Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Specialized S-Works Evade

21. januar 2014 10:00Foto: A.S.O.

Specialized har med S-works Evade hjelmen for alvor meldt sin ankomst i det hastigt stigende marked for aerodynamikfokuseret cykeludstyr. Med Evade hjelmen leverer Specialized en absolut tophjelm, som formår at forene en høj grad af aerodynamik med en tilfredsstillende grad af ventilation.

Stillet til rådighed af:

Specialized

 

Særlige features ved produktet:

- Avanceret aerodynamik, spar 46 sek./40 km (ift. alm. hjelm)

- Patenteret kevlarforstærket indmad, sikrer ultralet konstruktion og energistyring

- Firedimensional køling med dybe indre kanaler, store ventilationshuller og udgangskanaler

- Ultralet Mindset Micro-dial tilpasningssystem med højdejustering, sikrer perfekt tilpasning og komfort

- Tri-Fix web spiltter for bedre komfort og nem justering

- Instrap webbing system sikrer ultralet konstruktion og sikkerhed

- Honorerer følgende sikkerhedsstandarder for cykelhjelme: CPSC, SNELL B90A, CE og AS/NZS

 

Vægt opgivet / vægt målt:

306 gram / 312 gram (str. L)

 

Vejl. pris:

Kr. 1.898

 

Introduktion:

For tiden må aerodynamik, populært kaldet aero, vel siges at være det område indenfor cykeludstyr, som tiltrækker sig mest fokus overhovedet. Derfor er de fleste producenter også særligt fokuserede på at markere sig indenfor dette område, og producerer flere og flere produkter der udmærker sig indenfor aero. 

 

Specialized er ingen undtagelse og denne gigant indenfor cykler og cykeludstyr, har de seneste år også lanceret en lang række produkter, som er fokuserede på aero. Ja Specialized har sågar meldt ud at ”Aero is everything”.  

 

S-Works Evade hjelmen er Specialized’s bud på en aerodynamisk landevejshjelm. Hjelmen er et resultat af det samarbejde, som Specialized har haft med McLaren i forbindelse med udviklingen af S-Works McLaren TT hjelmen. Specialized påstår selv, at Evade hjelmen vil give rytteren en besparelse på 46 sekunder over 40 km sammenlignet med en almindelig landevejshjelm. 

 

Særligt evnen til at kanalisere luft bedst muligt igennem og rundt om hjelmen har været i fokus under udviklingen. Specialized har faktisk meldt ud at hjelmen, takket være måden luften kanaliseres i, og omkring Evade hjelmen, giver næsten samme aerodynamik som en TT hjelm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjelmen er blevet testet henover det sene efterår i temperaturer fra -2 til +9 grader i alt slags vejr. Den er blevet brugt under almindelig træning, men særligt i forbindelse med intervaltræning.


Første indtryk:

Hjelmen bliver leveret i en kasse med manual og et komplet ekstra sæt tykke pudeindlæg, hvis den tynde pude, som sidder i hjelmen, ikke er tilstrækkelig. Finishen på hjelmen er rigtig flot, og på ydersiden er selve belægningen nogle steder af varierende struktur. Denne variation i belægningen vurderes at være for at optimere vindens indflydelse henover hjelmen.

 

Meningerne omkring udseendet af Evade hjelmen er uden tvivl mange, og nogen vil øjensynligt mene, at den er alt andet end køn. Den testede hjelm er den rød/sorte udgave, og den er bestemt meget karakteristisk i sit design. Til forskel fra andre aero-hjelme ligner Evade hjelmen næsten en almindelig landevejshjelm.

 

Når det er sagt, har den stadig et meget karakteristisk og unikt udseende. Den har ikke mange luftkanaler, men dem der er, er store og gennemgående med såkaldte ’udgangskanaler’ bagpå hjelmen. Den karakteristiske ’hale’ og få store lufthuller gør også, at hjelmen mest af alt ligner en hybrid mellem en almindelig landevejshjelm og en TT hjelm.

 

Selve bespændingssystemet virker meget let og elegant med kun et spinkelt indergitter, som dog kan justeres på mange forskellige måder. Stropperne til hagen er nemme at justere, og det enkle bespændingssystem til omkredsen på hovedet kan betjenes med én hånd og er utrolig nem at have med at gøre - også under kørsel.

