Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Giant Propel



21. juni 2013 16:45Foto: A.S.O.

Giants nye aero-landevejsmodel er kort og godt en fremragende ramme skabt til de hurtige finaler i væddeløb samt til lange indianerudbrud med masser af vind på snuden. Prisen taget betragtning måtte den dog gerne have en lidt mere flashy finish.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Stillet til rådighed af:

Giant Danmark

Cyklen er udstyret med:
Ramme og bremser: Giant Propel
Gruppe: Shimano Ultegra Di2 
Styr/frempind: Giant Contact SLR
Saddel: Selle Italia SLR
Hjulsæt: Giant  P-SLR1 & P-SLR1 Aero
Dæk: Vrederstein Fortezza TriComp

Vægt: 
Målt til 7.2 kg uden pedaler og flaskeholdere og i str. M/L


Størrelser:
XS, S, M, M/L, L, XL


Farve: 
Sort (carbon)/blå/hvid

Vejl. pris:
Kr. 47.999 for komplet cykel (som testet)
Kr. 20.999 for rammekit inkl. bremseklør.


Introduktion:
Siden Mark Cavendish blev verdensmester på Geels bakke i skinsuit og med aerohjelm, har aero-trenden for alvor taget fart i det ellers ofte så konservative cykelfelt. De aerodynamiske optimeringer er ikke længere forbeholdt den individuelle kamp mod uret, men er blevet et mere almindeligt syn også til samlet starter. 

Efter en længerevarende udviklingsfase er Giant i år kommet ud af vindtunnelen med deres bud på en aero-ræser: Propel, en fremdriftigt stykke ingeniørkunst, der blandt andet bryder med slope-geometrien, som ellers har været Giants karakteristika siden 1997. I stedet har Giant Propel rammen sit eget unikke design med et mix af før sete detaljer fra andre producenters TT- og aero-rammer.

Præsenteret på sidste års Eurobike blev den prototype af modellen, som udvalgte ryttere på det daværende Rabobank hold allerede havde afprøvet. I år kører Blanco-mandskabet på den, og som de første i landet har vi på Feltet.dk nu testet en 'rigtig' Giant Propel.


Første indtryk:
"Wauw" plejer denne testers 2-årige nevø at udbryde, når noget imponerer ham, herunder i særdeleshed undertegnedes cykeludstyr. Men i den periode, hvor denne cykel var til test, fangede den aldrig hans opmærksomhed. Måske skyldes det alene fraværet af rødt og blankt, men det må medgives min nevø, er der ikke er meget "wauw" over lyseblå pastel kombineret med mat carbon, hvilket giver rammen en dæmpet og underspillet finish. Flere steder er der intet gjort for at skjule store samlinger i materialet, og som et carbon patchwork får den et råt prototypelook.

Til gengæld: hvad den ikke har i ydre fremtoning, det har den ved nærmere eftersyn i sine aerodynamiske detaljer. Det fornemmes, hvordan en illustration med vindmodstandens flowpile vil smyge sig om rammens enkle og slanke linjer med minimale turbulente luftstrømme. Vinden møder først et slankt timeglasformet kronrør, dernæst et elegant overrør der antager en langstrakt dråbeform. Vinden ledes videre forbi et klassisk dråbeformet saddelrør med indhug til baghjulet - obligatorisk for aero-racer og temporammer.

Knap så obligatorisk er indhugget nederst i skrårøret, der er forberedt til at lede luftmodstanden glat forbi en rund flaske. Begge flaskeholder er placeret langt nede i nærhed af kranken, hvor den lodret placerede flaske vil sidde i læ. Endelig glider luftstrømmen henover en lavt placeret overgang mellem saddelrøret og bagstagen.

Og således er cyklens samlede frontareal søgt minimeret i en grad, at det begejstre en ægte aero-freak.


Test:
Når denne anmeldelse dvæler så længe ved cyklens design, er det fordi, der er meget lidt at udsætte på dens funktion. Testturene har været igennem alsidige sjællandske landskaber lige fra det lettere kuperede nordsjællandske over fladbanetons på Lammefjorden og Odsherreds stejlere bakker og indimellem ringere asfalterede veje. Hele vejen igennem har rammen givet fornemmelse af fremdrift og dynamik, som komplimenteres fuldendt af den elektroniske geargruppe til en glidende totaloplevelse. 

Dog skal det lige indskydes, at på en ramme, hvor det er gjort meget for at minimere frontarealet, fremstår de elektronisk komponenter lidt klodsede. Nuvel.

Rammens styring er enestående, når den er trådt op i høj fart, og på nedkørsler med sving er fornemmelsen kontant og pålidelig. En del af forklaringen findes i Giants OverDrive 2 styrfittings 1 1/4 " oversize stilk på forgaflen. Fornemmelsen af stivhed og komfort i "agterstavnen" er helt optimal, og det fuldendes med Giants Contact SLR integreret fullcarbon styr og frempind. Der er hellere ikke noget at udsætte på de integrerede bremser med aerodynamisk placering, når først de er centret, hvilket gøres med en lille umbracoskrue på hver side.


Integreret styr/frempind er ellers ikke noget denne tester er stor fan af, da det efterlader færre muligheder for at customise ens position på cyklen, herunder vinklen på styrets bukninger. Den integrerede sadelpind er dog meget enkel i sit design, og efter den er skåret, er det muligt nemt at finjustere opad på op til 3 cm. I sidste ende antager rytteren langt den største andel af det samlede frontareal, så det er trods alt mere væsentligt, at rytteren kan opnå en så aerodynamisk og komfortabel position som muligt, end hvordan ramme og styr er udformet.


Komforten i bagstellet kan godt virke lidt nedsat i høj fart over ujævn asfalt og giver anledning til en lidt urolig position i sadlen. Et forhold, der muligvis blev forstærket af den stive SLR sadel, som cyklen kom med. Under passage af et vejbump i fuld tons, oplevedes et enkelt øjeblik, hvor baghjulet fejrede væk under en, men den slags hører nok med til køreoplevelsen, når farten nærmer sig 50 km/t. Ellers er det ulempen ved den mere klassiske stelgeometri, at stød fra vejen forplantes mere lodret op i sadlen. Omvendt kan fornemmelsen af stivhed og materialerespons i bagstellet godt virke lidt sløv i antrit fra lav fart opad bakke. Et forhold, der modsat ikke blev bemærket ved antrit og spurt i fart.

Wattmålinger i sammenligning med andre cykler havde givet mere objektive mål af denne rammes mulige aerodynamiske fortrin, men nogle subjektive vurderinger af køreoplevelsen skal I ikke snydes for. Og her efterlades der ingen tvivl, om at denne cykel er skabt til fart.

I testperioden blev det da også til en række personlige rekorder. Det kan så skyldes placeboeffekten af at sidde på en cykel, der er optimeret i mindste detalje, undertegnedes formkurve, eller at denne cykel virkelig er hurtigere. Denne tester tror, der var tale om en god gammeldags kulmination af flere faktorer. En enkelt rekord i en længerevarende bakkesprint blev det også til, hvor dens aerodynamiske egenskaber næppe er årsagen. Derimod var testcyklen så let, at det kunne mærkes.

Giant har med andre ord altså skabt et optimum mellem vægt og aerodynamik, som denne tester bekendt udkonkurrerer de fleste andre aero-racere på markedet. Med sine 7.2 kg (minus pedaler) i størrelse M/L skulle det tilmed være muligt at bringe den nær vægtgrænsen ved blot at skifte til et high-end løbshjulsæt.


Konklusion:
Giant Propel er en fremragende ramme skabt til de hurtige finaler i væddeløb samt til lange indianerudbrud med masser af vind på snuden. Prisen taget betragtning måtte rammen dog gerne have en lidt mere flashy finish.


Det bed vi særligt mærke i:
+ Køreegenskaber, vægt, aerodynamik
- Pris, finish
 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?