Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Stan’s NoTubes ZTR Crest 29”

24. august 2012 09:25Foto: A.S.O.

Hjulsættet er, i kombination med tubeless-setuppet, lækkert og hurtigt at køre på – særligt når det går opad. Man må dog gå på kompromis med stivheden, og hjulet sejler en smule, når det for alvor presses i tekniske passager og sving.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Bike Stamina
Stan’s NoTubes

Særlige features ved produktet:
- Produceret med Stan’s NoTubes’ Sock Bead Technology
- Forhjulet kan konverteres til 15mm aksel med medfølgende kit
- Leveres med tætnet fælgbånd i hjulene, så de er klar til at køre tubeless
- Rytter-vægtbegrænsning på 86 kg.

Vægt opgivet: 1590 gr.
Vægt målt: 1580 gr.

Vejl. Pris: Kr. 5.795

Introduktion:
’Stan’ er en amerikansk foregangsmand for tubeless-konceptet, der producerer fælge, hjul, dæk mv. i eget navn, Stan’s NoTubes, specifikt til slangeløs brug.

Til mountain bikes og cycle cross vinder konceptet gradvis mere frem, mens det på de danske landeveje er noget mindre udbredt. I begge de to terrændiscipliner er et lavt dæktryk altafgørende for kontakten til og grebet i underlaget samt for komforten, og er uheldet ude efter én med en punktering, er det samtidig optimalt med et dæk, der i værste fald holder så længe på luften, at man kan fortsætte, og i bedste fald selv lapper hullet inde fra. Dette er i princippet, hvad tubeless-konceptet tilbyder.

Produkter fra Stan’s NoTubes har været i handel i Danmark i flere år, og med en ny grossist på markedet, der satser stort på mærket, er det sandsynligt, at vi vil se endnu mere fra Stan’s herhjemme.

Første indtryk:
Stan’s NoTubes var blandt de første hjulproducenter, der kunne levere et konkurrencedygtigt tubeless 29”-hjul set i forhold 26”. Og med en målt vægt på 1580 gram er ZTR Crest da også et særdeles let hjulsæt i 29”-klassen. Stan’s NoTubes kategoriserer selv hjulsættet til brug i XC, hvilket passer fint til de opmærkede spor i de danske skove.

Hjulene blev leveret med Stan’s NoTubes egne dæk, The Raven (29x2.0), som er et dæk uden særlig meget mønster. Det minder i bund og grund med sine meget lave sideknopper om et groft dæk til en citybike i mønsteret. Med den lidt våde sommer, vi har haft herhjemme, er det altså ikke det optimale dækvalg. Der har dog også været fine dage med tørre spor i skovbunden, hvor dækkene i større grad har kunne komme til sin ret.

Hjulene er blevet testet i en periode på en stor håndfuld uger og har været monteret på en carbon hardtail MTB. Da vi her tester et slangeløst hjul, vil mange helt sikkert som det første tænke: hvad så med punkteringer? Det har Stan’s NoTubes selvfølgelig også tænkt på, hvorfor vi fik medsendt deres egen Tire Sealant, som er en hvid latex-lignede konsistens, der sprøjtes ind i dækket og lapper evt. huller ved punkteringer.

Test:
Inden hjulene kan komme på cyklen, skal der selvfølgelig monteres dæk. Umiddelbart var vores tanke, at dækkene ville være svære at få på, da der som et slangeløst hjul bliver sat højere krav til, at dækket lukker helt tæt til fælgen. Men vores forudsætning blev gjort til skamme, da dækkene nemt smuttede udover fælgen, dog ikke lige så nemt som visse andre – der skulle trods alt bruges dækjern. Men altså intet forhøjet blodtryk over ikke at kunne få dækket på.

Efter monteringen skulle Stan’s Tire Sealant sprøjtes i, så risikoen for flade dæk blev minimeret. Første hjul gik som smurt – latexen flød med den medfulgte sprøjte, som monteres på ventilen, direkte i dækket, som derefter kunne pumpes op og køres rundt, så latexen kunne fordele sig. Ved indsprøjtningen af andet hjul, var en lille størknet klump latex, som smuttede med ned i sprøjten, smuttet forbi vores opmærksomhed, hvilket resulterede i, at den satte sig fast i ventilen. Det gjorde, at det øgede pres på sprøjten fik slangen til at hoppe af. Resultat: Flydende latex udover en god del af værkstedet. Efter en lille smule banden og svovlen (og tørren op), blev årsagen fundet. Så efter en ny opfyldning, hvor der blev kigget efter, at latexen var ’regelmæssig flydende’, foregik processen igen som smurt.

Nu på cyklen og af sted mod skoven. Som nævnt tidligere, er hjulene testet i en periode med både vådt og tørt underlag, hvor de medfulgte dæk (The Raven) gjorde det vanskeligt i vådt underlag. Men de dage, hvor sporerne var tørre, fik man en ordentlig følelse af ZTR Crest. Specielt i svingene kunne hjulene presses helt, nu hvor dækkene kunne tage fat.

Det er tydeligt, at vægten på hjulene har sin indflydelse på stivheden. På trods af testrytterens vægt på 71 kg og altså 15 kg. under den officielle vægtbegrænsning for ZTR Crest, tog det ikke længe at konstatere, at hjulene ikke var særlig stive. Det kunne også mærkes, når man rejste sig op og for alvor ’sparkede til den’. Den kontante respons fra trådet manglede – derimod følte vi en mere sejlende fornemmelse. Havde testrytteren vejet mere og nærmet sig de 86 kg, havde dette været endnu tydeligere grundet fysikkens helt basale regler.

Hjulene viste sig til gengæld fra sine allerbedste sider, når det gik opad bakke. Det betyder ikke, at stivhed ikke har noget at sige her, for det har den i stor grad. Men de lette 29” hjul kommer man opad bakkerne på fornem vis. Det har tidligere på Feltet.dk været beskrevet, at en af de nemmeste og bedste opgraderinger til cyklen er bedre hjul, hvor vægten af disse har stor betydning. Den roterende masse spiller specielt ind, når man på MTB skal have bagdelen med op over bakkerne. Ofte kommer man fra lav fart pga. et sving eller tekniske passager lige inden bakkerne, hvorfor de lette ZTR Crest hjul gør det godt, når cyklen skal op i fart, på trods af deres størrelse som 29”.

ZTR Crest fælgen er indvendigt 21mm bred. Denne størrelse giver selv 2.0 dæk ballonform, og man får dermed det mest optimale ud af dækket (når vi snakker XC), da det på denne måde kan udnyttes bedre i svingene. Følelsen af tubeless er rigtig god set op imod traditionelt dæk/slange opsætning. Der kunne i denne test køres med lavere dæktryk, og det gav to helt klare fordele: Nemlig at få langt bedre greb (vigtigt med de medfulgte ’slick-dæk’) og mindre rullemodstand. Når trykket er lavere, ruller dækket nemmere over diverse uregelmæssigheder som bump, rødder, sten osv. Dette gør, at cyklen ikke bliver bremset lige så meget, og komforten bliver desuden øget.

Hjulsættet er bygget op med Stan’s egne 3.30 nav, som kørte upåklageligt. Selv efter en del mudrede ture, ruller lejerne smooth og helt uden knas fra støv og småsten. 

Nårh ja … Så er der jo lige det med punkteringer og ingen slange. Under vores testture, er det ikke lykkedes at punktere, så der blev derfor investeret en aften på værkstedet på at lade diverse aggressioner gå ud over dækkene med en spids syl. Der var enhver sød skoledrengs værste mareridt – cykelbanden, der piftede alle de andres cykler var sluppet løs. Først blev det ene dæk piftet, og efter blot en roterende omgang stoppede den sivende lyd. Stan’s NoTubes Tire Sealant gjorde sit arbejde. Hmm… Det måtte lige prøves igen – samme resultat.

Nu gik der for alvor drengerøv i den. Dækket blev udsat for 8 stik i samme område, og derefter stik hele vejen rundt på dækket. Latexen lukkede hullerne hver gang og holdt tæt, når der blev lukket lidt luft ud af ventilen og lagt pres på dækket. Den sidste test skulle stå, inden vi var helt overbeviste: En stor stjerne-skruetrækker blev taget ned fra værktøjstavlen. Da det endelig lykkedes at få boret den igennem dækket blev hjulet spundet rundt, og denne gang var latexen mere udfordret. Der gik et par omgangen før den sivende lyd forsvandt – men den forsvandt! Hjulene blev pumpet godt op inden, der blev lukket og slukket. Dagen efter var der stadig fuldt tryk i dækkene.

Konklusion:
Først og fremmest kan ZTR Crest fungere godt som løbshjulsæt, da vægten og den lave rullemodstand burde tiltale mange XC-ryttere. Men da ZTR Crest ifølge producenten er bygget til netop XC, er det en skam, at hjulsættet ikke er stivere. Der er blevet fokuseret på vægten, hvilket kommer til udtryk, når hjulene bliver udfordret.

Hjulsættet er dermed for ryttere, der vil køre hurtigere på kuperede ruter, og som i tekniske spor ikke kan eller vil presse hjulet for hårdt – er man derimod til stivere, men også tungere hjul fra Stan’s, skal man ifølge importøren snarere se efter Arch Ex modellen.

Monteringen var, på trods af et lille uheld (se ovenfor), nemmere, end vi havde troet. Der er altså ingen grund til nervøsitet ved at skulle montere tubeless dæk med latex i. Med vores test af den flydende latex er vi overbeviste om, at det fungerer og tør i fremtiden godt tage i skoven uden slanger i dækket.

Det bed vi særligt mærke til:
+ Vægt – hurtig opad bakke, brede fælge, lejer i Stan’s 3.30 nav, Tire Sealant (notube-konceptet)
- Ikke stive nok, vægtbegrænsning på 86 kg.

Køb hvis: Du vil suse opad bakkerne – og ikke er for tung en rytter 
 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?