Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Nokon kabler

Test: Nokon kabler

11. juni 2011 08:43Foto: A.S.O.

Feinschmecker kablerne fra tyske Nokon hører stadig til blandt de bedst fungerende – og de lækreste – på markedet. Men, ja, de er dyre og sætter tålmodigheden ikke så lidt på prøve.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 

Produktets navn:
Nokon Konkavex

Venligst stillet til rådighed af:
JT Import


Særlige features ved produktet – ifølge producenten:

” Just now sport has become even more fun. For with the patented nokon konkavex system, brake and gear problems are now yesterday’s news. This has been made possible through the application of a new and ingenious kind of technology - flexible link joints combined with a pressure-stable outer sheath resulting in absolute precision in gears and brakes. And we mean in the long term.”

Vejl. pris: 549 DKK


Intro:
Kablerne fra Nokon udsættes hyppigt for test (også her på Feltet.dk, hvor de tidligere er blevet testet). Det er der en naturligvis årsag til: Kablerne er populære, og af samme årsag diskuteres de hyppigt. At de ser markant anderledes ud – i de flestes øjne til det gode – og er meget dyrere end almindelige kabler bidrager til denne tendens. Sidst men ikke mindst, udvikler og justerer Nokon som alle andre producenter på deres produkter, og hvad der tidligere er blevet kommenteret, kan nu være forbedret.

Kablerne fra Nokon møder ofte tre seriøse kritikpunkter: De er besværlige at installere (hvis man gør det selv og omkostningsfulde at få professionelle til at ordne), de er som allerede nævnt ganske dyre, og så skal der på mange cykler bores (jo, du læste rigtigt, bores med boremaskine) større huller i bl.a. justerskruerne for at få den beskyttende liner til at nå hele vejen fra greb til bremser og gearskiftere.

Dertil begynder kablernes små aluminiumsperler at knirke, hvilket hurtigt kan gå én på nerverne. Men heldigvis lige så hurtigt kan afhjælpes med tynd teflon spray. Denne kritik vil ikke berøres mere her – dog med den bemærkning at knirkelydene naturligvis er tilbagevendende, når olien tørrer ud eller vaskes væk.

Test:
De første to af disse kritikpunkter står ved magt. Det tager nemt tre-fire timer at installere kablerne (og så opdager man efterfølgende, at der alligevel er begået småfejl undervejs). Instruktionen afhjælper ikke forvirringen, og selvom man på et tidspunkt fanger systemet, tager det stadig tid at samle kablerne af de mange små aluminiumsperler. Dette arbejde er ikke for folk med fumlefingre – til gengæld er tilfredsheden desto større, når arbejdet er udført.

Til de andre to kritikpunkter kan siges, at ja, det er mange penge at bruge på kabler, mens der i tilfældet med denne test heldigvis ikke var behov for at tage boremaskinen i brug.

Så hvad taler til fordel for kablerne; overskygger plusserne de nævnte og væsentlige forbehold?

Først og fremmest er forskellen til standardkablerne mærkbar. Det kan der ikke herske tvivl om. Kablerne blev over en længere periode og i flere omgange også i meget bjergrigt terræn, hvor særligt bremserne sættes alvorligt på prøve. Og her bestod de så afgjort eksamen. Følelsen af kontakt til bremserne vakte tillid, hvilket igen betød mere ro på i de skarpe sving og på de lange nedkørsler, hvor for mange og lange nedbremsninger udfordrer både materiel, håndmuskulatur og koncentrationsevnen. Uden at føle, der blev taget chancer, udsattes nedbremsningen; fornemmelsen af kontrol gjorde samtidig nedkørslen ikke så lidt sjovere.

På hjemligt, dansk terræn, hvor lange nedkørsler ikke ligefrem er normen, kan man sagtens glæde sig over denne forbedrede fornemmelse af at kunne dosere sin nedbremsning uhyre præcist.

Også gearskift blev forbedret med Nokon kablerne – mest mærkbart i denne test på forskifteren. Idet langt de fleste gearskift imidlertid foregår i bagskifteren, er det også der, man hovedsageligt vil søger en forbedring. Og den får man så afgjort med i købet. Igen forbedres følelsen af kontrol, idet bagskifteren flytter sig kvikt, nærmest inden man har tænkt tanken om at skifte gear til ende.

Af andre nævneværdige fordele ved Nokon kablerne er, at eftersom de samles af små aluminiumsperler, er de også både lettere og meget fleksible og kan bøjes rundt i skarpere vinkler en traditionelle kabler. Den fordel er dog kun virkelig værdifuld, hvis der er brug for det, fx på en enkeltstartcykel eller mountian bikes, hvor kablerne skal knækkes anderledes end på en almindelig racer.

Konklusion:
Med Nokon er her tale om en opgradering, som straks kan ses og mærkes på cyklen – og i tegnebogen. Men så er det måske heller ikke værre. Tager man de langsigtede økonomiske briller på, vil investeringen muligvis tjenes ind igen – holdbarheden taget i betragtning. Ligesom det vel giver ganske god mening at investere i et produkt, som gør det en hel del sjovere at køre på cykel. Og tilmed forbedrer kontrollen på den. Tænk på hvor mange gange der skiftet gear eller bremses på en cykeltur ...

For Nokon Konkavex producerer altså nogle meget lækre og solide kabler. Funktionsmæssigt må man bare anerkende, at de virker – og i denne test utvivlsomt forbedrede kontrollen på cyklen gennem mere konsekvente opbremsninger og lettere, kontante gearskift.

At kablerne vil pynte på nærmest enhver cykel er også utvivlsomt. Men køber man en af de farvede udgaver – og hvem gør ikke det – må man desværre leve med, at farven ridses af på aluminiumsperlerne. Det er ærgerligt, men også uundgåeligt.

Dette sammen med de øvrige forbehold og besværligheder, som er beskrevet ovenfor, gør, at kablerne fra Nokon nok kunne (burde?) sidde på ganske mange cykler. Men af mere eller mindre indlysende årsager ikke gør det.

Særlige fordele/ulemper ved Nokon Konkavex:

+ Lækkert design, performance, vægt, mulighed for skarpe bukninger
- Installation, pris, ridser i farvede perler
 

Læs også
Dansk sprintertalent tager stor sejr
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?