 

Test:

Hjelmen føles anderledes end en normal landevejshjelm, når man får den på hovedet. Den sidder, på trods af en rigtig god mulighed for tilpasning og indstilling af bespændingssystemet, forholdsvist højt og lidt mærkeligt på hovedet i forhold til en normal landevejshjelm. Denne følelse forsvandt dog efter en kortere tilvænning og opvejes i høj grad af den aerodynamiske følelse, som hjelmen leverer ved høj fart. 

 

Vægtmæssigt fraviger den ikke mærkbart, selvom den sammenlignet med konkurrenternes aerohjelme ligger lidt til den tunge side -  dog ikke mere end plus 10-40 gram. Til sammenligning vejer en S-Works Prevail 195 gram, altså 110 gram mindre end Evade hjelmen. Så hvis man kigger ren vægt, er Evade nok ikke det oplagte valg. Hjelmen virker dog slet ikke tung, når man kører med den, og med det aerodynamiske element som hjelmen leverer, er det nok kun mentalt, den kan føles tung.

 

Det har ikke været muligt for os at teste, hvor aerodynamisk Evade hjelmen er. Det er derfor også svært at sige, hvor stor en energibesparelse en aerohjelm giver den enkelte rytter. Til trods for det kan man ved høj fart faktisk mærke hjelmens aerodynamiske egenskaber.

 

Når farten når op omkring de 40 km/t, føler man tydeligt den karakteristiske kanalisering af vinden, som Specialized selv proklamerer er kendetegnende ved Evade hjelmen. Det føles i høj grad som om at vinden ’smyger’ sig omkring hjelmen, og særligt her virker det til, at hjelmen fremstår aerodynamisk. 

 

Med forbehold for at hjelmen er testet i det kølige efterår, virker hjelmen - ved 30 km/t på landevejen - ikke på noget tidspunkt varmere end en normal landevejshjelm. Ved lave hastigheder hvor vinden ikke for alvor kan ventilere hjelmen, virker den til gengæld meget varm.

 

Kigger man på klimaet, samt mængden af fartnedsættende stigninger i Danmark, kan denne hjelm sagtens bruges i alt slags dansk terræn og danske temperaturer, uden at man ’koger over’. Såfremt man har planer om bjergkørsel, eks. deltagelse i La Marmotte, bør man vælge en almindelig landevejshjelm.  

 

Konklusion:

S-Works Evade er uden tvivl en tophjelm, og den fremstår rigtig lækker, gennemarbejdet og aerodynamisk. Hjelmen sidder rigtig godt på hovedet, ligesom man vænner sig til den lidt specielle placering på hovedet.

 

Særligt hjelmens aerodynamiske egenskaber står som det mest vellykkede ved denne hjelm. Såfremt man kører med lav hastighed eller bruger meget tid i bjergene, bør man overveje også at have en almindelig landevejshjelm som alternativ.  

 

Evade hjelmen henvender sig til den ambitiøse cykelrytter eller motionist, som leder efter en aerodynamisk hjelm i topkvalitet.  

 

Så er der selvfølgelig prisen, som uden tvivl er høj, men taget i betragtning af at man med Evade, erhverver sig et absolut topprodukt, som under danske forhold kan bruges hele året uanset temperatur, virker prisen rimelig. 

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Finish, design, spændesystem, aerodynamik

- Vægt, placering på hovedet
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 13/08-16/08

Great War Remembrance Race(1.1) 14/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 14/08-19/08

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 13/08-16/08

Great War Remembrance Race(1.1) 14/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 14/08-19/08

Il Lombardia(1.UWT) 15/08

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 16/08

Prudential RideLondon-Sur...(1.UWT) 16/08

KOGA Slag om Norg(1.1) 16/08

La Poly Normande(1.1) 16/08

GP Stad Zottegem(1.1) 18/08

Tour du Limousin(2.1) 18/08-21/08

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 22/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

NY MOUNTAINBIKE? GUIDE, SAMMENLIGN OG FIND FORHANDLER