Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Annonce
Producent: Scott
Produkt: Road RC-landevejssko
Farver: Hvid/sort
Størrelse: 38-48
Vægt: 297 gram i størrelse 44 1/2 (uden klamper)
Pris: 2.499,- kroner
Introduktion
Trods det engelskklingende flyttede Scott til Schweiz i 1998 med hovedsæde i Givisiez. Fokus er på outdoorudstyr i den høje ende af kvalitetsskalaen, og blandt hovedprodukterne er løbesko og -tøj, ski og skiudstyr samt motorcykelbriller og -tasker. Herudover producerer Scott hele pakken af cykeludstyr fra hjelme, briller, tøj og sko til landevejs-, gravel- og mountainbikes, og i indeværende sæson kører Team DSM med Romain Bardet og Alberto Dainese i front på Scott-cykler.
Og så var der lige det med navnet, for det kommer faktisk fra USA. I 1958 introducerede den amerikanske skiløber og ingeniør Ed Scott verdens første skistav i aluminium, og siden har produktsortimentet bredt sig til andre sportsgrene - stadig i Ed Scotts navn - og i 1978 flyttede hovedkvarteret fra USA til Schweiz.
Scott Road RC er to-farvet med to BOA-spænder.
Stiv sål
Lad os starte med sålen, for den er stiv - meget stiv endda - og netop det forhold er en af skoens nøglefunktioner. Flere brands kører med deres egne skalaer for stivhed, så en præcis sammenligning mellem forskellige skomærker kan være behæftet med en vis unøjagtighed, men fælles er, at man udsætter sålen for pres, og derefter måler man, hvor meget den bøjer. Ifølge Scotts egen skala for stivhed, der går fra 1 til 10, ligger Road RC-skoen på 10, altså det højeste på skalaen og samtidig det stiveste. Det giver nogle klare fordele, men også en potentiel ulempe.
Den oplagte fordel er en kontant kraftoverførsel, når der trædes igennem. Meget få watt absorberes til deformering af sålen, og flest muligt watt går til fremdrift af cyklen. Selv om det mærkes mindre for en almindelig motionist, mærkes det tydeligt for en konkurrencerytter - især under en acceleration. En anden fordel er den reducerede vægt, som anvendelsen af karbon medfører.
En potentiel ulempe er den træthed, der kan vise sig efter mange timer i skoen. Den stive sål begrænser fodens mulighed for at variere trykket, og en vis træthed kan hobe sig op. Så skåret ind til benet er der tale om effektivitet kontra komfort, men da Road RC’en er beregnet til performance, har man prioriteret effektivitet og høj grad af stivhed.
For at tilgodese komforten er sålen dog knap så stiv i den bagerste del. Her betyder stivheden ikke helt så meget som ved forfoden, der har kontakt med pedalen. Ydermere har man via forsænkede riller i sålens længderetning tilført skoen en vis evne til at kunne vride fra side til side.
På sålens yderside - altså den del der har kontakt med asfalten, når man går - er sålen både foran og bagpå udstyret med en gummiagtig forhøjning
Som at tage en sok på
Selv om det kan lyde klicheagtigt, føles det som at have en sok på, når man har stukket foden i skoen. Dette skyldes primært skoens lethed samt den bløde overdel, der er fremstillet i TPU, hvilket står for termoplastisk polyurethan. Det er et stærkt og holdbart plastikprodukt, der føles som en mellemting mellem gummi og læder, og det har både elasticitet, blødhed og fleksibilitet over sig. Der er ingen generende syninger, og overdelen smyger sig om foden
Et enkelt hul til luftindtag under samt en række udluftningshuller på skoens forreste del giver ventilation under kørslen. Flere andre skomærker har udluftning hele vejen hen langs siden, men Scott holder sig til forfoden og pløsen.
Der er tale om en sko til performance, så Scott har ikke ødslet med skoens indre volumen. Road RC’en har et slim fit, sidder relativt stramt omkring forfoden, og den sidder tæt og stabilt omkring hælkappen. Jeg kunne fint komme i skoen, men har man brede fødder, kan man potentielt få en udfordring.
Den ergonomiske indersål skal også fremhæves. Her kan man via et aftageligt indlæg finjustere den svangstøtte, man ønsker, og man kan - igen via et aftageligt indlæg - finjustere trykket på mellemfoden. Det sidste er en god løsning, hvis foden begynder at sove.
Bespænding
Hver sko er udstyret med to Boa Fit System Li2-bespændinger. Ren Boa - og ikke velcro - antyder, at der er tale om en sko fra en af de øvre hylder. Man strammer på traditionel vis ved at dreje på knappen i urets retning på højre sko og mod urets retning på den venstre - samme princip som ved linksgevind. Vil man finjustere og løsne en lille smule, drejer man modsat. Når skoen skal helt af, hives knappen helt op. Knapperne har riller på omkredsen, så man bedre kan få fat.
Udseende
En performance-sko er først og fremmest konstrueret, så den skal være effektiv, og i den kontekst er udseendet sekundært. Men derfor må en hurtig sko jo godt være pæn samtidig. Road RC’en er hvid foran og sort bagpå, og bortset fra de kontrasterende farver er designet rent og minimalistisk og uden overflødig pynt.
Test
Mine testture blev kørt under forskellige forhold. Jeg kørte korte ture med høj intensitet, og jeg tog nogle ture, der varede mere end tre timer for at tjekke, om sålens høje stivhedsindeks ville trætte foden i længden. Desuden foretog jeg en del accelerationer, og jeg opsøgte nogle af vejleegnens berygtede bakker med stigningsprocenter på over 20, hvor jeg var nødt til at rejse mig fra sadlen.
Med en vægt under 300 gram ligger Scott Road RC i den lette ende.
Konklusion
Skoen er ikke Scotts absolutte topmodel, men den kommer tæt på. Det, skoen lover, holder den, og jeg mærkede det især på bakkerne, hvor jeg rejste mig op, samt under accelerationerne, hvor jeg trådte igennem. Begge steder kunne jeg mærke sålens stivhed og evne til kontant kraftoverførsel.
På de lange ture mærkede jeg ikke andre træthedssymptomer, end jeg gør i mine andre sko. På intet tidspunkt begyndte min fod at sove, og når noget føltes for stramt, kunne det hurtigt klares med finjustering af Boa-spændet.
Om skoens design vil dele vandene, må fremtiden vise. Smag kan som bekendt ikke diskuteres, men personligt finder jeg skoens design forfriskende.
En test er kun fuldstændig, hvis også de kritiske briller tages på. Så er der områder, hvor RC-modellen underperformer? Hmmm … jeg kan ikke nævne væsentlige mangler, hvilket ovenstående beskrivelse da også vidner om. Men det er faktisk muligt at gå et step op i Scotts program med en Ultimate-model, der er udstyret med carbitex-teknologi. Her har man indvævet karbontråde i overdelen og gjort denne del af skoen stærkere, mere åndbar og nogle gram lettere. Men - uden dog at have testet Ultimate-modellen - formoder jeg, at der er tale om marginaler, som den almindelige bruger næppe mærker. Skoens vægt ligger absolut i den lave ende, men vægten på 297 gram i størrelse 44 1/2 er ikke påfaldende lav, når man sammenligner med andre mærkers topsko.
Men summa summarum - på alle vigtige parametre præsterer RC-modellen upåklageligt, og i forholdet mellem pris og kvalitet, får man en rigtig god performance-sko til en fair pris.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Red Bull - BORA - hansgrohe |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Guide: Alt om tubeless