Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Pirelli P Zero Race 4S

Test: Pirelli P Zero Race 4S

22. juli 2022 12:00

Pirelli introducerer nu en opdateret udgave af deres hurtige helårs-dæk til landevejen, med fokus på lavere rullemodstand, bedre beskyttelse mod punkteringer og bedre vejgreb.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Pirelli vendte tilbage til markedet for cykeldæk for ca. 5 år siden med en række landevejsdæk som modtog fine anmeldelser, og nu er de klar med en opdatering af deres helårsdæk; P Zero Velo 4S bliver nu til P Zero Race 4S. Som navnet antyder skulle den opdaterede version have lavere rullemodstand end forgængeren, og kommer i første omgang i størrelserne 26 mm og 28 mm, og kun i clincher udgave; senere kommer dækket i en tubeless version.

 

Dækket benytter den nyligt udviklede gummiblanding, SmartEVO som sommer/race udgaven, P Zero Race også benytter, med den forskel at slidbanen er 2 mm tykkere for at give forbedret holdbarhed. Derudover er der også et vævet nylon bånd, TechBelt, som giver en forbedret punkteringsbeskyttelse uden at kompromittere dækkets smidighed.

 

Vi har modtaget et sæt dæk i 28 mm sammen med Pirelli’s Cinturato SmartTube TPU-slanger, en forstærket slange til gravel brug, men som kun vejer 69 gram (vejet af skribenten), og har du ikke behov for en forstærket slange, kommer SmartTube også i en racer version som kun vejer 35 gram. 28 mm dækket vejede 260 gram, hvilket må siges at være en okay vægt for et helårsdæk.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

 

Test

En test af dæk starter altid med at montere dem, og i dette tilfælde var Pirelli dækkene ganske lette at montere, uden at man skulle bruge unødigt mange kræfter eller have fat i et par dækjern. Den største udfordring var at får TPU-slangen til at blive inden i dækket, mens man monterede det på fælgen. Den glatte og lidt stive slange havde en tendens til at smutte ud, mens man krængede dækket ind over kanten af fælgen. Men med lidt luft i slangen og lidt omhyggelighed med at holde slangen inde i dækket, mens man krængede dækket på plads, lykkedes det uden de store sværdslag.

 

På dækkets pakning var der trykt en meget udførlig vejledning, til hvilket dæktryk man skulle pumpe sine dæk. Vejledningen tog hensyn til dækket størrelse, fælgens bredde, rytterens vægt og om underlaget var koldt og vådt eller varmt og tørt. Derved landede jeg på 5,2 bar i baghjulet og 4,9 bar i forhjulet.

 

Det tager lige et par ture at vænne sig til et nyt dæk, og til at starte med synes jeg, at det var en lidt ukomfortabel oplevelse, hvis asfalten var bare lidt ujævn. Jeg mistænker at min pumpe ikke måler det korrekte dæktryk, og efter at jeg lukkede et par “pift” ud af hvert dæk, var det en helt anden oplevelse at køre på dækket, med en mærkbart forbedret komfort og en opfattelse af, dækket blev hurtigere. Det er naturligvis altid en subjektiv vurdering af om et dæk føles hurtigt, og dette dæk føles bestemt ikke, som om at det holder dig tilbage.

Det føles ganske letkørt, dog uden at have den samme ubesværede følelse som et super tyndt bomuldsdæk. Til gengæld skal du heller ikke regne med minimum en punktering på hver tur.

 

 

Og nu vi taler om punkteringer, i hele testperioden er jeg endnu ikke punkteret, også selv om turene har inkluderet flere kilometer på grusveje. Faktisk er der ikke så meget som et enkelt cut at finde i dækkene. Så det tyder på, at Pirelli lever op til deres løfter om en forbedret punkteringsbeskyttelse.

 

Nu skal et dæk jo ikke kun rulle let og yde god beskyttelse mod punkteringer, det skulle også gerne stå ordentligt fast gennem sving og, når man foretager hårde opbremsninger. Og gerne både på varm og tør asfalt, men endnu vigtigere på våd og kold asfalt.

 

Mit klare indtryk er at dette dæk står ganske fint fast gennem svingene, også selvom om jeg ikke er så modig, at jeg tør teste det til grænsen. Jeg har i hvert tilfælde ikke følt, at dækkets evne til at bide sig fast i asfalten har været svigtende, selv når jeg har presset det (så meget som jeg turde), som man kan opleve med dæk af en billigere kvalitet. Sagt med andre ord; jeg har følt mig tryg ved, at dækket ikke lige pludselig mistede grebet, hvilket i min optik er en god indikator for et godt vejgreb.

 

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste dækket på våde veje på grund af det meget tørre forår.

 

Konklusion:

Pirelli P Zero Race 4S er for motionisten, der gerne vil have et relativt hurtigt, men holdbart dæk med god punkteringsresistens og stor slidstyrke, og som ikke ønsker at køre med et tubeless setup, som bliver mere og mere udbredt. Dækket ruller let og står godt fast, men med en lille mervægt på 35-40 gram sammenlignet med “sommerudgaven” af samme dæk. Den vejledende pris er kr. 519,-, hvilket er på niveau med konkurrenterne.

 

Sådan har vi testet:

Dækket er testet i tørt vejr foråret 2022 på de nordsjællandske landeveje (og lidt grusveje)

 

Stillet til rådighed af: C. Reinhardt 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?