Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Da jeg fortalte en ven, der ejer en cykelforretning, at jeg havde fået en Canyon-cykel til test, var den korte besked fra ham: "Husk at skrive, at Canyon-cykler ingen sjæl har."
Annonce
- Sjæl, spurgte jeg ham undrende, hvor sidder den?
- Det er bare sådan overordnet. Canyon-cykler er tyske og kolde.
Nådada. Forretningsejeren kunne så fortælle, at han var ved at skrue en ny full-suspension fra et stort amerikansk firma sammen.
- Den har sjæl, sagde han og fortsatte med at fortælle, at når den var færdig, kunne han klemme ned den under 9,5 kilo i vægt.
Måske ligger hunden begravet i, at Canyon netop går uden om min ven, der ejer en cykelforretning. Fordi selskabet sælger kun direkte til forbrugeren: Man ser produktet på nettet, trykker på et par knapper og et par dage senere, kommer dyret i en papkasse. Og fordi den ikke har været forbi min ven, er den billigere.
Men hvordan er det at handle der - og hvad er det for en cykel, man så får? Det var netop det Feltet.dk ville teste, da vi bestilte deres top-of-the-line fullsuspension-mtb Lux MR 9.0.
Forbavsende let
Da cyklen ankom, var første positive overraskelse vægten. Med de nyeste Mavic Cross-max hjul, SRAM X.0-bagskifter og skiftegreb, Formula R1-bremser og Magura-gaffel når vægten ikke over 9,5 kilo, og det er imponerende.
En af hemmelighederne bag cyklens lave vægt er rammen, der uden dæmper vejer 1750 gram. Det er meget let for en full suspension-ramme, og det kan mærkes på stivheden omkring krankboksen, som ikke er det stiveste, jeg har prøvet. Men overordnet trækker det ikke cyklen ned, da det stive XTR-kranksæt og Mavic-hjulene rigeligt kompenserer..
Latterlig billig
Prisen for cyklen er lige over 27.500, og et hurtigt kig på Bilbasen.dk viser, at man kan få en Toyota Avensis fra år 2000 med knap 200.000 km på bagen for den samme sum.
Hvis man til gengæld kigger på nogle af de andre fullsuspension-cykler på markedet koster en Giant Anthem Advanced med Shimano XTR 45.000 kroner og min ven fra cykel-forretningen sætter et prismærke på 60.000 kroner på den amerikanske cykel, han er ved at samle.
Jeg ved ikke, hvor sjælen sidder på en cykel, men hos mig er sjælen uløseligt forbundet med min højre baglomme, hvor min pung ligger. Og en top full-suspensioncykel, der er lige til at springe på, til under 30.000 og under 9,5 kilo - det er altså sjæleligt. Det prøvede jeg at fortælle min ven fra cykel-forretningen.
- Men du må slet ikke sammenligne min cykel med Canyon'en i din test-artikel, lød hans alvorlige svar.
- Det kunne jeg ikke drømme om, svarede jeg ligeså alvorligt.
Hurtig, hurtig cykel
Den sande test af en cykel, bliver afgjort ude i sporet, og første indtryk af Lux'en var at den er meget, meget hurtig. Fordi den er så let, føles den som en hardtail, men når det går hurtigt på snørklede stykker giver de to affjedringer præcis det ekstra greb og komfort, som en god fully skal give.
Det mest overraskende på de 450 kilometer og to mtb-løb, jeg har kørt på Canyon Lux'en, var, hvor hurtigt den accelerer. Når man rejser sig i sadlen, giver cyklen lynhurtig respons, mens den på de tekniske stykker absorberer slagene, som den skal.
Med andre ord: Hvis du har en check på 27.500 til at købe ny cykel for, har jeg ikke set andre cykler, hvor man får den samme høje kvalitet for så meget value for money. Og når det skal være, hvorfor så ikke købe en full suspension og få de bedre køreegenskaber med i købet?
Model: Canyon Lux MR 9.0
Pris: 27.549 kroner.
Vægt: 9.45 kg.
Kilopris: 2.915 kroner.
Mere info: www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=778
Canyons Lux MR 9.0 imponerer med lav vægt, lav pris og fantastiske køreegenskaber.
Maguras Durin 100 mm-gaffel er både let og fantastisk at køre med.
Canyon har sat Fox-bagdæmperen under overrøret og det giver et fint finish og god funktionalitet.
En af de mange små deltaljer der gør Canyon’en til et førsteklasses køb: Der er forseglede kabler over hele linjen.
Formulas R1-bremser er disc-bremserne Ferrari og har et blødt aftræk men også høj stoppe-kraft.
Med Mavics Crossmax SLR Disc får man nogle af de letteste og stiveste hjul på markedet.
Sadlen på Lux’en sidder på den driftsikre Ritchey WCS-sadelpind.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce