Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko

Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko

15. juli 2020 18:15

En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.

Fakta

Producent: Specialized
Produkt: Torch 30. cykelsko
Farver: Sort (fås også i rød og hvid)
Størrelse: 43 (fås fra 39-48)

Pris: 1799,- kroner

 
Introduktion

Blandt et utal af andre ting er Specialized kendte for at lave sko, som rigtig mange ryttere på alle niveauer foretrækker.

 

Specialized Torch-modellen er en allround landevejssko fra Specialized, som kommer i tre forskellige prisklasser og kvaliteter.
1.0 er entry-modellen i serien, 2.0 rangerer midt i, mens 3.0 selvfølgelig er storebror i kollektionen. Endelig er der topmodellen, som hører til i Specialized’s topserie; S-Works.

 

3.0-modellen rangerer altså lige under Specialized’s absolutte topmodeller og placerer sig derved i det øvre lag i mellemklassen. Der hvor rytteren ønsker nogle af de samme fordele som en absoult topmodel, men med mere allround-kvaliteter og så naturligvis til en mere overkommelig pris.

 

 

Test

Ser man hvilket som helst cykelløb i fjernsynet, så vil det trænede øje hurtigt lægge mærke til, at rigtig mange ryttere sværger til sko fra Specialized.

 

Sko er et af de få områder, hvor de færreste hold har en fast sponsor og derved har rytterne mulighed for at vælge selv.

 

Fødder er noget af det mest individuelle og et af de tre kontaktpunkter med cyklen, så det giver god mening, at rytterne selv har frihed til at finde et brand og en model, som passer dem, da det modsatte kan give store problemer og nedsat performance.

 

Og her har Specialized tilsyneladende ramt noget, for rigtig mange af de ryttere, som ikke kører på cyklerne med det store ’S’ på kronrøret, vælger alligevel at køre med Specialized-sko på fødderne.

 

 

Konstruktion

Torch 3.0 er konstrueret på Specialized’s Body Geometry-sål, hvis ergonomi der er lagt en del testarbejde i og som har været løbende udviklet over flere år.

 

Overdelen er syntetisk i et kraftigt materiale, som har en glat overflade, så det kan aftørres i forbindelse med rengøring af skoen. Pløsen er til den kraftige side og er forsynet med et ganske lille lag polstring for at øge komforten.

 

Spændesystemet består af to BOA S2-SV Snap-spænder og en velcro-strap hen over forfoden.

 

Alt i alt en helt klassisk opbygning - eller nok snarere gennemprøvet, for det er en forholdsvis sikker opskrift på succes uden de store armbevægelser og nyskabelser, som naturligt nok først og fremmest tilfalder topmodellerne inden de drypper ned igennem hierarkiet hen over de kommende sæsoner.

 

Med skoene i hænderne er det første jeg bemærker den forholdsvis kraftige overdel, som er lavet i et syntetisk materiale og umiddelbart giver en rigtig ’fast’ sko. Det bliver spændende at køre i og se om det kan skabe samme komfort og fornemmelse som de dyrere sko.

 

Ellers føles bunden virkelig stiv og jeg kan ikke fremtvinge det mindste flex med hænderne. Det tegner rigtig fint.

 

 

Pasform

Torch-modellerne kommer i et standard fit, hvilket betyder at pasformen er lidt mere afslappet end de mere kompromisløse sko, som væddeløbere ofte foretrækker.

 

Det skal være med til at levere lidt mere komfort.

 

Det mærker man straks, når man trækker skoen på, for der er afgjort mere plads at gøre med, i forhold til S-Works-modellerne. Jeg mærker det især omkring forfoden og ude i tåboksen, hvor der er lidt mere spillerum. Her føles skoen også lidt bredere - noget som jeg rigtig ofte hører cykelryttere efterlyse i deres skovalg. Her er der helt sikkert muligheden for at få det, hvis man ønsker noget, som er lige lidt mere afslappet.

 

Eller sidder skoen godt til ned langs mellemfoden og selv om det ser ud som om, at der er meget plads i hælen, så slutter den meget fint til om hælen og selv om der er lidt mere plads ude foran, hvor foden kan bevæge sig mere frit, så har jeg ikke oplevet, at der er noget hælslip af nogen art.

 

Jeg har testet en størrelse 43, som er min foretrukne størrelse i cykelsko, mens jeg er en 42/42½ i normale sko. De få ekstra millimeter plejer at give mig det nødvendige spillerum i forfod og ud mod skoens ender, så jeg får den nødvendige komfort, men den lidt mere afslappede pasform i Torch-skoen gør faktisk, at jeg ville overveje at gå i hvert fald et halvt nummer ned for at opnå det optimale fit.

 

Indersålen er ret standard og skal man pege på noget, så kunne man godt ønske sig, at den havde lidt mere struktur og mulighed for at tilpasse svangstøtten. Men igen; det tilbydes i de dyrere modeller og der skal naturligvis tages nogle valg og fravalg, når en sko skal sammensættes og ikke mindst prissættes.

 

Man kan tilkøbe Specialized Body Geometry-såler med indbygget svangstøtte til sine Torch-sko dog.

 

 

En rigtig arbejdshest

Efter at have testet skoene på landevejen, så er der en betegnelse, som for alvor presser sig på: Arbejdshest.

 

Skoene er nemlig bundsolide og leverer en konstant og meget fornuftigt præstation hele vejen rundt.

 

Pasformen bibeholdes fint, når skoene sættes under pres og der er masser af fasthed og støtte fra den kraftige overdel.

 

Selv om den er kraftig og tykkere end jeg er vant til, så tager den fint imod ændringer i spænding fra BOA-spænderne og tilpasser sig fint.

 

Forskellen fra et par tynde og mere fintfølende sko er, at små ændringer fra BOA-spænderne ikke mærkes helt så let, så man skal spænde lidt mere med grovfilen, men det vænner man sig let til.

 

Netop bespændingen er skoen helt store force i min optik.

 

Dual BOA-spænderne er af den type, hvor der strammes ved at dreje én vej og omvendt løsnes der ved at dreje modsat. Der er altså ikke mulighed for at trække ud i spændet og derved løsne systemet.

 

Faktisk synes jeg, at systemet på Torch er det bedste. Det er instinktivt at dreje modsat for at løsne og det har den fordel, at man kan løsne i trin: Når man drejer på knappen, så klikker den for hvert trin og man kan således let mikrojustere sine sko i farten.

 

Systemets wires kører som altid hen over vristen og den bløde pløs. Denne er som sagt lidt kraftigere og med mere polstring, som giver en rigtig behagelig fornemmelse, når der spændes. Et ekstra komfortelement på et kritisk sted.

 

Sålen har et stivhedsindex på 8.5 på Specialized’s skala, hvor den hardcore race-sko S-Works EXOs til sammenligning tikker ind på 13.

 

Forskellen kan umiddelbart lyde af meget og få Torch til at lyde som en sutsko, men det er på ingen måde tilfældet.

 

Skoen er mere end stiv nok til selv de kraftigste udladninger og der er ikke nævneværdig flex at mærke. I hvert fald ikke for mig.

 

Faktisk tror jeg, at langt de fleste vil foretrække en lidt mindre kompromisløs sål, da de allerstiveste bestemt ikke altid er for sarte fødder.

 

Overdelen har en overflade, som ikke absorberer skidt og snavs og let kan tørres over med en våd klud uden at noget trænger ned og eventuelt misfarver. Det er en klar fordel for en sko, som skal bruges til hverdag og i alt slags vejr. Man kan sagtens få en Torch-sko til at se ny ud i lang tid, hvis man er over dem.

 

 

Konklusion

En sko fra den øvre middelklasse, hvor det eneste kompromis reelt er, at den lidt kraftigere overdel mangler lidt finesse målt op mod absolutte topmodeller. Overdelen er lidt til den rigide side og det tager noget tid at få kørt dem helt til.

 

Til gengæld giver det nogle brugbare fordele i form af lidt mere støtte og formentligt lidt længere levetid samt nemmere vedligehold.

 

Pasformen vil bekomme de fleste og især dem med lidt bredere fødder. Der er mange, som gerne vil have lidt mere plads i skoene og så bør Torch helt sikker være en af de sko, som skal prøves på hos cykelhandleren.

 

Ydeevnen fejler absolut intet og stivheden er rigelig for 95 % af rytterne på de danske veje.

 

Spændesystemet er fantastisk og spiller rigtig godt sammen med resten af skoen, så man får en fast og justerbar fornemmelse over hele linjen.

 

Og så er dte værd at nævne, at skoens overordnede kvalitet er rigtig god og skruet sammen på en måde, så jeg godt tør garantere at skoene holder mange sæsoner.


Sådan har vi testet: Skoene er testet på landevejen i det danske forår og sommer.

 

Stillet til rådighed af: Specialized


TESTRAPPORT

 

Brand: Specialized

Model: Torch 3.0

 

Hvad er skoen lavet til?

Torch 3.0 er en landevejssko til motionisten og den seriøse motionist, som vil have en performance-sko, der rangerer lige under der allerbedste modeller.

 

Hvilke særlige tekniske features har skoen?

Skoen har Specialized’s kendte Body Geometry-sål og er forsynet med to BOA S2-SV Snap-spænder.

 

Bedøm skoens konstruktion

Konstruktionen er i top og der er ikke en finger at sætte på den måde, som skoen er sat sammen på. Undersiden af sålen helt ude ved tæerne er desuden forstærket, så man ikke ødelægger skoene, når man går på dem.

 

Bedøm ydeevnen

Ydeevnen er i top med en tilpas stiv sål, masser af struktur i overdelen, et fantastisk bespændingssystem. Overdelen er ikke lige så fintfølende som på S-Works-modellen, hvilket koster et par procenter på fornemmelsen, men til gengæld er de nok umulige at slide op.
 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Kvaliteten er høj og gennemført og Torch 3.0 lader til at bruge lidt kraftigere materialer end S-Works-modellen, hvilket formentlig vil give endnu længere holdbarhed. Kvaliteten er i top.

 

Bedøm pasform

Pasformen er en anelse afslappet og vil egne sig fint til langt de fleste fodtyper. Jeg oplever, at der er lidt mere plads i forfoden.

 

Bedøm størrelse

Torch 3.0 føles en lille smule stor i størrelsen, i sammenligning med mine andre cykelsko, men det skal nok tilskrives pasformen. Prøv den hos cykelhandleren inden køb.

 

Bedøm vægt

Lige omkring 250 gram for en størrelse 43 er absolut godkendt.

 

Bedøm komfort

Pasformen giver masser af komfort og når den lidt kraftige overdel er kørt til, så gør den det samme.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Der findes billigere alternativer, men Specilazed’s sko-platform er så gennemtestet og fyldt med fine features, at man får masser af sko for pengene. Og så vil jeg vove den påstand, at materialevalget her, gør at man kan køre i skoene i mange sæsoner før de går sukkerkolde.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Bespændingen er virkelig god og tilpasset skoen perfekt. Pasformen vil bekomme rigtig mange med brede fødder.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Jeg kunne godt tænke mig at få mulighed for udskiftelig svangstøtte i denne prisklasse.

 

Konklusion

Nød du at køre med skoene?

 

Ja, skoen er en stilren, arbejdshest!

 

Om testeren:

Alder: 37
Højde: 183
Vægt: 75

Jeg har cyklet i: 12 år 
Så ofte cykler jeg: 3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Mont Ventoux Dénivelé C...(1.1) 06/08

Czech Tour(2.1) 06/08-09/08

HAMMER Limburg(2.1) 07/08-09/08

Tour de l'Ain(2.1) 07/08-09/08

Mont Ventoux Dénivelé C...(1.1) 06/08

Czech Tour(2.1) 06/08-09/08

HAMMER Limburg(2.1) 07/08-09/08

Tour de l'Ain(2.1) 07/08-09/08

Postnord UCI WWT Vårgår...(1.WWT) 08/08

Milano-Sanremo(1.UWT) 08/08

Postnord UCI WWT Vårgår...(1.WWT) 09/08

Critérium du Dauphiné(2.UWT) 12/08-16/08

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 13/08-16/08

Great War Remembrance Race(1.1) 14/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 14/08-19/08

Il Lombardia(1.UWT) 15/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SKAL DU HAVE WATTMÅLER PÅ CYKLEN?