst, skal vi da lige have hub-lyden med: Den er ret dyb og ikke-metallisk i det. Minder om lyden fra et lykkehjul i Tivoli.

Test:

Hvad enten hjulene har skullet bryde vinden ved konstant fart eller betvinge tungt og teknisk udfordrende terræn, kan det kun siges, at de ruller eminent. Ikke mærkbart vindfølsomme, holder farten godt og med kvalitets, ’straigh pull’ nav. Disse egenskaber afslørede sig hen ad vejen og kom også til sin ret, da hjulene i cross-terræn var udsat for hurtige, tørre ruter, hvor de opførte sig fortræffeligt (og rytteren følte sig meget ovenpå).

I accelerationer - cykel cross består ofte ikke af meget andet - består hjulene så afgjort testen. De stive fælge og hjulenes konstruktion giver ikke efter, og den lave vægt mærkes. Man er med andre ord særdeles hurtigt oppe i fart; en god egenskab, når man i et skarpt sving eller efter en forhindring måske har tabt værdifulde meter. I sving er fælgene også meget pålidelige og nemme at håndtere, såfremt man vover at stole på dem. De kan bære det.

Udsættes hjulsættet for rigtig tungt føre, som i mudder, sand og højt græs, performer de stadig, men det, der udmærker dem, accelerationsevnen, går noget tabt. Denne tester mærkede ikke her den helt store forskel fra andre (og billigere) hjulsæt, og selvom hjulene er alsidige, synes det ikke her, de har deres force.

Et vigtigt element i cykel cross er selvsagt evnen til at bremse - ikke mere end højest nødvendigt, naturligvis, men kontrolleret, når det kræves. Her skulle bremsefladerne af carbon køres til, hvilket tog nogle ture, hvor der hverken var saft eller kraft i bremsningen, men masser af susen. Det ændrede sig dog heldigvis med langt mindre støj og markant mere greb i fælgen til følge. Efter fem-seks ture i al slags vejr var der tillid i nedbremsningerne, om end den stadig ikke helt matcher den, man har på alu-flader, navnlig ikke i vådt føre. Men at vi er kommet markant tættere på, bekræfter disse hjul.


Om man kan lide hjulsættets udseende er en smagssag, men en bemærkning skal det have med på vejen. Hvide nav ser nok lækkert ud på en cykel med hvide elementer på ramme og dele - men praktisk er det nu ikke. Fælge og eger kan relativt nemt vaskes rene, men nav kan være sværere at have med at gøre i den sammenhæng. Hvor der er vilje, er der som bekendt vej, og navenes kvalitet og konstruktion kan der som nævnt ikke sættes en finger på.

Samlet set er her altså tale om et hjulsæt, som bestemt egner sig godt til cykel cross, selvom det på producentens hjemmeside angives, at der skal anvendes dækbredderne 19-25mm. Der kan uden problemer køres med dæk op i 30’erne.

Prisen på de knap elleve tusind kroner placerer hjulene i den høje ende af mellemprislejer, hvilket, ligesom med designet, navnet og ydelsen, gør hjulsættet svært at tildele et egentligt prædikat. Få har på forhånd dette hjulsæt øverst på ønskelisten. Men ét synes klart: Man får så afgjort, hvad man betaler for - måske ikke i anerkendelse og prestige, men på cyklen.

Ønsker man i øvrigt på ingen måde at gå på kompromis med nedbremsning, fås hjulene også i en ’hybrid’, altså med alu-bremseflade, som i stedet kan overvejes. Denne fås som 46mm profil og er en smule billigere.

 

Konklusion:

DT Swiss RC 38 Spline clincher er et særdeles lækkert hjulsæt ud fra devisen om (lidt) dyrt, men (rigtig) godt. Det udmærker sig ved sin alsidighed, lave vægt, accelerationsevne og gode kvalitet - og så er det ganske udmærket velegnet til cykel cross, særligt på de hurtigere ruter, hvor den fine aerodynamik kommer til sin ret, og fælgene ikke tynger.

Heller ikke på landevej er der meget at udsætte på hjulene, hvor det også viser sig håndterligt i stærk vind. Alt i alt altså et sikkert køb, hvis man ikke ønsker sig alt for meget bling bling og ’kendiseffekt’, men schweizisk stabilitet og præcision.
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Kvalitet, accelerationsevne, vægt, diskret design

- ’Kendiseffekt’, pris (uden dog at være urimelig), beskidte nav (ved cykel cross)
 

 

Læs også
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Udstyrstema: Cykel cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?