Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Shimano Ultegra Di2 6870 11-speed geargruppe

12. maj 2014 09:40Foto: A.S.O.

Shimano har udviklet et fremragende produkt, som gør, at man kan få adgang til de præcise, elektroniske skift uden at blive ruineret.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Shimano Nordic


Særlige features ved produktet:

- Hurtigt og præcist gearskifte

- Skjult batteri for strømlinet look

- Lang batterilevetid (op til 2.000 km)

- Multiskiftfunktion til hurtigt gearskifte

 

Vægt (opgivet):

2.402 gram


Pris:

Ingen vejl. pris, men set til mellem ca. kr. 10.000 og kr. 12.000 i løshandel.

 

Introduktion:

Shimano revolutionerede markedet for geargrupper, da de introducerede elektronisk gearskifte for få sæsoner siden. Navnet var Di2 og klikkene med bremsegrebene har aldrig været det samme siden.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Indledningsvis var det elektroniske gearskifte kun tilgængeligt via firmaets absolutte topgruppe - Dura Ace Di2. Det blev hurtigt det foretrukne valg, når proffernes toprammer skulle udstyres. Den indledende skepsis i forhold til driftssikkerhed blev hurtigt gjort til skamme, og Shimano har bevist, at det elektroniske system er pålideligt under alle køreforhold.

 

Nu har de japanske geargiganter åbnet en bagdør til det elektroniske wonderland for motionister, der selv betaler grejregningerne. De har nemlig introduceret alletiders pålidelige motionistgruppe for en elektronisk make-over, og således fås Ultegra-gruppen nu i en Di2-version.

 

Nuvel, den elektronisk pendant er stadig dyrere end den mekaniske original, men Shimano har formået at holde prisen på et leje, hvor mange motionister kan og prioriterer at være med. Tilmed findes der efterhånden rigtig mange skarpe tilbud på cykler, der er født med Ultegra Di2 og flere og flere kommer til.


Det er også værd at bemærke, at hvis man allerede har en monteret Ultegra-gruppe, så er det muligt at købe et opgraderingskit, hvor man kan skifte til elektronisk styring.

 

Feltet.dk har haft lejlighed til at stifte bekendtskab med den nyeste version af gruppen - Ultegra Di2 6870 11-speed. En gruppe der altså følger tidens trend og giver en spændevidde på 11, når bagskifteren skal på arbejde.  

 

Første indtryk:

Ved første øjekast synes den elektroniske geargruppe nærmest identisk med den konventionelle, mekaniske gruppe. Dog er der få ændringer, som det er værd at bemærke.

 

Både for- og bagskifter er en smule større, end man er vant til. Det skyldes, at der skal være plads til den elektronik, som skal flytte kæden op og ned på tandhjul og kassette. Det er i sagens natur en tvingende nødvendighed, men Shimano har klaret øvelsen flot. Den ekstra volume springer på ingen måde i øjnene eller ødelægger det minimalistiske look, som cykeltrenden dikterer anno 2014. Tilmed er denne version holdt i gennemgående sort, hvilket giver yderligere pluspoint på stilkontoen hos rigtig mange ryttere.

 

Skiftegrebene er ligeledes en smule større for at rumme elektronikken. Ligeledes er skiftet en smule anderledes end vanligt. Hvor man fra den mekaniske gruppe er vant til at trykke hele bremsegrebet indad for at skifte, er der på den elektroniske skifter et mindre greb, som klarer manøvren. På den måde sidder begge skiftere sammen, som gør det let at skifte både op og ned i gear.

 

Æstetikernes anke mod elektronikken har siden fødslen gået på, at det nødvendige batteri ødelægger den strømligning som en racercykel nødvendigvis må have. Tidligere var det nemlig nødvendigt, at monterer batteriet på rammen - typisk på skrårør eller under kranken. Det problem har Shimano dog løst og har i noget tid tilbudt et slankt batteri, som kan gemmes i saddelpinden. Flot, enkelt og elegant.  

 

Test:

Testen er foregået i det danske forår med alle dets luner og løjerligheder. Det betyder, at teknikken er testet under nærmest alle forhold - fra sol til regn. Og Ultegra Di2-gruppen gør det godt!

