Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Specialized Secteur Sport Disc

07. marts 2013 11:30Foto: A.S.O.

Nemt, men også urimeligt blot at råbe vinter- eller pendlercykel efter denne billige landevejsracer, som primært sælger sig på sine skivebremser. Komfort, pålidelighed og stabilitet er snarere, hvad man skal købe cyklen for – og for det elegante udseende.

Annonce

 

Stillet til rådighed af:

Specialized
 

Cyklen er udstyret med:
Stel: A1 Premium Aluminium med Zertz inserts i baggaffel
Forgaffel: FACT carbon med Zertz inserts
Geargruppe: Shimano Sora
Kranksæt: FSA Tempo Compact 50/34
Bremser: Avid BB5 disc, 160mm (for) – Avid BB5 disc, 140mm (bag)
Styr Specialized Comp, 6061
Frempind: Specialized Cast alloy
Sadelpind: Specialized Comp carbon, 27.2mm
Sadel: BodyGeometry Riva Plus, Cr-Mo rails, 143mm
Hjulsæt: DT Swiss Axis Classic Disc
Kassette: Shimano HG-50, 9-speed, 11-30t
Dæk: Specialized Espoir Sport, 60TPI, 700x28c

 

Vejl. pris:

Kr. 8.998

Introduktion:

Landevejscykler med skivebremser er på vej. Det er et faktum! Og de kommer, hvad enten vi vil det eller ej – og hvad enten det tages godt imod af UCI, profferne og alverdens traditionsbundne cykelryttere eller ej. Ved sidste års Eurobike-messe stod det klart, at cykelproducenterne vil i den retning, og skivebremser har da også allerede overbevist såvel mountain bikere og cykel crossere: så hvorfor ikke også landevejsfolket?

Meningerne om skivebremser til landevejscykler er naturligvis delte, mildest talt, men når producenter som eksempelvis Colnago, Canyon, BMC og altså Specialized lancerer modeller, så taler det unægtelig for sig selv. Om fordelene så opvejer og overgår ulemperne, som det har været tilfældet på terræncyklerne, mangler vi stadig at se – og teste i praksis.

En af de første modeller af landevejscykler med skivebremser på det danske marked er Specialized Secteur, som hører til i den billigere ende af Specialized-spektret. Secteur fås i to varianter, hvoraf ’Sport’ er lillebror til den dyrere ’Expert’, dog alene på grundlag af komponentvalget.

Den har vi her testet, når mulighederne var til det, i perioden december til start marts.
 

Første indtryk:

Dyr ser den faktisk ud – og flot, hvis man altså er til det design, som kendetegner Specialized’ landevejscykler og navnlig Roubaix-modellerne. For Secteur er bygget over samme geometri som Roubaix og med blik for samme komfortorienterede oplevelse.


Designet af cyklen er, hvis man ser bort fra rammens geometri, som sandsynligvis deler vandende, enkelt, helstøbt og elegant med de matsorte og sølvgrålige overflader og røde detaljer. Særligt de sorte hjul fuldender cyklens ’look’ og får de blanke skiver ved navene til næsten at ligne smykker.

Den overdimensionerede FACT-forgaffel påkalder sig også opmærksomhed med sin enorme ’clearance’, altså luften mellem hjul og ramme. Den mere end antyder, at cyklen snarere er skabt til at få monteret skærme, bagagebærere og endnu bredere og kraftigere dæk, end den er lavet med aerodynamik og optimeret fart i tankerne.

Noget andet, man straks bemærker, når man altså tager fat i og løfter cyklen, er dens vægt. Heller ikke den indikerer aggressive ture op til Europas højeste bjergpas, men solid og stabil kørsel i jævn fart – hvad enten det så betyder hurtigt, roligt eller langsomt.

 

Test:

Så hvad kan sådan en fætter her – og hvad er det med de der skivebremser? Ja, vi kan vel ligeså godt starte dér. Først og fremmest ruller cyklen rigtig godt, og den bremser heldigvis også godt. En mere kontrolleret og jævn opbremsning får man med skivebremser end med almindelige bremser, ingen tvivl om det. Og både i tørvejr og regnvejr.

Men skal skivebremsernes fremtid og succes på landevejscykler vurderes ud fra de, som sidder på Specialized Secteur Sport, bliver man næppe helt overbevist. Dertil opleves nedbremsningen ikke helt så fast og kontant som ønsket og vægtforøgelsen af cyklen for markant. På en cykel til denne pris sidder der billige skivebremser på – anderledes kan det ikke være, og det mærkes naturligvis. Men at virke gør de, og det påvirker ikke selve køreoplevelsen negativt, idet skivebremserne ikke øger den roterende vægt og dermed heller ikke gør cyklen tungere at flytte i landskabet.

