Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Parlee Z5SLI
20. oktober 2013 11:30

En på alle måder utrolig lækker cykel, der til fulde opfylder forventningerne til den. Du får her en cykel, som der med stor sandsynlighed ikke er flere af i din klub, og folk skal nok vende sig om efter den, når de erfarer, hvad det egentligt er, du kører rundt på.

Stillet til rådighed af:

Coach og Bikefit v/ Nicolai Norrid

 

Cyklen er udstyret med:

Ramme: Parlee Z5 SLI

Geargruppe: Shimano Dura Ace Di2 9070

Hjul: Mavic Ksyrium SLR

Dæk: Mavic Yksion PRO

Styr: 3T Ergosum Team

Frempind: 3T ARX Team

Saddelpind: 3T Ionic Team

Saddel: Fi’zi:k Arione VS

Styrbånd: Lizardskins DSP

 

Vejl. pris:

Kr. 72.900 (rammepris inkl. gaffel, styrfittings og skruer til flaskeholdere: Kr. 32.000)


Introduktion:

Amerikanske Parlee står for rigtig mange som et af de ultimative cykelmærker. Deres priser er så absolut ikke for alle, hvilket også er med til at bibeholde mystikken omkring firmaet og deres cykler. Man ser ikke mange af dem, men med en ny distributør her i landet kan vi da kun håbe at se flere af de meget smukke cykler rundt om på landevejene i Danmark.

 

Firmaet laver både ’stang-rammer’, som de fleste andre gør det, men det er også muligt at få en 100% ’custom’ cykel (dog ikke i den testede model - en lignende ramme med denne mulighed er Z1 eller Z3). Det er lige fra mål, der afviger lidt fra standarden, til lakering, der kun begrænses af kundens fantasi (og ganske sikkert også af pengepungen).

 

I galleriet på dette link kan nogle af de lidt specielle lakeringer ses. Firmaet har ansat 4 malere og en designer, så der burde ikke være grænser for deres formåen på dette område - eller som de selv siger det med amerikansk underspillethed: If you can think of it - we can paint it!

 

Første indtryk:

Cyklen er holdt i den nærmest stokkonservative ’stealth’ matsorte lakering. Det kan godt virke lidt trist, men lige nøjagtigt på denne cykel passer det altså godt. Mærkerne er lidt uklare, og kan kun ses tæt på - en teknik der hedder ’ghost’. Om man kan lide en lakering af denne slags eller hellere vil have en med mere spræl i, er så absolut en smagssag, men på denne cykel falder det altså helt klart i testerens smag. Den kan sagtens bære det lidt underspillede udtryk og ser alligevel helt fantastisk ud!

 

Det der helt klart bærer cyklens samlede udseende, er den helt utrolige sans for detaljen, som Parlee helt tydeligt har. Samlinger er udført til perfektion, og specielt området omkring krankboksen må få enhver cykelentusiast til at tilsidesætte sine fantasier om alt andet og bare tænke på det, for det er altså ikke bare flot, det er meget flot!

 

Nu skal det hele selvfølgelig ikke gå op i, hvor mange superlativer der kan flettes ind i en test som denne, så derfor henvises der til galleriet i bunden af denne artikel, hvor billederne vil tale helt for sig selv.

 

Test:

Overordnet set er cyklen et fantastisk bekendtskab. Den hele køreoplevelse er som intet andet, som denne tester har prøvet, og der har alligevel snart været en hel del cykler igennem systemet i tidens løb. Cyklen reagerer på dit mindste vink og er ekstremt retningsstabil. Dette gør sig både gældende ved høj fart på lige vej, men også på nedkørsler hvor den hurtigt ’finder på plads’, når man påvirker styret nok til at cyklen bringes i slinger. Samtidig er cyklen tilpas let til at den opleves som flyvende henover bakker/stigninger. Cyklen har ikke været i bjergene, men testeren her er overbevist om, at den vil være et rigtig fornuftigt bud på en cykel til dét brug.

 

Gear

Shimanos flagskibsgruppe. Det er vist ikke forkert at kalde 9070 gruppen for netop det. Alt det bedste fra Shimano, og så er det elektronisk. Gruppen skifter, som man forventer det fra Shimano: næsten lydløst, meget præcist og superhurtigt. Skiftene er nemme, og grebet skal næsten ikke påvirkes for at gearet sættes ind, og man er videre ud over vejene. Kranksættet på gruppen falder så absolut ikke i denne testers smag, men det skal ikke går ud over cyklen - herfra får Shimano bare ikke nogen som helst ros for dét design. Grebene derimod skal fremhæves rigtig meget. Ergonomien er noget nær perfekt i dem, og grebene giver i sig selv muligheder for flere forskellige håndstillinger.

Batteriet til gruppen er gemt i saddelrøret, men rammen er også forberedt til udvendigt batteri med et beslag lige foran krankboksområdet, på undersiden af skrårøret.

 

Hjul

Ksyrium SLR hjulene er et rigtig lækkert hjulsæt, der ikke mindst står rigtig flot på denne cykel. De har en fin stivhed og i modsætning til en tidligere test af dem, har det ikke været muligt at få dem til at flexe under denne test. Stadig er det dog vanvittig irriterende, at de medfølgende bremseklodser skal larme så meget de første mange kilometer. Bremsekraften er dog fin, og hjulsættet kan bestemt anbefales.

 

Alt det andet

Stumperne fra 3T er meget lækkert udført og ser rigtig flotte ud på næsten enhver cykel. Styret har en rigtig behagelig ergonomi, der falder meget godt i tråd med denne testers præferencer. Selvom det er fladt på oversiden, har man stadig et meget fornuftig greb om styret, og man har lige præcis den kontrol, man gerne vil have med en så responsiv cykel som denne. Styrbåndet fra Lizardskins har vi tidligere omtalt i meget rosende vendinger her på Feltet.dk, og det skuffer da heller ikke denne gang.


Konklusion:

En på alle måder utrolig lækker cykel, der til fulde opfylder forventningerne til den. Du får her en cykel, der med stor sandsynlighed ikke er flere af i din klub, og folk skal nok vende sig om efter den, når de erfarer, hvad det egentligt er, du kører rundt på.

 

Prisen er høj - den er meget høj for den testede cykel. Isoleret set er rammesættet ikke vanvittig dyrt i forhold til dets nærmeste konkurrenter i klassen. Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er 73.000 bare rigtig mange penge for en cykel, og det er også en kategori, som rigtig mange ikke vil bevæge sig op i, og fred være med det. Denne tester har svært ved at vurdere, om den er for dyr - og vil egentlig lade det være op til læseren. Det kan dog sammenfattes til, at det er en lækker cykel - og det er med garanti noget af det bedste denne tester har prøvet! Prisen vil derfor sætter til en middelkarakter (neutral).

 

Vi har altså her at gøre med en cykel, der lever op til de høje forventninger, og den leverer en køreoplevelse udover det sædvanlige. Så er spørgsmålet bare, om den ikke også SKAL gøre det, når vi er oppe i den prisklasse? Den giver ikke noget udover det forventede - men hvad skulle de også næsten kunne være?

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Køregenskaber, udseende, samlet oplevelse
-  Hyler ved nedbremsning

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Guangxi Women's W...(1.WWT) 22/10

Gree-Tour of Guangxi(2.UWT) 17/10-22/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

FIND DINE CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS