Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Everysight Raptor smartbriller
25. september 2018 07:30 af Mads Søndergaard Jensen

Everysight Raptor er en helt ny smart cykelbrille, der har rigtig mange funktioner blandt andet integreret GPS og kamera.

Fakta:

Integreret BEAM display
8 timers batteritid
GPS
ANT+ og bluetooth smart kompatibelt
Mulighed for lagring af musik 16 GB eller 32 GB
Små højttalere til aflytning af musik
Stemmestyring
1080p kamera
Mulighed for upload til blandt andet Strava 
Mulighed for at tilkøbe andre linser

 

Vejledende udsalgspris: 5600,- kroner

 

Introduktion

Everysight Ltd. er et israelsk teknologi firma der blev grundlagt i 2014 ud fra et andet firma, Elbit System, der laver teknologi til jagerpiloter. Everysights Raptor brille er det seneste skud på stammen indenfor teknologi til cykelsporten.

 

Everysight Raptor er en såkaldt smartbrille. Det vil sige, at man har mulighed for, at se data, der normalt bliver vist på en cykelcomputer, i sin brille. Raptor smartbrillen har integreret gps, mulighed for at lagre data, ANT+ og bluetooth smart kompatibel, mulighed for at koble til Wifi, mikrofoner og højttalere.

 

Sidst men ikke mindst mulighed for, at konfigurere forskellige data sider og skifte imellem dem imens man kører. Alt dette i en cykelbrille som Feltet.dk har haft mulighed for at teste.      

 

 

Test

Kassen indeholder:

Everysight Smartbriller

Raptor brilleetui med pudseklud
US oplader til stikkontakt 
USB-kabel

 

Overordnet om Everysight Raptor og installation

Everysight Raptor-brillen kommer sammen med et stort flot brilleetui. Selve brillen er sort/grøn med violette linser. Brillen har et kraftigt frontparti hvor al elektronikken er gemt bagved. Selve brillestængerne er også ret kraftige og bag på den ene, er der gemt et lille micro-usb stik til opladning og tilkobling til computeren.

 

Everysight er den første brille, denne tester har prøvet, der fungerer selvstændigt uden brug af Garmin. Tidligere har vi testet Garmins Varia Vision In-sight display.


Dette er altså en brille, der er uafhængig af andre enheder.

 

Selve installationen foregår ved, at downloade en app til sin smartphone, app'en hedder Everysight og kan downloades både til Iphone og Android. Dog havde denne tester problemer med, at finde appen på en Android telefon. Men problemet blev hurtigt løst ved at skrive til Everysight support center og efter 10 min var det muligt, at hente den til Android også.

 

Vi var måske hurtigere ude end Everysight kunne følge med til.


Efter at have downloadet appen, klares installationen ved at følge guiden i appen. Dette fungerer rigtig nemt. 

 

Det næste skridt er, at tilpasse brillen, så den passer helt præcist til en selv. Dette gøres på to måder:

Fysisk ved at justere næsepuden og digitalt ved, at tilpasse skærmen så dataene bliver vist klart og præcist.

 

Dette gøres i appen og ideén er, at man skal have skærmen centreret, så man ikke skal kigge op eller ned men blot skal se data lige foran sig.


Dette var ikke helt så nemt, det krævede nogle ture for, at få skærmen tilpasset helt præcist. Det var super nemt, at indstille skærmen via appen og dette er virkelig en smart løsning.

 

Det er også appen man bruger når man skal “connecte” til brillen. I appen har man mulighed for blandt andet, at se sine træningsfiler, ruter og videoer og billeder. Ja brillen kan optage video og billeder imens man cykler. Dette kommer vi tilbage til senere i testen.

 

Selve brillen betjenes via touch på siden af højre brillestang her kan man “swipe” frem eller tilbage, for at navigere rundt i menuerne. Under venstre brillestang er tænd og sluk knappen.

 

For at tænde og slukke holdes knappen i bund. Det første der kommer frem når man tænder den er “ride, Apps & games, music og settings. Det er hovedmenuerne   og herfra kan man komme videre til andre “under” menuer.

 

 

First ride 

Everysight anbefaler, at man på sin første tur bliver gode venner med BEAM displayet, hvor man tager en lille tur og vænner sig til brillen.


Så den første tur med brillen blev en tilvænningstur, hvor brillen blev justeret flere gange både via appen og næsepuden, da brillen simpelthen flyttede sig længere ned på hovedet og dermed også skærmen. Første tur var ret frustrerende og der gik da også et par træninger uden brillen.


Den næste tur, jeg kørte med brillen var straks meget bedre. Jeg havde fået en anden hjelm på og dermed sad brillen lidt bedre. Det er en god idé, at indstille brillen efter man har fået sin hjelm på.


Nu begyndte jeg rigtig at blive “venner” med brillen. At navigere i menuerne imens man kører var overraskende nemt og touch displayet reagerede hver gang man rørte ved det.

 


Én af de funktioner jeg særligt blev glad for, var kamera funktionen. Det er muligt at tage billeder med brillen, dette gøres ved at trykke to gange på touchpadet og der kommer en lille skærm frem, hvor man har muligheden for enten at tage et billede eller optage en video.

