Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: ROTOR krank/klinge/boks

Test: ROTOR krank/klinge/boks

13. juli 2010 14:36Foto: A.S.O.

Da vi på Feltet.dk fik nyheden om dette kranksæt så vi utroligt meget frem til en test af det. Jeg har været så heldig at låne et komplet set up, og - lad mig sige med det samme - det har ikke gjort oplevelsen dårligere, snarere tværtimod!

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:
Rotor Agilis krank
Rotor Q-Rings
Rotor BB1 krankboks

Venligst stillet til rådighed af:
www.luckymachine.dk  

Generel info om produktet:
Kranksæt:
Agilis 2010 er en helt ny konstruktion ift. de tidligere Agilis modeller. Den deler nu bespændings metode med 3D kranksættet, dvs. DTT bolten på venstre krankarm, som gør det muligt at bruge mindre materiale, da der ikke vil være en bolt som spænder hårdt og stresser området omkring bespændingen. Den er desuden 17% stivere end den tidligere Agilis og også kun 17-18% mindre stiv end det rekordstive 3D kranksæt, samtidig med at det er en smule lettere. (ca. 5 gram)

Vejl. pris på kranksættet er 1749,- uden klinger, og fåes i alm. version + compact og 3x9 og 2x9 til MTB.
 



Klinger:
Q-rings. Er den mest moderne udvikling af ovale klinger på markedet. Q-rings har +-5% ovalitet, således at f.eks en 50'er klinge svinger mellem 47,5 og 52,5 tænder i løbet af en omdrejning. Den laveste radius findes ved kl. 13, for at hjælpe med at komme i gang med trådet. Den største radius er ved ca. kl. 16, hvor benets kraft er størst, når man tager inertien med i beregningen. Effekten er et rundere tråd, da foden holder stort set samme fart hele vejen rundt, frem for en rund klinge hvor foden accelererer ved kl. 15-16 for at gå i stå ved kl. 18-19.
Det der sker, er at man tvinges til at bruge mere tid i "power fasen" og mindre tid i den fase hvor man ikke kan træde. Muskulært er det en gevinst at trådet bliver mere jævnt, så man udnytter sine kræfter mere effektivt.
Det der kommer ud af det hele er mindre træthed/fatigue og mindre mælkesyre niveau i musklerne. Mælkesyre er jo i sig selv ikke et problem, men et udtryk for hvor hårdt musklerne har arbejdet og hvor trætte de er. Ifgl. undersøgelser har testrytterne i gennemsnit 9,1% mindre mælkesyre, hvilket kan tilskrives det mere effektive tråd. Der er også en mindre, men målbar effekt på selve power outputtet, både under lange belastnings forløb og på max. power, såvel som en smule lavere puls. Men den største gevinst er at man simpelt hen holder længere. Cervelo Test Team har kørt tests, hvor det påvises at rytterne kan starte spurten 20-30 meter tidligere end med runde klinger. De kørte ikke målbart stærkere i spurten, men at de kunne starte tidligere er en stor fordel.

Vejl. pris på Q-rings er 1.299,- for et sæt til landevej. Fåes til stort set alle kranksystemer incl. MTB.


Krankboks:
BB1 er en meget let krankbox, som også passer til Shimano og FSA. Med kvalitets keramiske lejer og meget effektive men letløbende tætninger.

Vejl. pris 699,- Med stållejer koster den 269,-


Man kan teste Kranksæt/klinger hos de seks premium dealers:

Fri Cykler, Børkop
Vestergade 17
7080 Børkop
75867228

Riis Cykler
Thistedvej 77
9400 Nørresundby
TLF: 98173031

Holbæk Cykel Center
Stenhusvej 60A
4300 Holbæk
TLF: 59440670

Fabin Sport
Hedegade 32
4000 Roskilde
TLF: 46366300

Ribe Cykellager
Industrivej 12
6760 Ribe
Tlf: 75424242

Karls Cykler
Claus Cortsensgade 27
8700 Horsens
Tlf: 76253259


Test:
Stumperne er fede, de er meget flot udført og der er ikke nogen steder man kan sætte en finger på det færdige arbejde. Om man kan lide designet, er en subjektiv vurdering – jeg kan dog godt lide det, det ligner ikke noget andet – og det er ved at være et positivt touch.

Der har altid været meget snak om indstillingen af forskifteren, når man kører med ovale klinger. Det er bestemt heller ikke ret nemt. Der er meget stor forskel på det smalleste sted på ovalen og på det bredeste sted, og det besværliggør altså indstillingen noget. Det er dog på ingen måde umuligt, jeg brugte 2-3 forsøg på det, og så sad den lige i skabet. Skiftene herefter foregår fuldstændigt skarpt – ligesom på alle andre kranksæt. Her kan man ikke mærke forskel, når man skifter klinger.

Jeg har nu kørt lidt mere end 600 kilometer på dette set up, og herunder vil jeg liste mine erfaringer. Det skal med det samme siges, at det er rent subjektive oplevelser, og der ligger ikke nogen videnskab bag mine udsagn:

Rundere tråd: Jeg kan tydeligt mærke, at det døde punkt i trådet er helt væk. Jeg føler en klar forbedring i effektiviteten af mit tråd, og jeg føler det rundere end når jeg kører på almindelige klinger.

• Bedre overførsel: Jeg synes at føle min kraft bliver bedre overført. Dette giver udslag i, at jeg ikke bliver lige så hurtigt træt, ved relativt den samme belastning.

• Højere gear: Jeg kan køre højere gear – længere – end jeg plejer at gøre. Jeg plejer næsten automatisk at skifte til den lille klinge, når jeg rammer bakker. Ved at man har følelsen af at træde mere jævnt er det også nemmere at holde sig i højere gear.

• Kranksættet er langt det stiveste jeg har prøvet at køre på. Klingerne og kranksættet ser helt vildt godt ud sammen, de bliver begge løftet – æstetisk – af at være monteret sammen.

Jeg vil ikke sige, at dette kranksæt er det eneste der kan bruges sammen med disse klinger. De er lavet, så de kan monteres på alle kranksæt.
Hvis man ikke føler sig godt tilpas med standard indstillingen af klingerne er de meget nemme at rykke lidt, så de passer til den enkelte rytters kørestil.

Konklusion:
Der er ikke meget negativt at sige om disse stumper. Man får nogle virkeligt lækre ting, der ikke bare er flot udført, men også gør rigtigt meget for køreoplevelsen.

Jeg kan kun anbefale dette her. Jeg vil dog påpege, at man SAGTENS kan nøjes med at købe klingerne, det vil man også få rigtigt meget ud af.
Hele sættet er dog bestemt en anbefalelse værdig, og i mine øjne får man her utroligt meget til en meget rimelig pris, set i forhold til de konkurrenter der er i denne klasse.



 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?