Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO
Test: Giro Manifest Spherical hjelm

Test: Giro Manifest Spherical hjelm

25. november 2020 11:00

Har du dybe lommer og vil have en topklasse hjelm til at beskytte dit hoved, er Giro Manifest med sine mange sikkerhedsfeatures og sublime komfort et godt bud på din næste hjelm.

Fakta:

Producent: Giro
Produkt: Manifest Spherical
Farver: Sort

Størrelse: Testet i medium, fås i Small 51-55 cm, Medium 55-59 cm og Large 59-63 cm.
Vægt: 346 gram i medium.

Vejledende udsalgspris: 2.299, - kroner

 

Introduktion

Giro startede i 1985, og er en af pionererne inden for cykelhjelme. Her har vi deres nyeste topmodel, Giro Manifest Spherical, inden for hjelme til mountainbike til test.

 

Hjelmen har implementeret MIPS-teknologien, men i en videreudviklet udgave, hvor den bevægelige plastic liner forbinder en indvendig del og en udvendig del, som dermed kan bevæge sig i forhold til hinanden.

 

Det vil sige, at du opnår de fordele, der er ved MIPS teknologien, som reducerer belastninger på hjernen, når hovedet rammer underlaget, men uden at dit hoved er i direkte kontakt med MIPS-lineren, som godt kan være lidt generende for hovedbunden.

 

Derudover har hjelmen også implementeret en lang række gode features, hvoraf nogle er MTB specifikke.

 

Test

 

 

Advanceret MIPS system

Det svenskudviklede MIPS-system er bredt anerkendt som et system, der reducerer belastninger på hjernen, når du rammer underlaget med hovedet, og nu har Giro videreudviklet systemet.

 

Der findes således tre niveauer af MIPS, hvor denne hjelm benytter toppen af poppen: Spherical.

 

Her er den tynde MIPS-liner placeret imellem den ydre hjelm og en indre skal, hvor bespændingssystemet befinder sig.

 

Så reelt har du en normal hjelm, som du tager på (den indre skal) og uden på den, er fastgjort den ydre hjelm, som med hjælp fra MIPS-lineren kan bevæge sig i forhold til den indre skal.

 

Pyha, lang forklaring; men pointen er, at du har en hjelm, der yder rigtig god beskyttelse - den bedste faktisk - men samtidig også adresserer nogle af de kritikpunkter, der har været mod MIPS systemet, nemlig at det kan være ubehageligt at bære hjelmen på grund af den tynde plastikskal, der sidder inde i hjelmen.

 

Det skal retfærdigvis siges, at jeg har testet flere hjelme med MIPS, og jeg har aldrig følt at MIPS-lineren var til gene.

 

Med denne to-lagsopbygning har Giro også fået mulighed for at implementere forskellige hårdheder af den EPS-skum som hjelmen er støbt af, således at den indvendige del er fremstillet af en blød skum, hvor den ydre skal er støbt af en hårdere skum.

 

Det betyder, at når den udvendige del af hjelmen ved et styrt rammer underlaget, så er det det hårde skum, der tager fra, mens den indvendige del, hvor det er dit hoved, der tager slaget, er fremstillet af en blødere skum, og derfor kan det optage slaget fra dit hoved mere skånsomt.


Så alt i alt har Giro implementeret en masse teknologi for at beskytte dit hoved. Om alle disse sikkerheds features virker, ved man naturligvis først, når man har et alvorligt styrt.

 

 

Komfort og pasform

Når jeg tester hjelme, lader jeg altid min familie prøve hjelmen, og får deres umiddelbare reaktion i forhold til pasform og komfort.

 

Og med denne hjelm var de meget begejstrede over, hvor behagelig den var at have på, hvilket er helt i tråd med min egen opfattelse af hjelmen.

 

Den er ganske komfortabel at have på, og når du først har indstillet hagerem og nakkespænde korrekt, sidder den utroligt godt fast på hovedet uden at genere eller trykke nogen steder.

 

Nakkespændet kan justeres i højden i 3 positioner, så man kan finde den helt rette position, hvor hjelmen sidder perfekt. Spændet har et gummiindlæg, der sikrer at hjelmen bliver holdt fast til hovedet og fordeler trykket fra spændet i nakken.

 

Det er altid uforudsigeligt, hvordan man rammer jorden ved et styrt, og her er nakkeregionen også udsat. Hvis man ser på, hvilke områder hjelmen dækker, vil man kunne se, at den går langt ned i nakken og derfor også beskytter denne region.

 

Nu er jeg ikke langhåret og har derfor ikke erfaring med hestehaler, men når man ser på, hvor godt hjelmen dækker baghovedet, er den ikke særlig kompatibel med hestehaler. Men min datter testede den med hestehale, og det kan godt lade sig gøre, hvis den sidder lavt, og går ud under nakkespændet.

 

Manifest kommer med nogle meget tykke puder, som er anti-bakterielt behandlet, ved, at man har indvævet nogle sølv tråde i stoffet. Disse puder bidrager til den gode komfort, uden at det bliver varmt at bære hjelmen.

 

Men, lidt malurt er der i bægeret...

 

Det ellers velfungerende magnetiske spænde på hageremmen er større/tykkere end man normal ser, og når remmen var justeret korrekt, sad det lige ved mit adamsæble, og var det var til tider generende, når jeg kiggede nedad.

 

På sporet lagde jeg ikke så meget mærke til det, da jeg var koncentreret om kørslen, men havde jeg kunne justere, det, så det sad 2 cm til den ene side, havde det slet ikke været et issue. Det kunne jeg ikke, og derfor var det lidt et irritationsmoment.

 

 

Ventilation

En god hjelm er intet værd, hvis dit hoved er ved at koge over i varmen. Med 19 ventilationsåbninger og nogle interne kanaler til at lede luftstrømmen hen over hovedbunden er der rigeligt med ventilation på Giro Manifest.

 

Jeg har kørt med den på varme sommerdage og jeg har ikke på noget tidspunkt følt, at der ikke var tilstrækkelig ventilation.

 

Giro har givet Manifest 2 meget store ventilationsåbninger i toppen af hjelmen, og for at bevare styrken har Giro lavet en afstivning på tværs af de 2 åbninger, som de kalder AURA, og som ikke forstyrrer luft-flowet. Dette er ganske givet med til at bidrage til den gode ventilation.

 

Men hvad med brillerne?

Et punkt, hvor jeg synes en del hjelme fejler, er muligheden for at parkere brillerne i hjelmen (Jeg har måske ikke haft den rigtige hjelm/brille kombination).

 

Men på Manifest har Giro tænkt over det. Bruger du almindelige cykelbriller sidder de fint i panden af hjelmen, og de bliver holdt godt fast af de små gummi-klodser med finner inde i hjelmen, der sikrer, at dine brillestænger ikke glider ud, så du taber dine briller.

 

Er du mere enduro typen, der bruger goggles (skibriller), er der på bagsiden af hjelmen en nubret gummipude, som fastholder remmen, så den ikke glider ned, når der går vildt for sig ned af bjerget.

 

Om du bruger almindelige cykelbriller eller goggles, kan de parkeres både over og under visiret, som er en god kraftig kvalitet, og som kan indstilles i 4 højder, hvoraf den højeste er beregnet til, at du parkerer dine briller, under visiret. Visiret er nemt at indstille med den ene hånd, og sidder solidt i den position, du sætter den i.

 


Konklusion
Med Manifest har Giro skabt en topklasse hjelm, der spiller på alle heste, for at sikre dig en optimal beskyttelse og komfort.

 

Den er tæt pakket med de bedste sikkerhedsfeatures, og samtidig er den gjort meget komfortabel og så godt ventileret, så du kan holde ud at have den på, hvis du tager på lange ture under sydens sol.

 

Den er skabt til alle typer af ryttere som gerne vil bruge mange penge på at sikre deres hoved, og netop prisen vil måske afskrække nogle fra at købe denne hjelm.

 

Det er naturligvis en personlig sag, hvor meget man ønske at betale for en god hjelm. Men dette er en topklasse hjelm, og set i det lys er prisen ikke urimelig.

 

Sådan har vi testet

Hjelmen er testet gennem juni-juli i den danske sommer, hvilket vil sige alt fra 12 grader og regn til 26-28 grader og høj sol.

Den er testet på det nordsjællandske spor i Rude-, Geels- og Hareskoven


Stillet til rådighed af: www.bikersbest.dk

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Qhubeka Assos

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

HOMETRAINER? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG SPAR MANGE PENGE