Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Hverken den stiveste ramme eller den mest aerodynamiske, men oppe i fart, lægger man næppe mærke til nogen af delene. Alt i alt et glimrende valg til den nye - og ikke overambitiøse - banerytter.
Annonce
Stillet til rådighed af:
Spectre Bike
Særlige features:
- Vittoria Diamante Pro Pista banedæk
- Spectre aluminiums ramme
- Spectre carbon forgaffel
- Spectre XR 465 hjulsæt
- Spectre carbon saddel med Rotor saddelpind
- Fås i sort eller hvid
- Opgivet vægt: 6,9 kg (uden pedaler)
Vejl. pris:
Kr. 8.000
Introduktion:
Vi har i denne uge testet banecykler fra flere af industriens allerstørste brands, men vender nu blikket hjemad og zoomer ind på en meget mindre aktør. Spectre Bikes er nemlig en lille dansk virksomhed, som får produceret cykler og komponenter i eget navn, i såvel carbon som aluminium og titanium - og til både landevej, skov og altså banen. Udstyret designes hjemmefra og produceres herefter i østen, en metode ikke ulig mange andres.
Bag mærket står Henrik Svarre, som også selv sælger og bygger cyklerne, blandt andet i sin butik (som netop er genåbnet i helt nye rammer på Roskildevej 297 ved København, red.), hvilket betyder, at banecyklen kan købes i det ønskede setup, herunder gearing.
Første indtryk:
Med denne banecykel går vi altså et hak ned i pris sammenlignet med de øvrige banecykler testet her på siden, men også et lille hak ned i førstehåndsindtrykket. Den ser mindre fræk ud end de øvrige banecykler, vi har haft gang i.
Umiddelbart er det meste af cyklen bygget op omkring Spectres eget udstyr: Spectre ramme, Spectre hjulsæt, Spectre saddel og så videre - altså en rigtig danskproduceret cykel, hvilket jo i sig selv er positivt.
Rammen har ikke mange aerodynamiske træk, hvilket heller ikke behøves, hvis man ikke går op i at spare det ene sekund per kilometer. Dog er rammen også en anelse kedelig i designet, men det kan naturligvis diskuteres, hvis man synes ’less is more’.
Test:
Hvad kan så sådan en danskdesignet cykel, når den kommer op på de skrå brædder?
Først og fremmest, så føles selve rammen en smule blød, når den under kraftige antrit i denne test bliver sat alvorligt på prøve. Det er som om, den mangler lidt aggressivitet, når den bliver brugt til stående starter - eller ved andet eksplosivt arbejde.
Men selvom det altså ikke er den stiveste krabat, så har vi på Feltet.dk dog prøvet blødere rammer end denne. Dertil skal det siges, at når først man får cyklen op i tempo, lægger man ikke lige så meget mærke til rammens mangler. For eksempel når man arbejder højintenst i flere minutter ad gangen. Det er kun i starten, i selve ’eksplosionen’, at den manglende stivhed bemærkes.
Hjulene er Spectres egne, og de er fint sat op imod den samlede pris på banecyklen - ligesom sadlen, styret, frempinden og det andet tilbehør også er det. Her får man noget for skillingerne. Især Vittoria Diamante Pro Pista banedækkene er her værd at bemærke, da det er specielfremstillede dæk beregnet til at køre på banen. De giver både en vigtig følelse af sikkerhed og en lav rullemodstand. Begge dele noget, man som banerytter godt kan lide - og lidt af en luksus at få med.
Aerodynamikken er også nødvendig at uddybe. Godt nok kan man næppe mærke god eller dårlig aerodynamik, når man først er kommet op på banen. Men det kræver ikke en vindtunneltest for at kunne iagttage, at denne banecykel ikke er den mest aerodynamiske, idet den ikke har så aeroformede rør. Noget der igen antyder, at dette sandsynligvis ikke er cyklen for den krævende atlet.
Konklusion:
Spectre er ikke verdens stiveste banecykel, og den er ej heller den mest aerodynamiske. Men man lægger næppe mærke til nogen af delene, når man først har fået kæmpet cyklen op i fart. Derudover får man en danskproduceret cykel med nogle rigtig lækre banedæk og gode individuelle tilpasningsmuligheder. Alt i alt et glimrende valg til en den nye - og ikke overambitiøse - rytter på banen.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Rigtige banedæk, gode komponenter til prisen
- Manglende stivhed i rammen - og aerodynamik
Køb hvis: Du er ny på banen og med et lavt budget
Denne uge er temauge i Feltet.dk's udstyrssektion - hele ugen handler det om banecykling. Tidligere på ugen har vi beskrevet banecyklen og testet flere modeller, og i de kommende dage kan du læse flere test af banecykler samt andre artikler, som gør dig klogere på banecykling.
Annonce
Annonce
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce