Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: GoodYear Connector Ultimate og Milkit tubeless kit

Test: GoodYear Connector Ultimate og Milkit tubeless kit

05. april 2022 18:00

GoodYear har lavet et nyt graveldæk, der kan tage kampen op med de store spillere på markedet. Dækket ruller godt og har et godt greb i terrænet. Tubeless dækket er sat op med tubeless-væske og ventiler fra Milkit.

 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

 

Producent: Goodyear
Produkt: Connector Ultimate Gravel

Dækstørrelse: 700x40C (fås også 35c, i 50c og i 650b)

Features: Tubeless-kompatibel. Fås i tanwall-udgave (testet) og almindelig sort.

Vægt: 515 gram.

Vejl. Pris: Kr. 399,-

 

 

Læs også
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest

 

Introduktion

Den amerikanske dækproducent Goodyear har i flere år produceret dæk til motorsporten.
Men i virkeligheden kan deres dæk til cykler faktisk spores tilbage til slutningen af 1800-tallet.
I 2021 kunne Goodyears dæk så igen ses på øverste niveau hos det daværende WorldTour-hold Quebeca NextHash.

 

Goodyear har ikke blot produceret en serie af landevejsdæk, men er også hoppet med på gravel-bølgen, og produceret et specifikt graveldæk, som vi hos Feltet.dk har fået lov at teste i den danske vinter.

 

 

Test

Det første man bider mærke i ved det nye dæk fra GoodYear er, hvor blødt og fleksibelt, det føles. Det tegner godt for en lettere montering af dækket. Dækket er bygget op omkring GoodYears Complete-dækkasse, der er lettere og samtidig har 120 treads pr. inch.
Så højt et tal ses som regel kun ved landevejsdæk i toppen af hierarkiet.

 

Dækket fra GoodYear er også blevet forstærket med stærkere sidevægge, så man ikke så nemt får de såkaldte sidecuts.

 

Connector Ultimate er lavet af den samme gummiblanding som GoodYears Vector 4, som er mærkets svar på et godt allround-dæk til landevejen.

 

Dækkene er monteret på et sæt DT Swiss GR 1600 tubeless-ready hjul, der har en indvendig bredde på 24 millimeter og derfor var dækkene utrolig nemme at montere. De sprang ud på plads med det samme. Dette er ikke altid en selvfølge ved tubeless-dæk, så det er et stort plus.

 

 

Milkit tublesss væske og ventiler

Dækkene er tubeless-ready og skal naturligvis sættes op med den medfølgende væske fra det schweiziske mærke MilKit, der både laver tubeless væske og ventiler. Milkit hævder, at deres væske er mere holdbar end andre. En af de vigtigste egenskaber i denne væske er, at den bliver ved med at have samme flydende konsistens, og ikke ligesom andre væsker bliver til store klumper, der kommer til at rulle rundt inde i dækket efter noget tid.

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

Milkit laver også ventiler. Det specielle ved disse ventiler er, at de fremstillet med en selvlukkende gummilap på indersiden. Det gør, at der ikke kan komme væske ind i ventilen, som ellers kan få den til at stoppe til.

 

Monteringen af både væske og ventiler gik overraskende nemt. Der medfølger sprøjte til at sprøjte væsken ind gennem ventilen. Man skruer ventilkeglen ud og sprøjter den afmålte væske ned. Dette var utrolig nemt, det samme kan siges om de medfølgende ventiler, de var også nemme at montere.

 

Væsken og ventilerne kan både bruges til landevejscykler, mountainbikes og gravel. De medfølgende ventiler kan bruges med alle typer tubeless-væsker.

Udover væske og ventiler, så får man også en påfyldningssprøjte med, når man køber et sæt Milkit tubeless-kit. Prisen ligger til omkring 350,- for sættet, og det synes jeg er en meget fin pris, i forhold til indholdet.

 

 

Dækket i brug

Dækket vejer lige over 500 gram, hvilket absolut ikke er til den tunge side for et graveldæk.
Den første tur med dækkene skulle naturligvis være en god tur i terrænet. Jeg startede med at køre med lige omkring to bar, dette var sådan set okay på landevejen, men lige så snart jeg kom på grusvejene, synes jeg dækket blev for tungt, og bagenden føltes meget vuggende. Dog fik jeg efter lidt tid vænnet mig til det og turen blev ganske fornuftig, men blev dog enig med mig selv om, at den lige skulle have lidt mere luft til næste gang.

 

Som sagt så gjort. Jeg pumpede 2,5 bar i både foran og bagpå og dette gjorde virkelig, at dækket kom til sin ret. Dæktryk er næsten blevet til en religion hos cykelfolket - specielt i terrænet - og flere og flere sværger til så lavt dæktryk som muligt, men for mig at se, er det også en subjektiv opfattelse, og jeg synes bare at det hele ruller bedre med lidt mere tryk i dækkene, uden at man går på kompromis med vejgrebet.

 

Knopperne på siden af dækket gør, at man virkelig står fornuftigt fast specielt i svingene og de lidt fladere knopper på toppen af dækket gør, at dækket ruller effektivt.

 

En gravelcykel, er for mange også en vintercykel, der kan bruges til både at køre i terrænet, men også til landevejsture. Så selvfølelig er dækket også blevet testet på flere landevejsture. Her gør dækket også et solidt indtryk og man føler ikke den store rullemodstand. Dækket er blevet testet med både 2, 2,5 og 3 bar og på landevejen ruller det klart bedst med 3 bar i både foran og bagpå.

 

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Punkteringsbeskyttelse

Goodyear har, som noget nyt, tilføjet et indbygget indlæg i dækket, hvilket gjorde det ekstra spændende at teste modstandsdygtigheden overfor punkteringer. Jeg har kørt med dækket i over en måned, i varieret terræn, og har gjort mange ting for at teste dets holdbarhed. Indtil videre har der ikke været nogen punkteringer.

 

At teste et dæks punkteringsresistens er altid en svær ting, men jeg kan konstatere, at dækket virker til at være meget solidt. Selvom dækket virker meget pålideligt, så var jeg meget overrasket over, hvor godt det rullede. Goodyear Connector Ultimate er et rigtig fint bud på et godt allround dæk til gravelcyklen, hvor du med det rette dæktryk har et dæk, der giver greb, men også ruller effektivt og behageligt.

 

 

Konklusion

Goodyears nye graveldæk giver et fremragende greb i underlaget, samtidig med, at det ruller rigtig fornuftigt og giver en god komfort. Derudover er dækket rigtigt nemt at montere og det sidder rigtigt fint på fælgen. Dækket føles hurtigt, men samtidig føler man også, at det er et robust dæk, der passer godt til de danske gravel-forhold.

 

 

Sådan har vi testet
Dækket er testet i december måned i varieret terræn i det danske vinterlandskab.  

Stillet til rådighed af

PeakBike ApS (Dansk Goodyear-distributør fra februar 2022)
 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Gravel
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?