Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Pronghorn MTB Hardtail Alu 29 - GX Eagle 1x12
20. november 2018 10:00 af Thomas ChristiansenDesignet er flot og geometrien indbyder til at køre hurtigt

Pronghorns letvægts aluminium hardtail mountainbike opfylder cross country-rytterens basale behov for en let og hurtig cykel med en god responsivitet og samtidig til en fornuftig pris.

Her får du en mountainbike med 29” hjul og GX Eagle 1x12 geargruppe og en cykel, der henvender sig til den øvede mbt-rytter. 

 

Fakta:

Producent: Pronghorn

Model: 2019 MTB Hardtail Alu 29 - 'GX Eagle 1x12'

Størrelser: S, M og L

Kommer i farverne: glossy red/glossy blue/glossy black

Vægt: 10,7 kg i str. M og uden pedaler

Vejledende udsalgspris: 14.990 kroner

 

Fakta om cykel:

Ramme: Hardtail Alu 29

Rammevægt: 1,7 kg

Forgaffel: Rock Shox Reba RL remote lockout 100 mm vandring

Hjulsæt: AMERICAN CLASSIC 101

Dæk: MAXXIS IKON

Gruppe: SRAM GX EAGLE 1X12

Kranksæt: SRAM GX EAGLE 34T

Bremser: SRAM LEVEL T

Kassette: SRAM XG-1275, 12S, 10/50

Sadel: San Marco Monza

 

Introduktion

Det danske cykelmærke, Pronghorn Bikes, har siden starten i 2007 haft sigte på at udvikle den bedste og hurtigste full-suspension MTB til henholdsvis XC og marathondistancen.

 

Over det sidste årti har mærket udviklet sine produkter til hurtige fartmaskiner og udvidet sortimentet til - udover mountainbikes - også at omfatte landevejscykler samt cykler til gravel og cykelcross.

 

Filosofien, som mærket tager udgangspunkt i, er inspireret af den amerikanske pronghorn-buk.

 

Denne gaffelbuk kan gennemsnitlig holde en fart på omkring 80 km/t over længere distancer, og samtidig med at benene arbejder, holdes overkroppen helt rolig, uafhængigt af underlaget.

 

Herved opnås et højt tempo, et minimalt forbrug af energi og watt, og dyret formår derfor at kombinerer elegance og lethed med høj effektivitet og topfart - fire ting, som også Pronghorn Bikes bestræber sig på at integrere i produkterne.

                     

Hos Pronghornracing ser man, at inden for hver kategori, er der kun én type ramme. Det vil sige, at mærkets mountainbikes er bygget op omkring den samme ramme, men komponenterne og det udstyr, som er sat på, varierer og er afgørende for prisforskellene.

 

Kigger man på Pronghorns mountainbikes, kommer disse i både carbon og aluminium, mens resten af mærkets sortiment udelukkende kommer i carbon.

 

Indvendig kabelføring ses oftest kun på carbon-rammer 

 

Test

Pronghorn mountainbiken, jeg har haft til test, henvender sig til cross country, og derfor skal cyklen selvfølgelig også opfylde XC-rytterens behov, og cyklen er blevet testet herefter.

 

Cyklen skal være alsidig og kunne klare udfordringer i et varieret terræn - ruter der indeholder såvel tekniske nedkørsler med små drops, skarpe sving samt snævre opkørsler, hvor rødder og sten går på tværs af stien.

 

Den skal være hurtig og samtidig tilpas absorberende. De mange krav gør det svært at lave en cykel, hvor der ikke er gået på kompromis på den ene eller den anden måde.

 

Geometri og køreevne

Pronghorn arbejder ud fra filosofien om et lille, men godt udvalg, og derfor finder man heller ikke tonsvis af forskellige modeller. Hardtail mountainbike-rammen kommer både i kulfiber og aluminium.

 

Der er et klart fokus på race og konkurrence, og det afspejler også Pronghorns hardtail mountainbikes.

 

Aluminiumsrammen er en anelse længere end carbon-udgaven, men jeg synes, der er fundet en god balancegang mellem racergeometri og elementer, der giver stabilitet. Overrøret og kædestræberne er en anelse længere, hvilket er med til at øge akselafstanden, så på nedkørsler og i store sving giver det en mere stabil cykel, hvilket er optimalt i forhold til mountainbikens målgruppe.

 

Når nedkørslerne ikke bliver alt for tekniske, er mountainbiken virkelig sjov at køre på, og det er klart en cykel, hvor man kan udvikle sine kørefærdigheder. Når der kommer god fart på, føles cyklen sikker, men bliver nedkørslerne meget tekniske og med skarpe sving, bliver det en anelse svært at ”kaste” cyklen rundt i svingene.

 

Med en ”head angle” på 70 grader er cyklen responsiv og nem at styre, når opstigningerne ikke bliver alt for snævre og kringlede. På de tekniske opstigninger, hvor der skal laves mange små og hurtige drej og finjusteringer, må farten sættes en anelse mere ned, for at cyklen kan følge med.

 

Dog vil jeg med målgruppen for øje mene, at forholdet mellem styring og stabilitet er virkelig godt ramt. På mountainbiken sidder jeg med en god foroverbøjet og aerodynamisk position og det er nemt at få lagt vægt ind over forhjulet, når det går stejlt opad, og samtidig holdes et godt greb på baghjulet.

 

GX Eagle 1x12 forsyner dig med et bredt udvalg at gear

 

Detaljer og komponenter

Selve aluminiumsrammen kommer med en vægt på cirka 1700 gram afhængig af størrelse, mens den samlede vægt på mountainbiken er 10,7 kilo, og cyklen kan derfor betegnes som en let aluminiumsmountainbike.

 

Cyklen har et enkelt, flot og raceragtigt design, og der er ingen i tvivl om, at hurtighed er et af de elementer, som cyklen er bygget op omkring.

 

Der er indvendig kabelføring, og designet er simpelt uden alt for mange unødvendige detaljer.

 

Cyklen kommer i enten blå, rød eller sort, med mærke og logo på stellet, samt stelstørrelse og tal, der indikerer længden af overrøret og kædestræberne, så det er nemt og hurtigt at få en indikation af cyklens geometri.

 

RockShox Reba RL-forgaflen gør det godt til de danske mtb-forhold. Med en 100 mm vandring klarer den de fleste af de udfordringer, XC-rytteren udsættes for.

 

Reba står for rebound, da returslaget også kan justeres, så der opnås et optimalt forhold mellem komfort og kontakt med underlaget. RL henviser til remote lockout-systemet, hvor man fra styret nemt og hurtig kan justere graden af stødabsorption.

 

SRAM's 12-speed GX Eagle geargruppe fungerer super godt.

 

Med en 10-50 tænders kassette, og en 34 tænders klinge foran er der gear nok at arbejde med. Jeg havde ikke på noget tidspunkt følelsen af at løbe tør for gear, og der er rig mulighed for at holde en god kadence op ad bakkerne, mens man samtidig kan få et godt tråd på nedkørslerne, eller når farten er høj.

 

Gearskiftene er præcise og - som man kan forvente dem fra SRAM - en anelse mere stramme end hos Shimano.

 

Cyklen kommer med et sæt American Classic 101, der er et let og hurtigt hjulsæt til pengene.

 

Med sin bredde på 25 mm er det ligeledes robust og slidstærkt, og derfor er det et hjulsæt, der med cyklens målgruppe for øje, opfylder både entry-level XC-rytterens og den erfarne mountainbike-rytters behov.

 

Cyklen er udstyret med gode komponenter - herunder et hurtigt hjulsæt

 

Konklusion

Mit overordnede indtryk af Pronghorn’s hardtail aluminiums mountainbike er super godt. Pronghorn har via kombinationen af et godt og let aluminiumsstel med en geometri, der indbyder til race, samt gode komponenter formået at skabe en mountainbike, der opfylder XC-rytterens basale behov.

 

Cyklen er både relativt let, hurtig, nem at styre på ned- og opkørsler, og den er stabil, når der kommer fart under hjulene. Cyklen er efter min mening perfekt til de typer af mountainbikespor, som man primært finder i Danmark, og man vil sagtens kunne tage cyklen med til Alperne.

 

Cyklen opfylder efter min mening målgruppens behov, men skal der køres mere tekniske ruter og stejlere opstigninger, ville jeg overveje om ikke Pronghorns carbon-model med samme komponenter ville være det rigtige valg.

 

Pronghorns aluminiums hardtail mountainbike er altså et godt eksempel på, at en cykel ikke behøver være lavet i carbon for at køre godt.

 

Stod valget for mig mellem denne cykel og en carboncykel med dårligere komponenter i samme prisleje, er jeg ikke i tvivl om, hvilken cykel jeg ville vælge.

 

Stillet til rådighed af: Pronghornracing

Feltet.dk's vurdering:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger