Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Olmo Soon Ultegra Di2

01. maj 2012 08:30Foto: A.S.O.

Elektronisk gear, stiv uden at slække på komforten og et gennemført lækkert design. Olmo Soon Ultegra Di2 henvender sig til den seriøse cykelrytter, der er til italiensk design krydret med gode komponenter.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Venligst stillet til rådighed af:

Solocicli.dk

 

Udstyr på cyklen:

Ramme: Monoscocca carbon 1k BB-86

Forgaffel: Monoscocca carbon 70 1k

Bagskifter: Shimano Ultegra Di2

Forskifter: Shimano Ultegra Di2

Greb: Shimano Ultegra Di2

Kranksæt: Shimano Ultegra
Bremser: Shimano Ultegra

Kassette: Shimano Ultegra 12-25T

Hjul: Fulcrum R-3

Dæk: Schwalbe Ultremo ZX HD

Frempind: Deda Zero 100 Servizio Corse 

Styr: Deda Presa Carbon

Sadel: Selle Italia SLR XC Gel Flow

Sadelpind: Integreret (justerbar)

Pedaler: Look Keo Blade Carbon 

 

Flaskeholder i carbon medfølger

Størrelser: S, M, L, XL, XXL

Farver: red/hvid, carbon/fluo, carbon/grå, hvid/carbon

Opgivet vægt: 7,1 kg (str. XL/58cm)

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Vejl. pris: 27.990,-

 

Introduktion:

Nu er det igen muligt at købe Olmo cykler i Danmark. Mange husker det italienske superbrand fra 80'erne og 90'erne, og nu er de igen på vejene her i landet.

 

Vi har testet Olmo Soon Ultegra Di2, hvilket er en af topmodeller hos Olmo.

 

Udstyr og design:

Den elektroniske geargruppe er umiddelbart den, man først bider mærke i. Shimano Ultegra Di2 er den næstebedste elektronisk geargruppe fra Shimano, men selve skiftesystemet virker helt på samme måde, som deres bedste elektroniske gruppe.

 

Cyklen leveres, noget utraditionelt, med pedaler af typen Look Keo Blade Carbon. Det er et sæt rigtig lækre og dyre pedaler, hvilket er dejligt, hvis man i forvejen benytter Look Keo. Man kunne dog have sparet pedalerne og i stedet sat et bedre hjulsæt på cyklen. Mere herom nedenfor.

 

Herudover følger der en flaskeholder i carbon med i prisen, som passer perfekt til cyklen. En fin lille ting at få med i handlen, da det er noget, som alle har brug for.

 

Styret passer perfekt til resten af designet på cyklen, og kvaliteten er også top. Frempinden kunne man måske godt have valgt i carbon, så den levede op til cyklens standard.

 

Vægten er opgivet til 7,1 kg inklusiv de medfølgende pedaler og den monterede flaskeholder, som sidder på skrårøret. Det er bestemt en godkendt vægt, når man tager højde for, at den er monteret med en elektronisk geargruppe, der giver lidt ekstra vægt.

 

Olmo Soon Ultegra Di2 fås i flere fire forskellige farvekombinationer. Feltet.dk fik stillet den rød/hvide model til rådighed. Selve stellet er rødt og hvidt med enkelte sorte streger. Generelt er cyklen holdt i røde, hvide og sorte farver, hvilket giver et rigtig flot look. Nu er cyklen jo italiensk, og derfor har de selvfølgelig fået de italienske farver med på cyklen. Der er et lille O på kronrøret, der er malet i de grønne, hvide og røde italienske farver samt et italiensk flag på undersiden af skrårøret (se billeder under artiklen).


Geometrien er langt hen ad vejen ligesom de mange andre cykler på markedet. Dog er overrør og skrårør mere firkanten i det, end jeg tidligere har set. Det er efter min mening med til at give cyklen et fedt og lidt anderledes look.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Placeringen af Di2 batteriet ødelægger det ellers så flotte look. Det sidder, som på mange andre cykler, på skrårøret, hvor det bestemt ikke pynter en cykel. Når man som cykelproducent vælger at udstyre en cykel med elektronisk gear, bør man finde en smartere og mere elegant løsning, end at placerer en forholdsvis stort og ikke så pænt batteri på skrårøret.

 

Cyklen er med integreret sadelpind med Olmo’s egen sadelklemme, som kan justeres nogle centimeter i højden. Man har herved mulighed for at justere højden på sadelpinden på trods af, at den er integreret. Det giver en sikkerhed, hvis man enten skærer for meget eller for lidt af den integrerede sadelpind eller af andre årsager skal have justeret saddelhøjden. Selve sadelklemmen ser fin ud, men det kunne sagtens være lavet på en smartere og mere diskret måde. Det ville have klædt den italienske ramme.

 

Test:

Olmo SOON Ultegra Di2 er testet i cirka fire uger, hvor den både er blevet anvendt på korte og lange ture. Udover de rolige ture er cyklen også blevet testet ved sprint-intervaller – både på flad vej og stejle stigninger.

 

Det blev min debut med elektronisk gearskift, og lad mig sige det med det samme: det spiller bare. Gearskiftet foregik glat og helt problemfrit. På grund af den selvjusterende forskifter gik kæden på intet tidspunkt på forskifteren – det er fedt. Jeg vil ikke gå i detaljer med Shimano Ultegra Di2, da vi her på Feltet.dk for nyligt har testet netop denne geargruppe. Dog kan jeg sige, at man ikke skal prøve en cykel med elektronisk gearskift, hvis man ikke har råd til at investere i det – man kan blive afhængig.

 

Selve rammen skulle, ifølge producenten, være stiv men samtidig komfortabel at cykle på, og det er den også. Stivheden giver sig især til udtryk ved accelerationer og især op af bakke, hvor man kan mærke alle kræfterne går direkte i pedalerne. Jeg synes dog ikke, at rammen er for stiv, da den samtidig virker ret komfortabel. Selv efter mange timer på cyklen på de ujævne danske landeveje, har cyklen vist sig at være rigtig behagelig at cykle på.


Hjulene er det punkt, hvor der er sparet mest. Fulcrum R-3 er et udmærket sæt aluminiums træningshjul og er også forholdsvis stive, men jeg kunne godt have tænkt mig et bedre hjulsæt til en cykel af denne kaliber. Hjulene er med Schwalbe Ultremo ZX HD dæk, som er et af de bedste all-round dæk på markedet.

 

Den sidste måneds ture på Olmo Soon Ultegra Di2 har været en god oplevelse. Jeg blev aldrig venner med Selle Italia sadlen, men sadlen er måske også den del på cyklen, hvor vi hver især har vores præference.

 

Konklusion:

Her er cyklen til den seriøse cykelrytter eller motionisten, der ønsker kvalitet og design i den høje ende af skalaen. Med Olmo Soon Ultegra Di2 får man en topramme til en rimelig pris i forhold til andre toprammer. Det elektroniske gearskift er en fornøjelse at køre med, også selvom batteriet sidder noget kluntet på skrårøret.

 

Der er plads til designmæssige forbedringer, men det er i småtingsafdelingen. Det er en lækker fartdjævel, som uden tvivl vil pynte både på landevejen og i hjemmet.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Design, Ultegra Di2, komfort, dæk, medfølgende flaskeholder og pedaler (hvis man benytter Look Keo)

 - Sadel, hjul

 

Læs også
Formand for DCU trækker sig

 

Køb den cykel hvis: Du vil have en cykel med lækkert italiensk design, gode komponenter samt godt køreegenskaber til en rimelig pris.

 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?