Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Lazer Vento KinetiCore

Test: Lazer Vento KinetiCore

22. september 2022 16:00

Ny top aerohjelm fra Lazer der udfordrer MIPS-teknologien, har høj komfort og god ventilation.
 

Fakta

Producent: Lazer
Produkt: Lazer Vento KinetiCore

Farver: Fås i matsort, hvid, mørkegrøn, sort og sølvfarvet, mat blå og grå, rød og sort og gul.   
Størrelse: S-M og L.
Vægt: 260 gram (Small).

Pris: 2099,-

 

Introduktion

Lazer er et belgisk firma der efterhånden i mange år har været kendt for deres hjelme, og har været sponsor for flere store WorldTour hold. Netop samarbejdet med WorldTour holdet Jumbo-Visma har gjort, at Lazer har skabt den nye Vento med den nye teknologi KinetiCore. Der er den første hjelm der har indbygget beskyttelse mod rotationskræfter.  Eftersom KinetiCore er fuldt integreret i hjelmens kerne, resulterer det også i en lavere vægt og en øget ventilation. KinetiCore er resultatet af over 10 års design, forskning, test og raffinering af holdet bag Lazer.
Lazer hævder selv, at hjelmteknologien giver bedre beskyttelse og langt mere komfort, da den er lettere og har bedre ventilation.

 


 

Test


Design og specifikationer

Umiddelbart når man først ser Vento-hjelmen ser den meget aerodynamisk ud i forhold til designet. Foran centralt har den to udluftningshuller, hvor størstedelen af luften kommer ind af. Derudover er der to små lufthuller i siden, der også er beregnet til at man kan sætte sin cykelbrille i. Bag på hjelmen er der yderligere seks små huller, så der masser af ventilation i hjelmen. Yderligere er der gjort plads til bag på hjelmen, at man kan montere en baglygte. Denne skal dog købes ved siden af, men for lige over 200,- kroner kan man få en baglygte, der passer til.

 

Det er også bag på, at bespændingssystemet er. Ligesom de foregående Lazer hjelme så sidder justeringsmulighederne oppe på hjelmen ved at dreje på ScrollSys-remmen er det muligt at justere så den passer perfekt, og det gør at spændingen bliver fordelt jævnt.

 

Tidligere havde Lazer samarbejde med det svenske firma MIPS, som man efterhånden ser i rigtig mange hjelme. Men det har de altså valgt at gå væk fra og i stedet valgt at fokusere på deres eget system - KinetiCore - der er små EPS-skumblokke placeret inde i hjelmen, der er designet til at bryde sammen ved stød og slag. På den måde lede energien væk fra cykellistens kranie, hvis uheldet skulle være ude.

 

Dette har vi dog på ingen måde kunne teste, men diverse rotationstest, hvor man simulerer de stød, der eventuelt måtte komme ved et styrt, der scorer hjelmen 5/5, hvilket må siges at være rigtig godt.

 

 

Vento KinetiCore i brug

Efter at have haft hjelmen i brug i en måneds tid har jeg efterhånden dannet mig et indtryk af en hjelm, der overordnet set gør det rigtig godt. Hjelmen er en aerohjelm, med den karakteristiske form med et flot design, synes jeg. Når man tager hjelmen på hovedet, sidder den godt. Den sidder som limet til hovedet uden at genere på nogen måde. Vægten er lav så man bemærker stort set ikke, at man har den på. Det opdaterede bespændingssystem fungerer rigtig godt, således den kommer til at passe perfekt på hovedet uden at stramme nogen steder. Den længste tur jeg har kørt med hjelmen, var 4.5 time, og heller ikke der skulle hjelmen justeres.

 

Én af de ting jeg bemærkede hurtigt var, at hjelmen ikke danner så meget vindstøj, som andre hjelme jeg tidligere har prøvet.

 

Lazer Vento vejer 260 gram for en størrelse small, hvilket er i nærheden af nogle af de letteste aerohjelme på markedet. Det der oftest er udfordringen ved aerohjelme er ventilationen, men i den danske sommer 20-25 grader, som hjelmen er testet i, føler jeg, at hjelmen giver den ventilation som den skal i forhold til andre aerohjelme, der godt kan virke mere lukkede.

 

 

Et af de helt store plus ved hjelmen er det opdaterede bespændingssystem Scrollsys. Det gør det virkelig nemt at justere på hjelmen, også mens man kører og samtidig fordeler den trykket jævnt.

 

En sidste ting jeg lige vil nævne er, at en high-end cykelhjelm skal have et sted man sætte sine cykelbriller på hjelmen. På Vento-hjelmen har man tænkt på det og to af de små udluftningshuller fungerer som dette, hvor der er en lidt ru overflade, der gør, at brillen ikke falder ud. Det kræver lidt tilvænning, men efter et par ture synes jeg faktisk det fungerede godt.

 

Konklusion
Hjelmen fra Lazer fungerer virkelig godt på alle de testede parametre. Den er virkelig behagelig at have på, samtidig har den et flot design der virker meget aerodynamisk. Hjelmen scorer højt på komfort, ventilation, vægten samt justeringsmulighederne. Prisen ligger i den høje ende, men det er også en high-end hjelm, og derfor er prisen meget lig konkurrenternes. Alt i alt en rigtig fed hjelm.

 



Sådan har vi testet

Hjelmen er testet i den danske sommer. På ture fra 1.5-4.5 time primært landevej og en lille smule gravel. Vejret har både budt på solskin og regnbyger.

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic

 

Om testeren:

Alder: 33 år
Højde: 173
Vægt: 72 kg

Jeg har cyklet i: 15 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling

 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Famenne Ardenne Classic(1.1) 02/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 02/10

Tour de Vendée(1.1) 02/10

Tour de Taiwan(2.1) 02/10-06/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Paris - Bourges(1.1) 06/10

Tour de Romandie(2.WWT) 07/10-09/10

Il Lombardia(1.UWT) 08/10

La Philippe Gilbert juniors(2.1) 08/10-09/10

Memorial Rik Van Steenbergen(1.1) 09/10

Giro del Veneto(1.1) 12/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger