Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Hjulsættet lever op til, hvad der loves – let og hurtigt – og er fuldt ud konkurrencedygtigt til prisen og i høj grad anvendeligt til konkurrencebrug. Samtidig er endnu en skeptiker overfor det slangeløse koncept blevet overbevist – og mere til!
Annonce
Stillet til rådighed af:
Særlige features ved produktet:
- Stan’s NoTubes’ Bead Socket Technology
- Kan konverteres til gængse akseldiametre med tilkøbskit
- Tubeless-ready
- Leveres med tætnet fælgbånd i hjulene
- Rytter-vægtbegrænsning på 86 kg
- Vægt opgivet: 1.420 gram
Vægt målt:
1.451 gram
Vejl. pris:
Kr. 5.395
Introduktion:
I cykelkredse går amerikaneren Stan Koziatek blot under sit fornavn og er foregangsmand for tubeless-konceptet. Hans mærke, Stan’s NoTubes, producerer fælge, hjul, dæk mv. specifikt til slangeløs brug.
Til mountain bikes og cyklecross vinder konceptet gradvis mere frem, mens det landevejene er noget mindre udbredt. I begge de to terrændiscipliner er et lavt dæktryk altafgørende for kontakten til og grebet i underlaget samt for komforten, og er uheldet ude efter en med punkteringer, er det samtidig optimalt med et dæk, der i værste fald holder så længe på luften, at man kan fortsætte – og lapper hullet inde fra. Dette er i princippet, hvad tubeless-konceptet tilbyder.
Produkter fra Stan’s NoTubes har været i handel i Danmark i flere år, og med en ny grossist på markedet, der satser stort på mærket, er det sandsynligt, at vi vil se endnu mere fra Stan’s herhjemme. For ikke længe siden testede vi et 29” hjulsæt fra mærket – her følger en test af et af mærkets, på papiret, bedste 26” hjulsæt.
Første indtryk:
Hjulsættet, som vi modtog var i princippet et ZTR Crest 26” hjulsæt, dog med den detalje, at fælgen var en Alpine og ikke en Crest-model. De to fælge minder meget om hinanden, men der er naturligvis et par forskelle. Med en smule lavere vægt og en højere, men også smallere fælg er Alpine en mere udpræget race-fælg til cross country end Crest.
Og straks fra at hjulsættet blev pakket ud, mærkedes den lækre kvalitet og, ikke mindst, den meget lave vægt. Det øgede kun de i forvejen pæne forventninger til at få afprøvet hjulene der, hvor det virkelig er sjovt: I skoven.
Vi hopper her let henover monteringen af de slangeløse dæk, herunder påfyldningen af den flydende latex-sealant, som lapper dækket indefra, da vi i omtalte test af 29” hjulsættet beskrev processen ganske omfattende. Dog undrede vi os over, at ventilspidserne ikke kunne pilles ud, så den flydende latex nemt kunne indføres med den medfølgende sprøjte. Her måtte vi i stedet hælde det direkte i dækket og så efterfølgende montere det.
Test:
Monteret på en carbon full suspension mtb fra KTM, og med Schvalbe Rocket Run 26x2.25 påsat, var hjulsættet klar til at blive testet i forskellige populære og tekniske spor på Sjælland. Idet testeren på en god dag vejer 80 kg., var vi her ikke langt fra, men trods alt under hjulenes opgivne vægtbegrænsning, hvilket dermed ikke forstyrrede os i at køre hjulene, som et hjulsæt til konkurrencebrug nu skal kunne køres.
Alle turene blev kørt i relativt vådt føre, som det nu engang er tilfældet på denne tid af året. Og selvom det glatte underlag undervejs i denne test satte sine begrænsninger på, hvor meget hjulene blev presset, stod i hvert fald ét meget hurtigt klart: Den mindre roterende vægt gør hjulsættet hurtigt. Meget hurtigt!
På de af testturene, som foregik i skovområde, hvor der hyppigt skiftes mellem landevej, skovstier og single track, var hjulene en sand fornøjelse at køre på, ikke mindst fordi farten var mærkbart – og målbart – højere. Da denne tester anvendte hjulsættet på den mest anvendte af sine træningsture, var der således kørt med en højere gennemsnitsfart end normalt. Vægten spiller en helt afgørende rolle i den sammenhæng, men generelt ’fungerer’ hjulsættet bare.
Dog må det anføres, at da hjulene blev presset på den ’hårde måde’, dvs. med masser af hurtige, skarpe sving, føltes hjulene en smule bløde i det. For nogen vil det sikkert betyde noget, men i denne test betød det mindre – og blev til fulde opvejet af den lave vægt, som gør det sjovt at udfordre og angribe terrænet. For eksempelvis på op- og nedkørslerne, hvor den lave vægt igen og igen var en kæmpe fordel.
Konklusion:
Hjulsættet fra Stan’s NoTubes, med Alpine fælge i stedet for Crest modellen, lever til fulde op til, hvad der loves. Hjulene er både lette og hurtige, og Stan’s egne nav er der ikke en finger at sætte på. Så selvom hjulene ikke er udpræget stive og prisen ej heller i den billige ende, er hjulsættet som helhed, og til prisen, fuldt ud konkurrencedygtigt – og i høj grad anvendeligt til konkurrencebrug. At det samtidig ser godt ud skader heller ikke ligefrem. Sidst men ikke mindst, skal det med, at endnu en skeptiker overfor det slangeløse koncept er blevet overbevist – og mere til!
Det bed vi særligt mærke i:
+ Vægt, fri for punkteringer, slut med slanger – også i rygsækken
- Ventilerne, vægtbegrænsning, fælge ikke super-stive (for den krævende rytter)
Køb hvis: Du vil spare på både vægten og punkteringerne.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce