Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Elitewheels - Drive G45CS carbon gravel hjulsæt

Test: Elitewheels - Drive G45CS carbon gravel hjulsæt

10. januar 2025 17:00Foto: Feltet.dk

Vinteren er over os, og det er højsæson for gravelkørsel. Vi har fået chancen for at teste et full carbon hjulsæt fra Elitewheels og de flotte, blanke hjul skuffer ikke.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion
Den bedste vej til en hurtigere cykel og den nemmeste opgradering er at sikre sig et nyt hjulsæt. Nye hjul kører godt, der er ingen mislyde og så er performance som regel bedre end de gamle. Udviklingen mod lavere vægt, bedre aerodynamik og god komfort bliver ved at kunne forbedre cyklerne, og vores hastighed.

 

Elitewheels er et kinesisk selskab, der selv udvikler, producerer og samler deres hjul. Det sikrer høj performance og kvalitet. Firmaet blev stiftet i 2015 og har siden ekspanderet og sælger i dag kvalitets komponenter over hele verden.

 

Fakta:

Producent: Elitewheels
Produkt: G45 CS Gravel - Carbon hjulsæt.
Vægt: 1300 gram (opgivet)
Fælgdybde: 45 mm.
Skivemontering: Centerlock 

Vejl.udsalgspris: 9.000 kroner

 

 

Foto: Elitewheels har en flot finish

 

Hjulsættet vejer 2,9 kg inkl dæk, tubeless væske og bremseskiver på kuffertvægten.

 

Unboxing

Jeg modtager hjulsættet direkte fra den danske importør, CycleHub.dk. Hjulene er i to kasser, en til forhjulet og en til baghjulet. Hjulene er beskyttet rigtigt flot i kassen og til de danske kunder, medfølger der også en kasse med ekstra egre og et par fine drikkedunke fra Elitewheels. Jeg får også et par ekstra TPU slanger til gravel fra RIDENOW - en meget let back-up slange, som jeg (heldigvis) ikke fik brug for.

 

Jeg har til testen fået monteret et sæt Continental Terra Speed dæk i størrelse 40 mm, der mest er til asfalt og grusveje. Et dæk med små knopper og god fart og det hele er sat op tubeless.

 

Foto: Elitewheels har en flot finish

 

Montering af bremseskiver foretager jeg selv, og det er nemt med den store center lock ring.

 

Elitewheels G45CS er som sagt et carbon hjulsæt, og det testede sæt har en helt blank sort overflade med mørk skrift. En blank fælg er rigtig flot, men skal nok sættes sammen med et blank stel for at komme til sin ret, men det er naturligvis helt subjektivt.

 

Man kan bestille hjulene med mat overflade og sølv skrift. Disse produceres på bestilling og kræver dermed lidt længere leveringstid.

 

Hjul hub er fra Elitewheels egen fabrik og er kompatibel med de kendte brands. Hjulene er UCI godkendt, og kan benyttes af ryttere op til 130 kg.

 

 

Foto: De flotte Elitewheels pynter på gravel cyklen


Første tur

Det er altid super dejligt at komme af sted på et helt nyt sæt hjul. Der er ingen mislyde, og alt triller bare, som det skal. Man mærker hurtigt, at Elitewheels G45CS er et stift hjulsæt, hvor der ikke er meget svaj ved accelerationer.

 

I forhold til mine standardfælge er forskellen markant ved sving, og når man står op for at lave accelerationer eller bare kæmpe sig op af en bakke. Stivheden er tydelig, og de lidt smalle gravel-dæk giver en god kontant følelse.

 

På en af de første længere ture over 60 km kørte jeg med 2.0 bar i dækkene. Det gjorde hele setuppet meget stift, og jeg blev træt i håndled og ryg.

 

Ved at eksperimentere fandt jeg ud af, at 1,7 -1,8 bar i hhv. for- og bagdæk var mest optimalt. Man kunne køre med mindre tryk, men skulle man over rødder, så var det minimum for mig.

 

I forhold til mine normale 42 mm bredde dæk, så er der lidt mindre “vindue” for rigtigt dæktryk. Når først det er på plads, så er det en god oplevelse at køre på hjulene, de triller godt.

 

Foto: Elitewheels monteret med Continental Terra Speed dæk i tubeless setup giver mange muligheder

 

Fælgen har en bredde udvendigt på 31 mm og en indvendig bredde på 24 mm. Det betyder der er plads til mange forskellige dækbredder i størrelserne 700 x 30-50.

 

De 45 mm høje fælge pynter gevaldigt på en gravelcykel. Højden giver et smart look, og der var flere positive kommentarer fra gutterne rundt omkring, hvor jeg kom. Overfladen er helt blank, men man fornemmer lidt spil i carbonen nedenunder, og de bliver selvfølgelig lidt beskidte, men er nemme at gøre rene igen.

 

Køreoplevelse

Under testen har vi bla. deltaget i et par MTB-O løb i det nordjyske. Det var løb der blev afviklet på asfalt og en del skovstier og veje, endda på let sne og frost.

 

 

Man får oplevelsen af at disse hjul triller rigtigt godt, og stivheden sikrer en hurtig og god respons. Når farten bliver høj, er de gode til at holde farten, og man oplever at aero delen virker,- dog ikke noget jeg kan bevise, men følelsen er der.

Hjulene er med keramiske lejere og de er smurt op til danske forhold af den danske leverandør. Det giver lidt mere modstand, men sikrer også at de holder længere.

 

Der er ikke noget som en gravel tur i den flotte efterårsskov

 

En anden dag var jeg ude i kraftig blæst. Her oplever man, at de lidt høje fælge fanges af vinden. Ikke noget dramatisk, men der er klart en sidevindsfølsomhed, som man skal være opmærksom på.

 

Fælge med dæk og bremseskiver vejer 2,9 kg, hvilket er 900 gram mindre end mine normale hjul med andre dæk. Det er faktisk en stor reduktion, og da langt det meste af denne vægt sidder ude ved dækket, så er de hurtigere i accelerationer, da mindre vægt skal op i fart.

 

På mit samlede setup (altså hele min cykel) føles det hele lettere, og det er skønt. Cyklen responderer bare meget bedre med disse hjul, og så synes jeg også det pynter med de lidt høje fælge.

 

Kvalitet og service

Min visuelle bedømmelse viser at hjulene er i en flot kvalitet med lækre materialer. Bearbejdning og finish af fælge, hub og eger ser rigtig godt ud og kommer fra Elitewheels egen fabrik. Lakering og overfladen er også i orden.

 

Gravelkørsel i Danmark kan være hård kost for et hjulsæt. Det fugtige klima gør, at hjulene skal serviceres og vedligeholdes. Det anbefales fra den danske importør Nokolaj Lip fra Cyclehub.dk, at gravel hjul serviceres med nyt fedt i lejrene og kontrol af hub og fælge ca. hver tredje måned.

 

Men hvordan sikrer man det med hjul fra Kina?

 

For at sikre dette har EliteWheels sørget for, at der findes en certificeret servicepartner i Danmark ved Jensen ProService i Odense. Her har man fået stor erfaring med salg, vedligehold og reparation af alle EliteWheels hjul. Der er ligeledes opbygget et lager af reservedele til hjulene, så der ikke behøver gå lang tid med en reparation eller et service.

 

 

Konklusion

EliteWheels G45CS er et godt hjulsæt. Det leverer på stivhed og effektiv respons ved acceleration, nedbremsning og manøvrering. Man fornemmer at alt kraften fra pedalerne kommer ned i hjulene. Responsen er tydelig i sving og snævre passager, hvor det er nemt at komme rundt.

 

Foto: Vægten siger 2,9 kg.

 

Omvendt kan stivheden gå ud over komforten ved for høje dæktryk, og der kan være lidt sidevindsfølsomhed i en stærk nordjysk blæst.

 

Kvaliteten er absolut i top med fin forarbejdning af fælgen, egerne og navet. Alt sammen i en flot blank lakering, der er nem at holde. Service og vedligehold kan klares i Danmark gennem certificeret servicecenter, hvilket absolut er et plus.

 

Prisen nærmer sig 9.000 kr og det er mange penge og konkurrencen i dette segment er hård. Omvendt leverer hjulsættet på lav vægt, respons og servicemuligheder. EliteWheels G45CS er et godt bud på et top hjulsæt, og det er god kvalitet for pengene.

 

Hjulene er stillet til rådighed for denne test af Cyclehub.dk, ved Nikolaj Lip.

 

Om testen

Jeg har testet Elitewheels G45GS hjulene over ca. 400 km i november og december 2024. Vi har testet både hygge, træning og ved løb.


Om testeren

Jeg cykler racercykel 2-3 gange om ugen i sommerhalvåret og en gang gravel eller to om ugen i vinterhalvåret. Dertil en del cykling til arbejde og lidt spinning.

 

Alder: 59
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

Feltet.dk's vurdering

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Picnic PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

XDS Astana Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger