Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Spectre håndbyggede tubeless hjul

Test: Spectre håndbyggede tubeless hjul

07. januar 2012 09:46Foto: notubes.com


At køre slangeløst leder tankerne hen på oplevelsen ved lukkede ringe, om end den samme vægtbesparelse ikke følger med. De håndbyggede landevejshjul fra Spectre Bike, monteret med Hutchinson dæk, er leveringsdygtige i både fart og komfort.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Produktets navn:

Håndbyggede hjul fra Spectre Bike til tubeless
 

Venligst stillet til rådighed af:
Spectre Bike

(Billede lånt fra www.notubes.com)
 

Ifølge producenten:
Bygget på Stan’s NoTubes ZTR Alpha 340 fælg med American Classic micro 58 fornav og  205 bagnav. Et super hjulsæt, som kan bruges både med og uden slange. Fælgen er konstrueret således, at den kan holde bedre på dækket. Bygget med røde eller sorte eger fra CN.

Vejl. udsalgspris: 4.500 DKK 

Intro:
I 2011 skrev vi om tubeless konceptet (slangeløse dæk) til landevej og testede i den forbindelse også Hutchinson Fusion 3 Roadtubeless. Dækkene blev dengang testet på et sæt håndbyggede hjul fra danske Spectre Bike, og vi lovede en anmeldelse af disse hjul.

 
Første indtryk :
Der er noget særligt ved håndbyggede hjul: bygget specifikt efter ens vægt og ønsker. Og selvom mange fabrikanter annoncerer med håndbyggede hjul, og enkelte tilmed sætter navn på og præsenterer ’konstruktøren’, så er der bare noget helt særligt ved at få bekendtgjort, at hjulene fra Spectre Bike bygges af ’John E’. Hverken mere eller mindre.

Hjulene fra Spectre Bike til tubeless er bygget op med udgangspunkt i Stan’s NoTubes ZTR Alpha 340 fælge. ’Stan’ er en amerikansk foregangsmand for tubeless-konceptet og får produceret fælge mv. i eget navn specifikt til slangeløs brug.

ZTR Alpha 340 fælgen er Stans første udviklet til landevejsbrug. De er af aluminium, har en fælghøjde på 22,6 mm og vejer, nej ikke 340, men 350 gram, ifølge Stan selv. Fælgen benytter sig af en ’Bead Socket’ teknologi, som via en særlig konstruktion skulle tillade et lavere dæktryk med forbedringer i køreoplevelsen til følge. Fælgen er samtidig stærk nok til brug ved cyklecross og kan også bruges til almindelige foldedæk.

(Spectre Bike giver ligeledes udtryk for, at fælgens konstruktion – med sin særligt gode evne til at gribe fat om dækkenes kant – gør det muligt at konvertere almindelige foldedæk til slangeløse dæk ved at droppe slangen og i stedet bruge den nødvendige sealant-væske. Dette vægtbesparende trick er dog ikke blevet afprøvet som led i denne test og bør nok bekræftes, før man kaster sig ud i det.)

Navene på Spectre Bike hjulene er fra American Classic. Micro 58 modellen til fornavet (28 eger) og Road 205 modellen (32 eger) med forhøjet flange for ekstra stivhed til bagnavet. Begge lette og stærke nav med lejer af rustfrit stål. De runde eger er fra cnSpokes, et valg Spectre Bike begrunder  i vægt og pris sammenlignet med de mere kendte eger fra Sapim.

Hjulsættet er elegant bygget op med to kryds i forhjulet og tre kryds i baghjulet. Et klassisk og konservativt valg. Men med et vægt på lige over 1.400 gram (hertil skal lægges ca. 100 gram for Spectre Bikes egne quickrelease), kan det straks konstateres, at det solide setup resulterer i en vægt, der så afgjort er godkendt.

Med til historien hører også, at hjulsættet leveres fuldt sat op til at køre slangeløst, dvs. med påsat fælgbånd fra Stans NoTubes og 44 mm fastskruet ventil. Herfra er det blot at montere dækkene. Så nemt bliver det næppe ved køb af standardhjul kompatible til tubeless.

Test:

Det blev til et halvt tusind kilometer på hjulsættet – med henholdsvis Hutchinson Fusion 3 Roadtubeless og Schwalbe Ultremo (med slange). Og hjulene leverede kort og godt varen.

Kombinationen af semi-aero fælgene og hjulenes lave vægt samt den møjsommelige opspænding resulterer i gode og kontante accelerations- og svingegenskaber – et både stift og pålideligt hjulsæt. Aluminiumsfælgen demonstrerede samtidig tillidsvækkende bremseflader.

Som del af denne test blev hjulsættet anvendt i et internt klubvæddeløb afviklet som et kriterium, hvor de mange sving skulle gennemkøres i høj fart. En del af ruten foregik desuden på ujævn asfalt med mange småhuller. Under disse omstændigheder var hjulene konsekvente, og der mærkes intet nævneværdigt fleks i fælgene gennem sving og ved accelerationer – samtidig med at de slangeløse dæk leverede det fornødne, men komfortable vejgreb. Hjulene kan således og så afgjort bruges i konkurrencesammenhæng, ligesom de sandsynligvis vil være en givende følgesvend i bjergrigt terræn.

Navene fra American Classic snurrer upåklageligt og bidrager med sine letløbende lejer til, at accelerationerne er med bid i. Samtidig er de også et valg, der i design passer godt med NoTubes fælgene. Det samme gør sig gældende for egerne fra taiwanesiske cnSpokes. Men tvinges man ud i at forholde sig skeptisk til én ting ved dette hjulsæt, må det næsten blive ved dette forhold; at egerne ikke er fra en mere (aner)kendt producent. Men forbeholdet bunder måske i manglende kendskab, snarere end i konkret erfaring.

Og skepsis er der overordnet set meget lidt grund til at have: Dette er et rigtig lækkert hjulsæt, som blev ved med at imponere. Ikke mindst holdt op imod prisen på 4.500 kroner. Ved at udskifte de slangeløse dæk til Schwalbes letvægts dæk med ditto slanger og uden den flydende latex-baserede sealant, blev der kappet i alt godt 100 gram af – uden at det kostede mærkbart på fornemmelsen. Og så begynder det jo for alvor at være sjovt rent vægtmæssigt. 

Konklusion:
Det håndbyggede hjulsæt fra Spectre Bike til slangeløse, men også til almindelige foldedæk, er et godt køb. Kort og godt. Til en indiskutabelt rimelig pris får man et alsidigt hjulsæt med meget fine køreegenskaber og god komfort. Der er ingen deciderede svage punkter ved hjulet, der som en ’allrounder’ placerer sig foran flere af sine konkurrenter på bl.a. vægt-kontoen – en konsekvens af bevidste valg og sammensætning af enkeltdele. At hjulene er håndbyggede er samtidig garant for både brudstyrke, præcision i opbygning og tilgængelighed ved eventuelle justeringer. Og så er der, uden at blive alt for rørstrømsk, noget særligt ved håndbyggede hjul, lavet på bestilling.

Bevares, der findes stivere, lettere og mere aerodynamiske hjulsæt på markedet. Men næppe til samme pris. Og i hvert fald ikke med samme anvendelsesmuligheder. Nogle vil måske finde hjulenes design en anelse kedelige og traditionelle med de mange eger og kryds, mens det for andre har sin egen charme. Det i udgangspunktet helt sorte hjulsæt bærer selvfølgelig præg af de forskellige mærkers logoer og stafferinger. Men det er netop konsekvensen af og garantien for, at de enkelte dele er sammensat for at skabe et hjulsæt, der ikke er en ’metervare’.
 

Særlige fordele/ulemper ved produktet:

+ Vægt, kvalitet, klassisk udseende, alsidighed
- Design en smagssag, mindre kendt egefabrikat

Køb produktet hvis: Du vil afprøve det slangeløse koncept og have et let, alsidigt hjul med klassisk udseende.
 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?