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Gearskiftet går glat og let. Et blidt tryk på knappen giver et kort buzz fra skifteren, og før man ved af det, så er kæden elegant dirigeret til den nye position på enten kassette eller tandhjul. Skiftet er mere præcist end det mekaniske og går meget let. Det vigtigste af alt er, at det er pålideligt, og der er i løbet af testen kun forekommet ganske lidt knas med bagskifteren, hvor skiftet har tøvet.   
 

Da gruppen jo har været udsat for en reel test, så har den også fået nogle ekstra udfordringer i form af hurtige og overdrevede skift op og ned ad kassetten. Dette blot for at stresse gruppen og teste skifteevne under mere ekstreme, om end uvidenskabelige omstændigheder, end man nogensinde vil opleve ved almindelig brug.
 

Også disse skift klarer gruppen til nærmest perfektion, og det kan tælles på en hånd, hvor mange gange gruppen har tøvet i sit skifte. Hver gang har det været meget kortvarigt (max et sekund) og under alle omstændigheder kortere end det må forventes, at en mekanisk gruppe udsat for samme øvelse kunne præstere.

 

Gruppen er født med en funktion, der tillader rytteren at holde skiftegrebet til bagskifteren inde, og derved fremkalde hurtigt gearskifte enten op elle ned på kassetten. Det kan vise sig nyttigt, hvis der skal svares på et angreb eller lignende. Funktionen fungerer, men det virker som om, at bagskifteren bedre kan kontrollere, hvis man trinvist flytter kæden med hurtige klik fremfor blot at holde skifteren inde. På den måde kan rytteren bedre kontrollere skiftet og afstemme det med trådet i pedalerne.

 

De forstørrede skiftegreb tager vel i mod ens hånd, og ergonomisk virker det nærmest som en opgradering i relation til den mekaniske version. Hånd og fingre hviler perfekt over skiftegreb, så der er let og hurtig adgang til gearskift. Ditto bremser.

 

Shimano har gjort en del for at forbedre bremseevnen på de nyere elektroniske grupper. Det virker som om, at det er lykkedes rigtig godt. I hvert fald leverer denne gruppe masser af bremseevne og pålidelighed. Dog uden at det føles som om, at den elektroniske version er sin mekaniske ”lillebror” overlegen.

 

Man vænner sig hurtigt til at betjene den elektroniske gruppe. Faktisk så hurtigt at man hurtigt bliver forvænt. Det er overordnet en fed fornemmelse at køre rundt med elektronik på stellet. Man får en følelse af ekstrem driftssikkerhed via de præcise, direkte og hurtige skift.

 

Konklusion:

Kort og godt: Shimano har for alvor markeret sig som markedsledende inden for det elektroniske gearskifte med deres Ultegra Di2-gruppe. Det skarpe skift og den korte summelyd fra skifterne er nærmest vanedannende. Med den elektroniske gruppe på rammen føler man let at ens performance får 5 % ekstra. Efter en kort tilvænning på blot nogle få ture, så sidder gearskiftet i såvel hånd som på rygrad, og man har adgang til hurtigere og mere præcise gearskift.

 

Med en nærmest snusfornuftig forhold mellem ”value og money” er der nu lukket op for, at rigtig mange kan få glæde af elektronikkens fordele. Noget kunne godt tyde på, at Shimano har pustet nyt liv i motionisternes favoritgeargruppe og sat standarden for, hvordan et nogenlunde prisstærkt produkt skal præstere på dagens marked. Ultegra Di2 6870 har i hvert fald kvaliteten, pålideligheden og egenskaber til at bakke det op.

 

Det er svært at få øje på åbenlyse negative aspekter ved produktet. Den eneste negative konsekvens kan være, at Shimano med gruppen spænder ben for deres egen, væsentligt dyrere, Dura Ace Di2-gruppe. Ultegra-gruppen synes at være et for godt alternativ.

 

Det bed vi særligt mærke i:
+ Skarpt og direkte gearskifte, pålidelighed, ergonomi, stilrent design
- Ingen nævneværdige negative oplevelser

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?