Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Ekoï Roadster solbrille

03. maj 2012 09:00Foto: A.S.O.

Solbrillen fra EKOï er fleksibel, sidder behageligt og fast og beskytter, som den skal. Desværre dugger glassene svagt og er måske ikke helt mørke nok til den danske sommer. Alt i alt har vi dog at gøre med en rigtig god cykelsolbrille til prisen. 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Ekoï Scandinavia


Særlige features ved produkterne:- Brudsikre og superstærke polycarbonat linser

- Beskyttelsesindex: 0-2 - fra transparent (kategori) 0 til semi-mørk (kategori 2) ved høj UV - og ca. 3 sekunders tilpasningstid

- 100% UV beskyttelse

- 4 tværgående ventilationshuller og anti-dug ventilation i front

- Specielt "non-slip" materiale på brillernes "arme" til at sikre, at brillen holdes stabilt på plads

- Medfølgende etui

- Justerbare nese-clips

- Stel produceret i grilamid - et stærkt og meget bøjelig materiale, ideelt til sportsbriller ("Carbon" i farvevalg refererer ikke til materialet, men kun til "carbon" som "farve")


Vægt målt: 29 gr.
 

Vejl. pris: Kr. 599

 

Introduktion:

Hader du at skulle skifte glas, hver gang du skal ud og køre på grund af det skiftende danske vejr? Så skal du måske læse med her.

Det franske mærke Ekoï, som nu forhandles i Danmark, har lanceret en brille, der løser problemet ved hjælp at fotokromatiske glas fra kategori nul til to til en konkurrencedygtig pris. Feltet.dk har testet brillen.


Test:

Som ejer af Ekoï Roadster får du en brille, der sidder behageligt og fast – blandt andet på grund af den let justerbare næse-clip, der justeres ved at trykke clippen i den position, man ønsker. På den måde får næse-clippen den optimale bredde, så den passer til ens egen næse. På indersiden af brillestængerne sidder der sort gummi – såkaldt ”non-slip” – materiale, der også er med til at gøre, at brillen sidder fast og komfortabelt.

Stellet er produceret i grilamid. Det er et bøjeligt materiale, der gør, at brillen ikke sådan lige knækker.  Selvom man sætter sig på brillen eller bøjer brillearmene helt ud i hver sin retning, knækker de ikke.

 

Design er som regel en smagssag. Personligt kan jeg godt lide de større briller, der beskytter godt, så man er sikker på, at små sten ikke springer op i øjnene, eller regn forstyrrer udsynet. Men brillerne skal heller ikke være en efterligning af skibriller.

Beskyttelsen leverer Ekoï Roadster til fulde. Brillen er nemlig en forholdsvis stor ’italiener-brille’, der sidder tilpas tæt til ansigtet. Brillen leveres i farverne hvid og carbon. Jeg synes, det er en fed kombination, selvom carbon-looket intet har med carbonmateriale at gøre.

Brillen har ellers mange små fede detaljer som for eksempel det røde ”e” på siden af brillerne, det sorte gummi på indersiden af brillestængerne, der matcher til det sorte carbon-look og de generelt skarpe linjer, brillen er formet i.

Brillen er også udstyret med anti-dug ventilationshuller. Men på trods af det, kan glassene godt dugge i toppen, når man holder stille.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Brillen er en fotokromatisk brille. Det betyder, glassene vil være blot tre sekunder om at tilpasse sig lyset, altså ifølge Ekoïs hjemmeside. Glassene ændrer nemlig farve, alt efter hvor kraftig UV-strålingen er, forklares det. Men tilpasningstiden på tre sekunder passer desværre ikke helt. Jeg erfarede, at den hurtigste tilpasningstid af glassene var cirka 20 sekunder, og det var under en skyfri himmel, hvor solen skinnede kraftigt. I andre tilfælde oplevede jeg, at der kan gå op til et par minutter, før glassene har tilpasset sig ordentligt.

Glassene, jeg fik med Roadster-modellen, var i en kategori nul til to, der giver 100% UV-beskyttelse. Kategori to er desværre ikke helt nok til det danske forår og slet ikke sommer, da man stadig kan blive blændet af solen. Skal man bruge brillerne i det danske vejr, bør glassene efter min mening være op til kategori tre.

Glassene er lavet i polycarbonat, der tit bliver brugt i sikkerhedsbriller. Så selvom man styrter med brillen eller sætter sig på brillen, går glassene ikke i stykker. Det er dog muligt at ridse glassene, men ved normalt brug bliver de ikke ridsede. Glassene kan også udskiftes, hvis der sker noget med dem.

 

Med brillen medfølger en pose samt et etui, der desværre ikke beskytter brillen så godt, da etuiet ikke er hardcase. Men dette er måske også det rigtige sted at spare, da brillen ellers er meget fleksibel.


Jeg savner lidt nogle glas i andre farver, så glassene gik fra helt klar ved kategori nul til for eksempel mørkerød ved kategori tre.

 

Konklusion:

Alt i alt en rigtig god cykelsolbrille til prisen. Den sidder behageligt og fast og beskytter, som den skal. Grilamid-materialet er meget fleksibelt, og der skal derfor rigtig meget til, før der sker noget med brillen.


Desværre dugger glassene svagt, når man stopper, og glassene er lidt længere tid om at tilpasse sig end angivet, og når de endelig har tilpasset sig, er det ikke helt mørkt nok til den danske sommer.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Komfort, øjebeskyttelse, bøjeligt materialer, design, justerbar næsetip

- Dugger svagt ved stop, tilpasningstid, for lyse glas

 

Køb denne solbrille hvis: du vil have en fed brille med fotokromatiske glas, der dog ikke er mørke nok til den danske sommer. 
 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?