Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Pronghorn PR6C-100

11. april 2013 09:35Foto: A.S.O.

Pronghorn er her på banen med en fuldaffjedret MTB med den ’nye’ hjulstørrelse på 27.5”. På alle måder en spændende cykel, der leverer en køreoplevelse til stor tilfredsstillelse.

 

Produktet er stillet til rådighed af:

Pronghorn

 

Cyklen er udstyret med:

Ramme: PR6XC-100

Forgaffel: Rockshox Revelation xx 650 B

Bagdæmper: Monarch RT 3 MM 165x28

Skiftegreb: Sram X0

Bagskifter: Sram X9
Forskifter: Sram X9

Kranksæt: Sram X9

Bremser: Avid Elexir

Hjul: American classic 27.5”

Dæk: Richey WCS Shield

Saddel: Token

Styr: Pronghorn alu 630mm

Frempind: Pronghorn carbon

Flaskeholdere: Pronghorn carbon

 

Vægt opgivet/vægt målt:

-/11,6 kg

 

Vejl. pris:

Kr. 28.995

 

Første indtryk:

Vi fik en samlet cykel til test fra Pronghorn. Vi skulle kun sørge for ganske lidt montering, før testen kunne sættes i gang.

 

Det første indtryk af selve cyklen var, at den så meget ’kort’ ud. En nærmere måling viste da også, at den var kortere i akselafstanden end testerens KTM, der i forvejen er kendt for deres korte cykler, med de køreegenskaber, der nu engang følger med det. Det vil sige, at kørestillingen er noget mere oprejst og lidt til den komfortable side. Den testede model er også opført på hjemmesiden som værende ideel til langdistanceløb (12 og 24 timer). En super fed og anderledes detalje ved Pronghorn cykler er, at målene på alle rør i stellet er angivet på rammen. Det kan ses i billederne nederst.

 

Al opsætning kan ændres efter rytterens ønsker ved bestilling, så man kan derfor få en cykel med de korrekte mål fra starten. Derved slipper man for at skal skifte en masse dele, når cyklen bliver leveret.

 

Test:

Cyklen er testet over en længere periode og har fået kørt mange kilometer. Den er primært testet på skovstier og smalle singletracks. Herunder er ´Det Hvide Spor’ i Bidstrupskovene brugt flittigt i testen af denne cykel.

 

Allerede ved modtagelsen af cyklen viser det sig, at man her har fat i en MTB i den rigtig gode ende af spekteret. Den ende der af de fleste kendes som ’high end’. Dette er meget afgjort et udtryk for et mere eksklusivt produktvalg, men det er også et udtryk for en høj pris. Med en pris på lige under de 30.000 er det ikke en cykel, der på nogen måde henvender sig til førstegangskøberen. Derfor er det heller ikke dette segment, vi har haft i tankerne, da testen blev udformet.

 

Som det kan ses ovenfor, er cyklen blandt andet udstyret en blanding af SRAMs X0 og X9 gruppe. Denne gruppe fungerer imponerende godt - det kører bare. Den monterede forgaffel er med hydraulisk lockout, hvilket har en positiv effekt på fornemmelsen af funktionen. Sammenbygningen af bremserne og skifterne er ikke faldet så heldigt ud. Bremsegrebene ender for langt inde på styret, og man savner enten lidt længde i grebene, eller en anden model for derved at kunne hente lidt længere greb på den måde.

 

Styret på cyklen er 630mm i bredden, og det er efter testerens vurdering det smalleste, man kan tillade sig på en cykel til dette brug. Det opleves ikke som et problem, men det må ikke være smallere.

 

Sadlen faldt ikke i vores smag. Det er utrolig hård af en MTB sadel at være, og det ville absolut ikke være et oplagt valg, når cyklen netop er designet til langdistance.

 

Hjulene - ’den nye dreng i klassen’

Hjulstørrelsen på cyklen er den meget omdiskuterede 27.5”. Det er en størrelse, der i sagens natur lægger sig meget lige imellem klassiske 26” hjul og de lidt nyere 29”, og skulle dermed tage det bedste fra dem begge. Det er en evig diskussion, hvorvidt dette kan mærkes, eller om det ’bare’ er et modelune. Der er fordele og ulemper ved begge de andre hjulstørrelser, og denne størrelse skulle så tage alle fordelene og samle dem i én pakke.

 

Feltet.dks tester har, efter denne test, en klar oplevelse af en rigtig fin samling af de mest umiddelbare fordele. Hjulene ruller som de store 29”, og man oplever den samme hurtige kontrol, som man kender (og måske elsker) fra de klassiske 26” hjul.

 

Overordnet indtryk:

Cyklen fungerer samlet set rigtigt fint i skoven og på de singletracks med mange op- og nedkørsler. Den lider lidt af det samme ’problem’ som mange andre full-suspension cykler. Når man kører på et fladere stykke og bare gerne vil ’hamre igennem’, oplever man et (for) stort tab af kraft i bagdæmperens bevægelser, da denne ikke kan låses 100 % fast.

 

Cyklen byder på en rigtig god køreoplevelse. Den opleves meget velkørende, og hjulstørrelsen er en spændende blanding af kvaliteterne ved henholdsvis 26” og 29” hjul. Den giver også en meget fin stivhed, der især er udtalt ved stejle stigninger, hvor man har brug for en meget markant kraftoverførsel ned i cyklen. Det yder denne her, og sammen med den meget fine ’handling’, som ramme og hjul tilsammen tilbyder, er det en køremaskine i den meget fine ende af spekteret.

 

Konklusion:

Pronghorn leverer her en cykel til de lidt mere kræsne ryttere. Cyklen byder på et lækkert udstyrsvalg med mange af de rigtig fede ’stumper’. Prisen er dermed også i den højere ende af spekteret. Dog er det vores vurdering, at det er en rimelig pris for en cykel med den performance og det udstyr, som Pronghorn cyklen byder på.

 

Testeren vurderer, at cyklen passer rigtigt godt til brug på de længere distancer. Dog skal det igen nævnes, at sadlen nok skal skiftes, hvis man vil sidde komfortabelt i mange, på hinanden følgende, timer.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Samlet udstyrsniveau, pris, performance

-  Sadlen, lidt smalt styr

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Giro d'Italia Internazion...(2.WWT) 26/06-05/07

Tour de Pologne(2.UWT) 05/07-11/07

Sibiu Cycling Tour(2.1) 01/07-05/07

GP Général Patton(1.NCUP) 04/07

Tour de Pologne(2.UWT) 05/07-11/07

Tour de l'Abitibi - Coupe...(2.NCUP) 14/07-19/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

NY MOUNTAINBIKE? GUIDE, SAMMENLIGN OG FIND FORHANDLER