Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Giant TCX Advanced 1 cross cykel

10. december 2013 08:30Foto: A.S.O.

En fryd for øjet - det er, hvad Giant TCX Advanced 1 er. Oven i det har vi samtidig at gøre med en cross cykel i topklasse, der henvender sig til den seriøse rytter med ønsket om en konkurrenceklar cykel, udstyret med lækre komponenter.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Giant Danmark
BikeLife

 

Cyklen er udstyret med:
 

Ramme: Advanced  - Grade Composite

Forgaffel: Advanced - Grade Composite, Full-Composite OverDrive 2 Steerer, 15mm Thru-Axle

Hjul: Giant P-CXR-1, 15mm thru axle

Dæk: Schwalbe Rocket Ron

Gearvælgere: Sram HRD700, 10spd

Forskifter: Sram Force

Bagskifter: Sram Force, 10spd

Kranksæt: Rotor 3DF, 36/46

Kassette: Sram 1050,  11-28 T

Kæde: KMC X10SL

Sadel: Fi´zi:k Antares K:ium rail

Sadelpind: Giant D-fuse SL Composite

Styr: Giant Connect SL 31,8

Frempind: Giant Connect SL

Bremsesæt: Sram HRD700 Disc

 

Vægt opgivet til:
Vægten er ikke opgivet - en medium ramme, der ikke er malet, vejer dog 1.050g, hvilket er ca. 140 gram lettere end sidste års model.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Farve:
Lyseblå, orange og sort.

 

Vejl. Pris:
Kr. 23.999

 

Introduktion:

Producenten Giant har i mange år leveret cykler til nogle af de bedste crossryttere i verden og er langt fra nye inden for dette felt. Med deres 2014 udgave af TCX er de endnu en gang med helt fremme i feltet af high-end cykler inden for crossverdenen.

 

Giant har i 2014 valgt at udstyre alle deres crossmodeller med skivebremser. På denne model, som vi har testet - TCX Advanced 1 -, sidder der Sram HRD700 hydrauliske bremser. Hertil har de desuden valgt 15mm ”thru axel” på alle deres cykler. Altså en aksel, der køres i fra venstre side af cyklen og skrues fast i gevind.

Giant har derudover valgt at sænke kranken en lille smule. Den er sænket 5mm, så den nu er 50mm fra jorden. Denne højde gør cyklen bedre til tørrere løb, men den har absolut stadig højden til, at man stadig kan træde pedalerne rundt i dyb mudder. Rammen er gjort en smule lettere end sidste års model. Ramme og gaffel er omkring 140 gram lettere.


På de nye cykler er Giant gået tilbage til almindelige sadelpinde frem for integrerede, en tendens man også ser hos eksempelvis Ridley. Dog har Giant udviklet en D-formet sadelpind, der ifølge producenten skulle tage bedre imod bumpene.

 
Første indtryk:

Da vi fik cyklen hjem, skulle vi ikke bruge længe på at konkludere, at dette er et af markedets absolut flotteste crosscykler. Der er mange om buddet, og denne er en af dem, der i så fald byder højest. Farven og geometrien på cyklen spiller bare. Kort og godt!

Med cyklens indvendige kabelføring får den et meget rent look. Det er selvfølgelig en smagssag, om man er til den ene eller anden slags farve, og denne Giant TCX kommer i bare en farve, der gør, at den skiller sig ud fra de andre på markedet. Og den gør det uden at være en ”hurtigkarl” eller provokerende.

Bagstagen afslører også og på lang afstand, at dette er en Giant; det sidder forskudt i forhold til overrøret. Når man står og kigger på cyklen, ser overrøret ud som om, at det er behageligt at have på skulderen - dets runding er blød og ikke alt for flad.

Når man ikke er vant til hydrauliske skivebremser (på en cross cykel), så skal man lige vende sig til, at skiftegrebene er lidt højere, da der skal være plads til oliekammeret. Sram Force gruppen klæder dog cyklen, da Srams moderne design passer godt til farver og former. Det samme gør Rotor kranksættet.   

