Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Principia Aero
05. september 2019 08:50

Det ikoniske danske brand er helt fremme i feltet med en moderne aeroracer med skivebremser og masser af køreglæde.

Fakta:

Producent: Principia
Model: Aero
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 54.999,- kroner


Indledning

Danske Principia er en af pionererne for danskbyggede cykelrammer med moderne teknologi og var en årgang blandt det danske felts mest respekterede og benyttede rammer.

 

Ny er brandet tilbage med en moderne racer, hvor aerodynamik er kombineret med skivebremser og altså peger mod fremtiden via de trends som boomer lige nu.

 

Cyklerne bygges på bestilling i Randers, hvor Principia bruger 3-5 dage på at samle og indstille cyklerne til kunderne.

 

Vi har prøvekørt cyklen med det målrettede navn: ’Aero’.

 

 

Test

Da Principia havde sin storhedstid, høstede rytterne på de danskproducerede rammer masser af anerkendende nik fra konkurrenterne, da alle respekterede de yderst stive rammer fra det danske firma.

 

Dengang var rammekonstruktionen traditionel, mens Principia nu har taget et skridt ind i fremtiden med en rendyrket, aerodynamisk racer.

 

Principia Aero kommer i tre udstyrspakker - udelukkende med skivebremser. Fælles er Ritchey-komponenter samt Lite Aero hjul. Eller fås standardopsætningerne med henholdsvis Ultegra Di2 (Kr. 29.999,-), SRAM Force 1 x 11 (Kr. 24.999, -) eller Shimano 105 (Kr. 19.999).

 

Den testede model er dog med Dura Ace Di2 samt DT Swiss hjul.

 

Rammen følger således de trends, som man ser hos alle de førende producenter, hvor rørformerne er dråbeformede for at ’snyde’ vinden, mens saddelstræberne er sænkede, for at understøtte både aerodynamik og stivhed. Man får altså øjensynligt en opdateret ramme i et gennemprøvet design.

 

 

God fart og stivhed

Ude på landevejen leverer rammen de egenskaber, som der er søgt efter.


Rammen er i særdeleshed god i høj fart, hvor den ’flyder’ godt: Den er effektiv i vinden, holder farten godt med en fin balance mellem vægt og aerodynamik og så er den retningsstabil, så den føles tryg og behagelig i høj fart.

 

Rammen gør sig bedst i høj, konstant fart - præcis som en aerocykel er lavet til. Selvom rammen har rigeligt med stivhed, så er den nemlig bedre til tons på lige vej end små sving og masser af accelerationer. Men det er forventeligt.

 

Krankboksen er stiv nok til at håndtere masser af watt og en af de ting, som man bemærker er, at Principia Aero er ret fed, når man i forvejen kører i høj fart og skal accelerere yderligere. Her reagerer den fortrinligt og er bedre end, når de små sving uden fart skal forceres.

 

Hjulene fra DT Swiss giver rammen en ekstra dimension og øger følelsen af at være effektiv i fart. De ruller upåklageligt og kan få alvor hive smilet frem på en sommerdag, hvor man drøner ad markvejene med 40 km/t.

 

 

Veludført ramme

Hvor Principia tidligere var kendt for en meget veludviklet aluminiumsproduktion, så står denne ramme i carbon ikke tilbage for sine forgængere. Rammen er flot udført både æstetisk og i detaljen.

 

Forgaflen forenes på smuk vis med krorøret i en flot integration, men også Principias placering og udførsel af saddelspændet - selvfølgelig integreret i rammen og udenfor vinden - er værd at bemærke.

 

Rammedesignet følger tidens trend og går i samme retning som mange af de store producenter, hvilket giver et godt fingerpeg om, at den er konkurrencedygtig.

 

 

Køreoplevelse

Aerocyklernes opbygning vil altid gøre, at der er et par kompromisser i forhold til køreoplevelsen, hvis man sammenligner med mere ’afslappede’ rammer. Dog er Principias Aero i den kategori af aerocykler, som også giver en ganske godkendt komfort.

 

Rammen er letkørt og absorberer fint ujævnheder uden at man bliver slået til lirekassemand.

 

De store rørformer giver rammen en fin ro, når der køres i høj fart, så den er stabil og rolig at håndtere. Det er godt for følelsen af tryghed og den vil derfor appellere til en bred målgruppe.

 

 

Konklusion

Principia returnerer til landevejen med en rigtig god cykel, som med sine aerodynamiske egenskaber passer godt til danske forhold.

 

Cyklen er bedst til turene med konstant høj fart, hvor den er både effektiv og rolig. Det giver en ramme, som er let at køre og som man ikke går galt i byen med næsten uanset niveau.

 

De tre udstyrsniveauer i Principias standardpakker er fornuftige og det er ret imponerende at man få få en ægte fuldblods aeroracer til 20.000,-, hvis man vælger den meget roste 105-gruppe fra Shimano.

 

Stillet til rådighed af: Principia

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

World Cup Tabor(CDM) 16/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

TID TIL VINTERHANDSKER?