Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Schwalbe Durano Plus

Test: Schwalbe Durano Plus

22. august 2013 20:00Foto: A.S.O.

Schwalbes Durano Plus dæk er kendt, og elsket, af mange cykelryttere verden over. Vægten lader noget tilbage at ønske, men det gør grunden til den øgede vægt - punkteringsresistensen - ikke. Det lykkedes ikke for testeren at fremprovokere en punktering på knap 3500 kørte kilometer i alt slags dansk vejr.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Søndergaard og Sønner

Schwalbe

 

Særlige features ved produktet:

- Med Smart Guard.

- Maksimal punkteringsresistens.

- Sport-, touring-, og motionsdæk.

 

Vægt opgivet/ vægt målt:

340 gr. / 345/347 gr.


Vejl. pris:

Kr. 349
 

Introduktion:

Schwalbe dæk kan næsten ikke være gået nogen i cykelverdenens næse forbi. Firmaets dæk ses på ufatteligt mange cykler i hele verden, og i Europa sidder firmaet - i al beskedenhed - på den overvejende del af markedet for både cykel- og rullestolsdæk. Firmaet har levet bestået siden 1922, og er i dag drevet af tredje generation af ’dæk-fanatikere’, som de kalder sig selv.

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

Vi har tidligere på året testet firmaets Ice Spiker Pro dæk ligesom du - i nær fremtid - også vil kunne læse en test af et nyt dæk fra Ultremo serien.
 

Første indtryk:

Når man første gang får Durano Plus dækkene i hånden, overraskes man lidt over vægten. De er ret tunge, og med en kampvægt på næsten 350 gram vil de nok også skræmme mange væddeløbere væk. Lad det dog med det samme være sagt: dækkene er så absolut ikke lavet til væddeløb, så søger man et let dæk til et løb, hvor en punktering alligevel ødelægger det hele - ja, så skal man se i en helt anden retning.

I samme åndedrag skal det så klargøres, at testen ikke er gennemført som en test af et dæk, der kan bruges til alt - af alle. Testen er gennemført med henblik på at se, om dækket dækker behovene for en helt almindelig motionist, der en sjælden gang forvilder sig ud til et cykelløb, og selv skal lappe sin cykel og komme hjem, hver gang han har en punktering.

 

Testen er gennemført fra starten af november ’12 og til midten af august ’13. Testen er udført med to sæt dæk, på to forskellige cykler (vinter- og sommerracer) med to forskellige hjulsæt (Campagnolo Khamsin og ZIPP 404). Sammenlagt har dækkene kørt i omegnen af 3500 kilometer, med en klar overvægt på sommercyklen (2800 kilometer).

 

Dækket er ikke nyt, og har været testet mange gange, af mange forskellige. Derfor var det vigtigt for os at se på holdbarheden af dækket over, hvad der for mange motionister vil minde om, rundt regnet en sæson.

 

Dette gælder både i forhold til vejrforhold, antal kørte kilometer, og varierende beskaffenheder på vejene. Dækkene har således både været testet i vinter-, forårs- og sommervejr ligesom de i sagens natur også både har været testet i tørvejr og regnvejr. Af et par omgange har testeren også inviteret dækkene med ud på småture på grusveje, bare for at give dem lov til at bevise deres værd under de hårdest mulige betingelser.
 

Test:

Lad os starte med at konkludere lidt på det foregående afsnit: dækkene har ikke været punkteret en eneste gang! Det vender vi tilbage til, længere nede i testen.

 

Dækkene er nemme at krænge på fælgen. Mange punkteringsresistente dæk er ellers uhyggeligt stive, og ekstremt svære at arbejde med i monteringen af dækket. Det var ikke tilfældet på nogle af de testede hjul, og på begge hjulsæt kunne dækket krænges på uden brug af dækjern.

 

Før i tiden kunne dækindlæg godt føles lidt ’kantede’ at køre på, dette er dog blevet udlignet med de nye og blødere dækindlæg. Indlægget i dette dæk er hele 5mm. tykt på det tykkeste sted, og derfor kunne man godt frygte, at det ville kunne mærkes under kørslen. Det var ikke tilfældet, og det er denne testers vurdering, at rullemodstanden på disse dæk ligger klart i den bedre ende af denne klasse.

 

Hvad der nok kom mest bag på testeren i denne omgang er, at dækkene - efter alle disse kilometer - ikke har nævneværdige ’cuts’ efter småsten og lign. Når der kommer ’cuts’ i dækket er den sikre vej banet for fremtidige punkteringer banet, og derfor er det en god ide at fjerne småsten fra dækket efter hver tur man kører (eller i alle tilfælde meget ofte). Denne øvelse har med vilje været holdt på et minimum under denne test, da punkteringsresistensen er det altovervejende salgsargument for dette dæk, og denne skulle efterprøves så grundigt som det var os muligt.

 

Tilbage til starten: testeren har som sagt ikke oplevet punkteringer i løbet af denne test. Er de så mere punkteringsresistente end andre dæk i klassen? - har de kørt langt nok til at kunne konkludere noget endeligt på dem? Er dækkene testet i ’hårdt’ nok terræn.

 

Svaret på det ovennævnte vurderes til at være ’ja’. Små 3000 kilometer på et enkelt sæt dæk, der har kørt i flintestens-overstrøede Danmark, i alt slags vejr, på både grus og asfalt under en relativt tung rytter, der ellers oplever 10+ punkteringer pr. sæson, og ikke har oplevet punkteringer på de testede dæk.

 

Selvfølgelig er det altid svært (og ikke mindst - farligt) at konkludere noget definitivt, og testens præmisser kan selvfølgelig også diskuteres, ligesom dækket selvfølgelig kan blive udsat for glasskår, der skærer dem op udenfor indlægget. Dette er dog den grundigste test vi kan udsætte et dæk for, og i den sammenhæng må vi sige, at dækket er uovertruffent.

 

Læs også
Optakt: Tour de Romandie

 

Konklusion:

Schwalbes Durano Plus dæk er kendt, og elsket, af mange cykelryttere verden over. Vægten lader noget tilbage at ønske, men det gør grunden til den øgede vægt - punkteringsresistensen - ikke. Det lykkedes ikke for testeren at fremprovokere en punktering på knap 3500 kørte kilometer i alt slags dansk vejr.

 

Dækket skal ikke ses som et dæk, der skal bruges til væddeløb. Til det vurderes det for tungt, og der findes utallige alternativer, der både er lettere og med stor sikkerhed også ruller hurtigere end dette.

 

Til motionisten, der gerne vil have et godt all-round dæk, der kan bruges til alt og tilmed sparer ham/hende for rigtigt mange punkteringer i løbet af sæsonen. Ligeledes vurderes dækket mere end tilstrækkeligt for rytteren (måske triatleten), der gerne vil køre løb, men bare IKKE vil punktere undervejs. Igen - med mindre dækket er massivt, er der i vores øjne ikke noget der hedder ’punkteringsfrit’ - men dette her dæk kommer altså meget tæt på.

 

Prisen lander på omkring Kr. 700 for et sæt dæk, hvilket på ingen måde er urimeligt for et dæk med disse kvaliteter. Man spares for indkøb af rigtigt mange slanger, eventuelt Co2 patroner til pumpning og, for denne testers vedkommende, næsten endeløse mængder af raseri over punkteringer på landevejen. Sidstnævnte er mange penge værd, i denne testers optik.
 

Det bed vi særligt mærke i:
+ Punkteringsresistens, holdbarhed, nemt at arbejde med, pris.
- Vægt

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?