 

Test:
Da denne tester kørte sin første tur på cyklen, var det med et stort smil på læben - hele vejen og med masser af selvforskyldte baghjulsudskridninger. For når man er vant til almindelige v-bremser på crosseren, så ved man også, at bremsestyrken er temmelig nedsat, medmindre man har et par meget dyre bremser. Med Srams hydrauliske skivebremser er der fuld bremsekraft, og man kan med disse bremser køre meget hurtigere hen til sving og forhindringer.

Der har været meget tale om, hvorvidt skivebremserne fungerer ordentligt i alt slags vejr. Testeren har kørt med dem i både tørt, vådt og mudret vejr og finder dem egnet til det hele. Kort og godt. Selvfølgelig kører de bedst på et helt tørt underlag, men i mudder fungerer de stadig godt. Man har i World Cuppen set, at ryttere med skivebremser ikke har kunne følge med i mudderløbene. Men cyklen er dog ikke blevet testet i så ekstremt knæhøjt mudder, så det vil vi afstå fra at udtale os om. Det samme gælder i øvrigt for dyb sand.

Rammen
Rammen reagerer med det samme, når man begynder at presse den. Den er livlig, og man er ikke tvivl om, at det er en konkurrencecykel, man sidder på. Den er altså lavet til at køre hurtigt på og til at køre løb med.

Cyklen føles med dette setup meget let, så den er nem at accelerere med, når man går ud af sving eller kører op ad bakke. Ligeledes er cyklen nem at få på skulderen. Som tidligere nævnt så overrøret ud til at ligge godt på skulderen, og det oplevede testeren også. Den indvendige kabelføring gør cyklen meget nem at arbejde med, når man skal over forhindringer. Selv bremsekablet (hydraulisk!) er trukket igennem rammen. Så man ridser ikke overrøret med kabler, der bliver holdt på eller trukket i.
 

I forhold til komforten på cyklen, har vi som sagt med en konkurrencecykel at gøre. Og det kan man godt mærke. Den er stiv at køre på, og man kan mærke bumpene, når man kører i meget ujævnt terræn. Testeren følte sig dog på ingen måde gennembanket, når han kom hjem fra en tur på den.

 
Hjul og komponenter

Hjulene er Giants egne. De er lavet i samarbejde med DT-Swiss og er designet ud fra MTB hjul med 19mm bredde inde i fælgen. Dette åbner dækket mere op og giver en rundere profil. Det har testeren dog ikke kunne mærke, men det kan være med til, at det er overordnede indtryk af cyklen er bedre. Hjulene er stive, og man kan ikke mærke, at den giver efter, når man træder den op i fart.

Den nye 15mm aksel er hurtig og nem at arbejde med. Dog synes testeren, at det er upraktisk ved punkteringer, at hjulet og akslen er skilt fra hinanden. Med almindelige quick releases bliver stikakslen i hjulet. Til gengæld skal man ikke stå og rode med at få gaflen til at passe ned på møtrikken mellem hjulet og stikakslerne. Den nye aksel er desuden nem at spænde, da den bare skal strammes i urets retning.

 

Med Sram Force gear på cyklen har man en geargruppe, der for testerens vedkommende kører, som det skal. Med en gearing på 36/46T og 11-28T er udgangspunktet godt, og 2x10 setuppet oplevedes som passende til dansk terræn. (Dog er testeren mere til et-klinge setup med en mindre klinge foran, men det er selvfølgelig en personlig præference.) Gruppen er alt i alt stabil og fungerer godt i mudret underlag.

 

Giant har udviklet extra-oversized OverDrive-systemet, som betyder, at stilken i kronrøret er tykkere end normalt. Derfor kan man også kun benytte Giants egne frempinde på cyklen. Det opfatter vi som et lille minus, hvis man gerne vil eksperimentere med lidt forskellige frempinde.

 

Konklusion:
Giant TCX Advanced 1 er en rigtig lækker cykel. Vi har bevæget os op i den mellemhøje prisklasse, men vi mener dog, at man med denne model får meget cykel for pengene. For det første får man en hurtig ramme, en stabilt skiftende geargruppe samt de bedste bremseegenskaber, man kan få på en cross cykel. Og for det andet en af de flotteste crosscykler på markedet. Med andre ord en konkurrencecykel med lækre dele til prisen.

 

Det bed vi mærke i:
+ Design, hydrauliske skivebremser, Sram Force geargruppe
- Manglende mulighed for at skifte frempind

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Udstyrstema: Cykel cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?