Det gør til gengæld rammen, i den forstand at den kun i ringe grad er accelerationsstærk og føles ret tung op over bakkerne.

Ikke overraskende er cyklen samlet set meget stabil i fart og uhyre komfortabel. Geometrien med blandt andet et højt kronrør, som muliggør en mere oprejst styr-position, de stødabsorberende Zertz-indlæg i både for- og baggaffel, hvoraf forgaflen er af carbon, de 28 mm brede dæk, saddelpinden i 27.2mm carbon samt den meget bløde og ergonomiske saddel gør alt sammen sit arbejde. Til punkt og prikke. Cyklen glider uden besvær eller nævneværdig uro hen over asfalten, uanset beskaffenhed. ’Det er lidt som at cykle i en sofa’, kom undertegnede til at joke på et tidspunkt under testkørslen. 

Men også de fladere vinkler – sammenlignet med traditionel racer-geometri – i både kronrøret og saddelrøret, giver større afstand mellem hjulakslerne og gør dermed styringen mere stabil. Igen noget, som bidrager til fornemmelsen af en cykel, der ruller godt og er nem at håndtere, om end altså ikke sprælsk og livlig som en ’rigtig’ racer.    


At cyklen samtidig kommer med kompakt kranksæt og 11-30t kassette blot understreger, at dette ikke er cyklen til væddeløb, men til ryttere, som nyder at cykle; til ryttere, som kan lide en alsidig cykel, der ser lækker ud og opfører sig pålideligt.

Secteur Sport er foruden bremserne fra Avid bygget op med Shimano Sora, der tilbyder ni gear og de kabler, der hænger foran styret, noget man næsten havde glemt fandtes. Sora fejler dog ikke det ringeste, når det kommer til funktionalitet, men den er selvsagt tungere og lavet af andre materialer end de dyrere skiftegreb og geargrupper. Det ligger ikke indenfor rammen af denne test at bedømme holdbarheden over tid, men den må antages at være ringere sammenlignet med dyrere grupper.

Hjulsættet fra DT Swiss er mere elegant og stabilt end hurtigt. Bevares, det ruller godt, men lidt for hurtigt var der modstand og støj fra baghjulet i friløb. Kranksættet fra FSA og den anonyme frempind og ditto styr påkalder sig ikke den store opmærksom, men virker.

Samlet set får man altså glimrende, men hverken prangende eller langtidsholdbart udstyr, i visse tilfælde med pil nedad, da der allerede i testperioden kunne konstateres synligt slid. Det matcher dog ramme og forgaffel og giver tilmed muligheder for at opgradere.

Konklusion:
Det er alt, alt for nemt at råbe vintercykel eller pendlercykel hver gang, man står med en landevejsracer til under de 10.000 kroner, som ikke ligefrem lugter af fart og race. Men det er ikke rimeligt. Godt nok egner Specialized Sectuer Sport sig til både vinter og pendling, men den vil utvivlsom give mange flere og større glæder som rigtig tour eller sportscykel, hvad enten det er med oppakning eller på almindelige motionsture i fladt eller småkuperet terræn.

Komfort, pålidelighed og stabilitet er cyklens kodeord, når det kommer til køreoplevelsen – og så ser den ret godt ud, trods de mange synlige kabler, og er bestemt sine penge værd. Spørgsmålet må være, om man vil være en af de første på skivebremse-trenden, og om man i så fald hellere vil (og skulle) vente til, at teknologien har nogle flere år på bagen.

Det bed vi særligt mærke i:
+ Komfortabel køreoplevelse, flot udseende, alsidig anvendelse
- Kvalitet af (enkelte) komponenter, synlige kabler, skivebremser overbeviser ikke helt
 

Annonce

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Circuit de Wallonie(1.1) 13/05

Trofeo Ses Salines(1.1) 13/05

Tour de Hongrie(2.1) 12/05-16/05

Tour of Thailand(2.1) 11/05-16/05

Tour de Hongrie(2.1) 12/05-16/05

Circuit de Wallonie(1.1) 13/05

Trofeo Ses Salines(1.1) 13/05

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 14/05

Trofeo Andratx - Mirador ...(1.1) 15/05

Tour de Gironde Internati...(2.1) 15/05-16/05

G.P. Sportivi Sovilla(1.1) 16/05

Trofeo Palma(1.1) 16/05

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 20/05-23/05

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Qhubeka Assos

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

EKSKLUSIVT TILBUD: SE ALLE GIRO ETAPER I FULD LÆNGDE & UDEN REKLAMER