Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Giro Factor Techlace

12. maj 2017 13:02Foto: A.S.O.

Giro introducerer med Factor Techlace en både intelligent og brugbar løsning, hvis man vil have fordelene fra snørebånd, men også skal bruge fleksibilitet på farten - eller i løb. Det nye spændesystem præsenteres i en pakke som tæller fantastisk pasform og gennemførte, high-end løsninger.

 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Farve: Hvid/sort
Størrelser: 41-48
Vejl. pris: 2999,- kr.

 

Introduktion:

Empire SLX-modellen med snørebånd har været en af de seneste sæsoners helt store tendenser - snørebåndene vandt hjerterne hos æstetikerne, romantikerne og sågar en hel del proffer via gennemført design samt udtryk og en unik mulighed for at fordele spændingen ligeligt hen over vristen. Som kun snørebånd kan.

 

Op til denne sæson har Giro så præsenteret en videreudvikling af succesen: Giro Factor Techlace.
 

Man kan næsten kalde denne udvikling for en pragmatisk evolution, hvor Giro har bibeholdt de komfortmæssige fordele fra snørebåndene, men tilført nye, og mere opdaterede om man vil, teknologier for at imødekomme et par af de udfordringer, som snørebånd også kan have.

 

Læs også
Lund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

 

Summen af udviklingen er et helt nyudviklet bespændingssystem. For selv om snørebåndene er æstetisk velfunderede, så er der et par ulemper, som er svære at overse, især hvis man kører race.


Snørebåndene er nemlig stort set umulige at efterspænde på farten og hvis man kører løb, og dermed ikke har privilegiet af at stoppe og snøre, så kan man miste en smule momentum med en løs sko i eksempelvis en spurt.

 

Det har Giro løst ved hjælp af Techlace-teknologien.


Basalt set, så er dette det allermest banebrydende og unikke ved denne sko. Systemet består af snørebånd, som er placeret på klassisk vis hen over vristen. Men i stedet for at være gennemgående hele vejen op ad foden med to snører, så er disse fæstnet i to velcrospænder som er ultralette at betjene. Derved har Giro forsøgt at løse de føromtalte problematikker med justering på farten, men samtidig bibeholde den unikke og behagelige spænding fra en snørebåndssko.  

 

På den øverste del af foden er der desuden tilføjet et BOA-system, som er gennemtestet til at give masser af spænding og mulighed for at justere på farten.

  
Vi har haft fingrene i et par af topskoene fra Giro for at teste den nye teknologi og skoens generelle performance.

 

 

Test:

Køber man et topprodukt fra Giro, så har folkene bag for vane at levere det i en lige så imponerende pakke. Således også Factor Techlace-modellen. Skoene kommer i en fin taske, som man fremadrettet kan bruge, når skoene skal med til løb eller på rejse.

 

Selve Factor Techlace-skoene falder også med det samme i vores smag. For det første, så er de veldesignede, så det rene og klassiske look, som forgængeren havde så stor succes med, stadig er genkendeligt. Modellen fås i tre basefarver - hvid, rød, og sort - mens snører samt spænder er holdt i sort. Et klassisk look trods ny teknologi - det fungerer i vores øjne særdeles godt!

 

Stivhed og lækre materialer

Hernæst er der nogle ting, som er værd at bemærke om skoen generelt.

 

Først er der sålen, som Giro længe har fået leveret af Easton.


EC90 SLX2 er navnet og dem som har kørt med den, ved at den er meget stiv. Så stiv faktisk, at skoen nok er mest velegnet til seriøse ryttere og ryttertyper, som prioriterer fart, race og en vældig responsiv sko.

 

I samme åndedrag er det naturligt at tale om Giro’s sålsystem; ’Super Natural Fit Kit’, som er inkluderet i pakken. Her får man tre forskellige svangindlæg, så man kan justere efter behov. Et system som har rigtig mange fans verden over og som er med til at udligne de udfordringer, der kan være ved at køre med en ultrastiv sål.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Endelig er der overdelens materiale, som også er værd at vende i positive termer. Giro kalder den for Premium Evofiber®. Det er en nærmest skinnende overflade, som er både holdbar og som er let at holde ren med en våd klud, så skoene forbliver pæne. Desuden ånder den fremragende.

 

Verdens stiveste hjemmesko!

I vores test af skoen er det ikke de nye teknologier eller materialer, som først fanger vores opmærksomhed. Det er noget helt andet. For når man stikker fødderne i Giro Factor Techlace-skoen, så oplever man nemlig en uovertruffen pasform. Vi har sjældent - hvis nogensinde - trådt i en sko, hvor fornemmelsen omkring foden er så tæt og behagelig. Materialerne er bløde og giver ved første kontakt indtryk af komfort. Vi ville her have en fantastisk hjemmesko, hvis det ikke var fordi, at sålen formentlig er stivere end et klinkegulv.

 

Skoen er godt afstemt i sin størrelse. Denne tester har en fod, som kan betegnes som en stor 42, som altid veksles til en 43 i cykelsko, og det passer fint her også. Breddemæssigt er i hvert fald ikke snæver, men giver fin plads, selv om man har en relativt bred fod.

 

 

Snører og BOA

Det nye snøresystem er let at betjene. Selve snørebåndene løber hen over vristen, som man kender det fra et par almindelige sko, men enderne er fæstnet i et velcrospænde som hæfter på fodens yderside. Når spændet trækkes på plads og hæftes, så spændes snørebåndene, som strammede man sin snøresko manuelt.

 

Vi var en smule skeptiske overfor systemet og især om det var muligt at få nok spænding i snørene til at få skoen til at sidde til.

 

Dog er det let at finde en behagelig spænding, og det er rigeligt med ’spænd’ i stropperne.

Ideen med at dele snøren op i to spænder, snarere end ét, er i tanken god, da man derved får flere justeringmuligheder fordelt over foden.

 

Dog oplever vi, at det nederst spænde ikke bruges meget, da det sidder så langt nede på vristen, at der ikke er meget sidevejs bevægelse i foden og det dermed ikke løsnes meget. Faktisk tror vi, at Giro sagtens kunne have nøjedes med et spænde, som hele snøren kunne fæstnes i. Det ville reducere mulighed for defekter i spændet med 50 %, og formentlig give samme spænding.

 

Giver langt hen ad vejen samme fornemmelse som med en reel snørebåndslukning. Der er ikke helt samme mulighed for at ’spænde til’, men der er rigeligt med bespænding i systemet til langt de fleste. Til gengæld er trykket godt fordelt, som med ’rigtige’ snørebånd, hvis man skal sammenligne med andre, mere konventionelle, spænder.

 

Læs også
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg

 

Faktisk synes vi, at Techlace tilføjelsen, som giver uendelig megen fleksibilitet på farten i forhold til snørene, er et fantastisk kompromis, hvis man stadig ønsker fornemmelsen fra snørebåndene, men samtidig vil have fleksibiliteten.

 

Sko med et boa-spænde på den nederste del - altså tæt på fødderne- kan godt have en tendens til at kunne overspændes, så overdelen krølles sammen og tungen i skoen presses sammen i folder med ubehag til følge, men det er elimineret med denne løsning, hvor man stort set umuligt kan overspænde.

 

Det var ikke nemt at løfte arven fra Empire SLX-modellen, men hatten af for at Giro rent faktisk er lykkes med at kombinere kreativ tænkning og driftigt håndværk i en intelligent løsning.

 

Det komplimenterende BOA-spænde er også et klogt valg, for hvad Techlace-snørene giver i komfort, opvejer dette spænde i spændeevne. Et klogt kompromis, som også tydeligt viser, at Giro ikke lader skoens ydeevne - og dermed racerappel - kompromittere af rene stilistiske overvejelser, hvilket eller ville være let at forfalde til efter succesen med Empire SLX. Skoene appellerer således både til raceren og livsstilsrytteren uden kompromis. Bravo!

 

Sålsystemet er formidabelt. Den stive sål giver masser af power og så er den samtidig tynd og let, så man føler god kontakt til pedalerne.

 

På indersiden har Giro efter vores mening udviklet et af de bedste sålsystemer på markedet, hvis man ser bort fra custom-løsninger, hvor sålen laves specifikt til enkeltpersoner. Svangstøtten er let at bruge og justere og den giver udmærket støtte.


Indersiden er et fint modspil til den ultrastive sål og når man har kørt skoen til, så er Factor Techlace-skoene en løsning, hvor man ikke behøver at vælge mellem enten en stiv og kraftfuld sål og komfort.

 

Skoen er stadig performance-orienteret og man skal ville/kunne tåle en stiv sål - ellers er der bedre alternativer på markedet - men for raceren/supermotionisten ligger disse i toppen af markedet - uden tvivl.

 

Samlet konklusion

En helt igennem helstøbt løsning, som kombinerer æstetik, performance og komfort i en velsmagende cocktail.

 

Giro havde på forhånd sat baren højt for sig selv, da den både kommercielle og æstetiske arv skulle løftes fra Empire-modellen, men Techlace-systemet er et bevis på markedsledende tankegang og kreative løsninger. Både det nyskabende snøresystem og den pragmatiske introduktion af et ekstra BOA-spænde viser, at Giro ærer racerarven - selv i et produkt som tidligere har nydt stor succes blandt livsstilsrytterne med sin æstetiske appel.

 

Læs også
Se Tobias Lunds anden store sejr

 

Slutteligt så er pasformen og fornemmelsen i skoen absolut suveræn.  

 

Sådan har vi testet:

Skoene er testet på hen over vinteren og foråret på danske landeveje.

 

Stillet til rådighed af: Bjarne Egedesø / Bikers Best

Feltet.dk's vurdering:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?