Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: New Ultimate Carbon MTB styr

Test: New Ultimate Carbon MTB styr

24. marts 2012 10:00Foto: A.S.O.

Feltet.dk har testet New Ultimates meget lette styr til brug på MTB.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

New Ultimate Carbon Flatbar

 

Venligst stillet til rådighed af:

www.jtimport.dk

 

Introduktion:
Det danske mærke New Ultimate har gennem et par år været en kendt spiller på letvægtsmarkedet med deres lette frempinde, styr og sadelpinde i både aluminium og carbon til MTB og racer.
 

Det testede styr er deres carbon flatbar til MTB. Testen af styret er foregået fra midt november til slutningen af januar, og både på landevej og i skoven.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Tallene:

  • 580 mm bredt
  • 99 gram i carbon (ca. 110 g i hvid)
  • Til barends
  • Sort eller hvid
  • Til oversize (31.8 mm) frempinde
  • Pris: 899.-

 
Test:
Første indtryk:

Når du står med styret i hånden er der ingen tvivl om, at du står med et produkt i rigtig god kvalitet. Finishen på det testede styr er i UD carbon med klarlak over. Lakken er perfekt uden løbere, bobler eller andet, og der er justeringsmærker på fronten af det, så justering er nem og lige til – både i side og i ”højde”. Ligeledes er der påtrykt max moment, hvormed frempinden må spændes fast.

 

Styret er let, meget let. På min vægt vejede det nøjagtigt de 99 g, det er opgivet til. Rart, at producenten holder hvad de lover! Indrømmet: der findes enkelte lettere styr – men til prisen kommer disse ikke i nærheden af det testede New Ultimate styr. Men jeg skal lade det være op til dig selv at opgøre, om du vil betale de 50 % ekstra for mindre end 10 g.

En af de helt store styrker ved styret er, at det er muligt at montere barends på det. Det må man ikke på de aller letteste konkurrenter. Og kan man lide at køre med barends er dette styr en vinder.

 

Styret er til oversize frempind. Det er efterhånden den standard de fleste producenter leverer deres styr i. Grundidéen med OS er, at man sænke vægten ved at mindske godstykkelsen og øge rørdiameteren, kan beholde stivheden i styret og samtidigt få en lavere vægt.
Jeg er en gang blevet fortalt, at det egentligt ikke er nødvendigt at øge rørdiameteren på carbonstyr, fordi carbon kan væves specifikt til de ønskede formål. Men der er efterhånden ikke ret mange frempinde at vælge mellem, hvis man bruger den gamle standard, og derfor er det ikke en ulempe at styret er til OS. Det giver langt flere muligheder for at man kan finde og bruge den frempind man synes bedst om. Og så er det egentligt irrelevant om OS har en klar fordel eller ej til carbon.

 

vejen og i skoven:

Den hurtige vurdering er, at styret gør sit job. Det er alt andet lige ”bare et styr”, og det er ikke her man henter bedre rullemodstand eller mærkbare forbedringer i køreegenskaberne. Jeg synes dog, at der var forskel på ”følelsen” ved dette styr og mit eget.

Det jeg bed mest mærke i er, at styret var mærkbart stivere end det jeg normalt bruger på min MTB. Der er selvfølgelig nogle faktorer, der spiller ind når man taler om ”mærkbar” stivhed i ”cockpit -området”, og jeg skal ikke kunne sige om det alene kan tilskrives styret eller ej.

 

Styret er som nævnt til OS, og da jeg normalt bruger den gamle 25,4 mm standard blev jeg også nødt til at skifte frempind. Der kan måske hentes lidt i forhold til stivheden her, men jeg skiftede fra en let alu frempind til en anden let alu frempind. Både længde og vinkel er den samme på de to, lige som vægten ikke er væsentligt forskellig, så jeg synes jeg med god samvittighed kan afskrive frempinden som værende årsagen til at det testede styr føles stivere.
Jeg tror oprigtigt, at New Ultimate styret er stivere end mit eget styr. Jeg har kørt med et antal af de lette modeller tidligere, og det er også et af dem, der tipper vægten på omkring 100 g, der sidder på min cykel. Og det testede styr føles altså stivere.
 

Jeg synes specielt at det kan mærkes på landevejen når gaflen er låst og dækkende er hårdt pumpede. Mit eget styr giver efter når jeg hiver i cyklen under hårdt antrit, det føles anderledes på det testede styr. Mere stift og derved bedre følelse med cyklen.
I skoven er det knapt så nemt at mærke, synes jeg, da der her både er fjedergaffel, lavere dæktryk og terrænnet, der giver feedback op i styret. Så her gjorde styret bare det det skulle – forbandt mine hænder med bremser, gear og cykel.    

 

Konklusion:
Jeg synes, at New Ultimate har formået at lave et styr, der både æstetisk og vægtmæssigt er med helt deroppe, hvor de tunge spillere på letvægtsmarkedet hører til. Styret har en flot finish, og den enkle grafik på det passer til de fleste cykler. Og i vægtklassen er det blandt de stiveste.

 

Som nævnt er det muligt at finde lettere styr – men ikke i denne prisklasse. Og det er altså det helt store plus i min bog ved dette styr. Javel, ca 1000 kr er mange penge for et styr, men konkurrenterne koster ca 500-750 kr mere – og de helt lette tilbyder ikke muligheden for at anvende bar-ends.   

 

Men prisen er også mit eneste minus. Hvis man er villig til at gå på kompromis med vægten, og bare vil have et styr, så findes der billigere alternativer, der om end de ikke er lige så lette, så tilbyder de samme funktion.


Fordele/ulemper:
+ Vægt, finish og pris

- Pris

Invester i dette produkt hvis:
Hvis du gerne vil have no nonsens letvægtstyr til din MTB.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?