Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: fi’zi:k Kurve saddel

30. marts 2012 08:30Foto: A.S.O.

At tale om revolution er måske så meget sagt. Men med Kurve er det lykkedes fi’zi:k at lave en særdeles komfortabel saddel, som – i vores øjne – tager sig ualmindeligt godt ud, selvom designet for nogle nok vil være en kende for moderne og prisen en smule høj.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

fi’zi:k Kurve
 

Venligst stillet til rådighed af:
Egedesø – Bikers Best

 

Importørens beskrivelse af produktet:
Banebrydende sadel opbygget med det revolutionerende Mobius stel. Et 8-tals stel i aluminium, hvor stellet er fæstnet helt ude i enderne af sadlen. Man kan selv justere sadlens fasthed afhængig af, hvor meget komfort man ønsker, rutens beskaffenhed mv.”


Vægt opgivet/mål: 220 gr./227 gr.

Vejl. udsalgspris: 1.799 DKK 
 

Første indtryk:
Sidste sommer beskrev vi den nye saddel fra de italienske saddelspecialister hos fi’zi:k – en model, blev det hævdet, som er revolutionerende og et helt nyt koncept for sadler.

Kort fortalt tager Kurve udgangspunkt i fi’zi:k’s ’Spine Concept’, hvor den enkelte rytters smidighed i lænden afgør, om det skal være en Arione, Antares eller Aliante, der sættes på cyklen. Kurve fås i alle de samme tre ’smidighedsversioner’ – designet er i princippet det samme: Helt sort med prægning af enten en slange, en kamæleon eller en tyr i skindet.

Men det særlige ved Kurve – og her kommer vi så til det – er sadlens opbygning, hvor komforten placeres i sadlens bund og ikke alene i sadlen øverste lag. At sadlen afviger fra traditionelle sadler netop her, er helt tydeligt. Og målet med sadlen har netop været at øge komforten og i højere grad end normalt lade sadlen reagere på rytterens bevægelser, såvel som at give rytteren mulighed for selv at være medbestemmende. For eksempel med den ’Nose Turner’ som kan udskiftes, hvorved sadlens fasthed gøre hård eller blød.

Hvilken fasthed Philippe Gilbert har valgt, vides ikke. Men at den belgiske superstjerne har valgt sadlen i år, skal nok hjælpe på interessen for denne lille revolution.

Test:

Det var med stor spænding og efter utålmodig venten, at vi modtog Kurve sadlen og fik den installeret. At den straks så godt ud på cyklen skal ikke holdes hemmeligt. Sadlens Mobius stel og Wingflex sider giver den et anderledes, morderne udtryk, og den helt sorte saddel vil nogle måske synes kedelig. Det synes vi bestemt ikke.

Mærker man på sadlen, er det tydeligt, at komforten ikke skal findes i det øverste lag, hvor der under kunstlæderet blot er et tyndt lag skum. Man skal dermed sætte sin lid til, at to øvrige lag, som er af forskellige kulfibertyper og med udskæringer til skridtet og halebenene giver den fornødne – og lovede – komfort.

Det oplevede vi, at den gjorde. Allerede på de første ture føltes sadlen behagelig og med god støtte – muligvis fordi den bløde ’Nose Turner’ havde sin virkning. Modet voksede derfor hurtigt til også at kaste sig ud på lange ture, og også her ydede sadlen en fortrinlig indsats.

På forhånd havde der været en smule skepsis i forhold til, om det kunne mærkes, når ’Nose Turner’en blev gjort ’hård’. Men det kunne det. Til denne tester blev sadlen pludselig en anelse for hård – dog ikke værre end at lidt tilvænning gjorde det.

Sadlens vægt og pris vil måske afskrække nogen, selvom det, hvad vægt angår, allerede er sagt mange gang: Komfort koster. Men idet mange andre dele på cyklen bliver lettere, kan de ekstra gram på sadlen være godt givet ud. Er man til ture over 2-3 timer, er komfort i hvert fald noget, man bør tage seriøst, og her er sadlen essentiel. Sadlens relativt høje pris skal man nok se i lyset af dels produktudvikling og nyhedsværdi, dels sædvanlig fi’zi:k kvalitet og design.

Efter godt 20 timer i sadlen måtte det dog konstateres, at der kunne anes lidt slid på kunstlæderet, hvilket nu engang er lidt tidligt. Ikke desto mindre holder fi’zi:k’s stolte udmelding om, at alle mærkets produkter produceres og sys på fabrikken i Norditalien, stik. Selvom man kan have sine tvivl, når man ser på Kurve sadlens konstruktion og materialer, så er den tilsyneladende italiensk hele vejen igennem.

Konklusion:
At tale om revolution er måske så meget sagt. Men med Kurve er det lykkedes fi’zi:k at lave en særdeles komfortabel saddel, som – i vores øjne – tager sig ualmindeligt godt ud, selvom designet for nogle nok vil være en kende for moderne. Nok er Kurve et halvdyrt bekendtskab, men i denne test vil vi gerne belønne kreativiteten og lysten til at sætte komfort over vægt.

Det nye koncept, som fi’zi:k Kurve repræsenterer, kan meget vel vise sig at påvirke udviklingen af fremtidens sadler. Og lykkedes det i den udvikling også at bringe vægten yderligere ned, uden at det koster på komforten, samt at give rytteren endnu flere personlige justeringsmuligheder, begynder det at være rigtig, rigtig interessant. Men indtil da må den testede model såmænd godt blive siddende på denne skribents cykel.
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Komfort, design, justeringsmulighed
- Pris, begyndende slid på kunstlæder


Køb denne saddel hvis: Du ønsker dig en smart og komfortabel saddel
 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?