 

I disse Instagram og Snapchat tider er dette bare en rigtig nyttig og fed funktion.

 

Billederne og videoerne bliver lagt over i appen ligeså snart man synkroniserer brillen med sin smartphone og herfra kan man så bruge billederne, som man vil.

 

Navigation og GPS

Brillerne fra Everysight har indbygget GPS og derfor kan brillerne også bruges til at navigere ud fra en given rute. Man vælger den rute man vil køre. Filen skal være i formatet GPX eller TCX. Filen uploades til hjemmesiden www.go.everysight.com.

 

Herefter skal ruten overføres til Raptor brillerne, dette gøres via Everysight appen. Når man har overført ruten til brillerne, vises der et Everysight ikon for, at vise at overførslen lykkedes.


Herefter finder man, i menuen på brillerne, den rute man har overført og den er nu klar til at navigere.


Når man kører med brillen, vises der et lille kort over ruten. Denne funktion er brugbar og skærmen viser hvilken vej man skal køre. Spørgsmålet er så om alle de data brillen viser forværrer udsynet.


Det mener jeg ikke, dog kræver det en hel del tilvænning.

 

 

Andre egenskaber

Raptor brillen har som nævnt mange egenskaber. Lagring og lytte til musik er én af dem.

 

Det er muligt, at overføre musik via sin computer og lytte til musikken imens man kører. Lyden kommer ud af nogle små højtalere, der sidder i brillen, så man undgår headset.

 

Jeg er normalt ikke den store tilhængere af musik ude i trafikken med høretelefoner, så denne løsning er en rigtig fornuftig løsning. Hvad angår kvaliteten så kan det være lidt svært, at høre musikken, specielt hvis man kører i meget vind, som man oftest gør herhjemme.
 

Stemmestyring kender vi fra Apple og Android. Raptor brillen har også indbygget stemmestyring, således at du kan tage billeder og optage video uden at bruge hænderne.

 

Dette gøres ved at sige “Go Everysight” efterfulgt af enten “Take picture” eller “Record video”.


Denne funktion er sådan set rigtig smart, hvis den ellers virkede hver gang. Men denne tester fik det kun til at virke et par gange. Og det virkede ofte lidt tilfældigt om det virkede eller ej.

 
Firmaet bag Everysight skriver selv, at der i fremtiden vil komme en opdatering til firmwaren og dette er nok et område, der bliver kraftig forbedret i fremtiden.

 

En sidste ting jeg lige vil nævne i denne test er, at det er muligt at følge en såkaldt workout med brillen. Det vil sige, at man kan indstille den til, at man skal køre et bestemt watttal eller pulszone - ligesom man kender den fra sin normale cykelcomputer.

 

Workout funktionen prøvede jeg kun en enkelt gang og umiddelbart er det en fin funktion, hvis man har sin wattmåler eller pulsmåler koblet til Raptor-enheden.


Men denne tester vil dog stadig foretrække den “gammeldags” måde ved, at bruge de allerede eksisterende funktioner der er i cykelcomputeren. 

  


Konklusion

Everysight Raptor smartbrille er den seneste nye teknologi i sportens verden.

 

Cykelsporten er en meget konservativ sport, hvor det hele helst skal være som for 10-15 år siden. Men der er kommer hele tiden nye gadgets og nu er Raptor smartbrillen så én af dem.

 

Everysight har lavet et produkt, som man efter min mening ikke blot skal ses som et par ultra dyre cykel briller, nej det skal i højere grad ses som en enhed hvor du har GPS, kamera, cykelcomputer og solbrille i en samlet enhed.

 

Det er helt klart Everysights mål, at man i fremtiden kun skal køre rundt med disse briller og ikke benytte sig af en cykelcomputer. Men fungerer det så?

 

Det korte svar er ja, men med fejl der er svære at overse.

 

Udseendemæssigt er brillerne helt sikkert ikke de mest stilrene og klassiske, der er set på markedet og stemmestyringsfunktion  virker ikke optimalt.

 

Men er man villig til, at se bort fra dette, så får man et par briller med et rigtig fint kamera, velfungerende GPS og sågar mulighed for at afspille musik på en forsvarlig måde under træning.

 

Dette lyder altsammen godt. Men desværre er prisen også oppe i en liga, hvor du kan købe fx en Garmin 1030, der nok er bedre som cykelcomputer, end Raptor brillen.

 

Prisen for brillerne er 5600 kr. Dette vil nok afholde mange for, at købe den. Men som jeg har nævnt tidligere så skal brillen ikke ses som kun en cykelbrille, men derimod en samlet enhed med GPS, kamera, cykelcomputer og solbrille.


Raptor smartbrillen er muligvis et kig ind i fremtiden. Men den er der ikke helt endnu.   


Sådan har vi testet

Brillen er testet i august-september måned. På træningsture fra 1,5-3 timer.


Stillet til rådighed af

Everysight 

Feltet.dk's vurdering:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger