Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Foss har lavet ekstra punkteringsresistente slanger, men betyder det så, at man ikke behøver at bruge dækindlæg eller bruge penge på dyre punkteringsresistente dæk?
Annonce
Stillet til rådighed af:
Særlige features ved produktet:
- Thermoplastic Elastomer genbrugsgummi
- Ekstremt svære at punktere
- 30 % lettere end almindelige butyl slanger
Vægt opgivet/ vægt målt:
- / 90 gram (racer) og 169gram (MTB)
Vejl. pris:
Kr. 199 (racer)
Kr. 249 (MTB)
Kr. 45 for 6 Foss lapper
Introduktion:
Foråret nærmer sig og det er lig med regn og blæst, hvis man bor her i landet. Når det regner, punkterer man bare meget oftere - til alles store ærgrelse. Der findes flere muligheder for at undgå punkteringer: dækindlæg, ekstra punkteringsresistente dæk og nu også Foss’ speciallavede slanger.
Første indtryk:
Med i pakken får man en slange og et specielt fælgbånd. Slangen føles anderledes og mere robust og tyk end almindelige butyl- og latexslanger. Slangens materiale, Thermoplastic Elastomer genbrugsgummi, føles som meget tykt gummi, hvilket minder om noget en gummibåd kunne være lavet af – ja, næsten helt plastikagtigt.
Udover slangen skulle være ekstra punkteringsresistent, skulle den også være ekstra let. Man skulle kunne spare 30 % på vægten i forhold til andre (butyl)slanger, ifølge producenten. Vægten for en MTB-slange viser 170 gram og 90 gram for en racerslange. Altså er der noget at spare, hvis man kører med almindelige butylslanger, der kan veje op til 400 gram for en MTB-slange.
Test:
Ud med dækindlæggene og ind med Foss-slangerne og det speciallavede fælgbånd, der gør, at slangen ikke glider rundt. På raceren tog vi endda et par ekstra slidte dæk på, der havde kørt flere tusinde kilometer, så slangernes punkteringsresistens virkelig blev sat på en hård prøve. Dette viste sig dog også at give lidt bagslag, som man også vil kunne læse senere i testen.
Slangerne føltes lidt sværere at montere end almindelige butylslanger. Slangerne føltes ’for små’, og man skulle bakse lidt ekstra med at få dækket ordentligt på. Slangerne er derfor ikke så anvendelige, hvis man skulle være så uheldig at punktere i skoven. De vil simpelthen være for svære at vride på hjulet, når man står med kolde fingre.
På mountainbiken blev det til cirka 500 km på almindelige skov-, grus- og asfaltstier godt krydret med sne og slud. Slangerne har holdt rimelig tæt, og der har ikke været nogen punkteringer i løbet af de 500 km. Dog føltes det efter noget tid som om, at slangerne sivede lidt mere end normale butylslanger, hvilket selvfølgelig bare kunne løses ved at pumpe slangerne en gang til.
På raceren blev det til cirka 800 km på almindelige asfaltveje – dog måtte de ligesom mountainbiken lide under de barske danske vejrforhold. Cirka halvvejs i testen punkterede baghjulet. Slangen blev taget med hjem i baglommen, så de speciallavede lapper kunne prøves. Foss’ lapper udmærker sig ved, at man ikke behøver at rode med sandpapir og lim og vente på, at limen tørrer. Speciallapperne klistres let bare på, og så holder slangen igen.
Importøren har gjort opmærksom på, at tanken bag slangerne er, at man ikke nødvendigvis skal skifte slangen ved punktering. Man skal derimod lappe slangen, og så kan man køre videre.
Konklusion:
Med i en pakke får du ikke bare en slange, men også fælgbånd. Slangen leveres i genbrugsmateriale og er lidt lettere end andre slanger.
Foss slangen fungerer forholdsvis godt, men ikke helt optimalt, da vi oplevede en punktering på raceren efter cirka 400 km. Dog skal det nævnes, at det var uden indlæg og med nogle meget slidte dæk, der ikke var ekstra punkteringsresistente. Desuden oplevede vi, at de siver lige så hurtigt som andre slanger.
Prisen er til den høje ende og på trods af, at de er udarbejdet i et mere punkteringsresistent materiale, vurderer vi, at prisen er for høj i forhold til det, man får.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Genbrugsmateriale, fælgbånd
- Montering, pris
Annonce
Annonce
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce