Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Trek Checkpoint SLR 9 AXS gravel

Test: Trek Checkpoint SLR 9 AXS gravel

17. maj 2023 13:00

Ny gravelcykel fra Trek, hvor komfort og aerodynamik går hånd i hånd.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: Trek
Produkt: Trek Checkpoint SLR 9 AXS
Farver: Matt deep smoke, Era White, Marigold, Radioactive coral
Størrelse: Testet i størrelse 54. (Fås også i 49, 52, 56, 58 og 61).
Vægt: 8 kilo

Pris: 104.299,-  

 

 

Specifikationer

Ramme: 700 series OCLV.

Forgaffel: Checkpoint carbon.

Geargruppe: SRAM RED eTap AXS 12 gear.

Kranksæt: SRAM RED AXS med wattmåler.

Hjulsæt: Bontrager Aeolus carbon 37 mm fælghøjde og tubeless ready. 

Dæk: Bontrager GR1 team issue 700x40 mm tubeless ready.

Saddelpind: Bontrager  

Saddel: Bontrager Verse short pro 155mm.

Frempind: Bontrager RSL kulfiber 7 grader 80 mm længde.

Styr: Bontrager Pro isocore 42 mm

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 


Introduktion

Cyklerne med brede dæk, men geometri som en racercykel vinder mere og mere frem. Og efterhånden har en hver motionist anskaffet sig en gravelcykel. Gravelcykling er eksploderet i popularitet og derfor har stort set alle cykelproducenter en eller to gravelcykler i deres sortiment.  

Den amerikanske cykelgigant Trek har i 2022 opdateret deres bud på en sand maskine til gruset: Checkpoint.

2022-modellen har fået en ny opdateret geometri og plads til større dæk, hvilket følger tidens trend. Derudover er der blevet gjort plads til forskellige tasker på cyklen, samt en lille opbevarings boks i stellet under den ene dunkholder.

 

Test

 

Trek Checkpoint SLR 9 er Treks anden generation af gravelcykler og kommer fire år efter den første Checkpoint.

Cyklen ligner i bund og grund en landevejscykel, med nye aeroformede rør. Desuden er der hentet inspiration fra Emonda-serien og hele geometrien ser meget hurtig ud.

 

Selve rammen er i en flot hvid farve, kombineret med lime grøn. Det er Treks topramme, lavet i 700 Serie OCLV carbon, hvilket gør at rammen er helt nede på 1000 gram. Det er lavt for en gravelramme.

 

Den nye Checkpoint har også fået Treks banebrydende Isospeed ved saddelpinden, som er en teknologi der dæmper vibrationerne. Læs mere her.
Derudover har Trek også opdateret geometrien, så rammen er blevet længere for at få mere kontrol, og i og med rammen er blevet længere, så har de også lavet en usædvanlig kort frempind dertil. Dette skulle gøre, at man har bedre kontrol med cyklen. 

 

Udover at komme i SLR-modellen, fås den også i de lidt mere prisvenlige SL-udgave, hvor der er blevet brugt et andet carbon-layout, som gør rammen en anelse tungere.

 

Endeligt kan den også fås i en aluminiumsudgave Checkpoint ALR.

 

Den nye Checkpoint kan også sættes op til bikepacking.

 

Udstyr

Cyklen fra Trek leveres med SRAM RED eTap AXS 12-speed, hvilket er toppen fra amerikanerne. Dette gør også, at cyklen er meget alsidig og kan uden problemer både bruges i skoven på stejle opkørsler, men også landevejen, hvor man ikke føler man mangler gear, selvom man faktisk kun har en klinge foran.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg Dzero wattmåler, hvilket er en wattmåler fra SRAM selv, der udmærker sig ved at være krankbasseret og levere en af markedets mest præcise målinger.

 

Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler og styret er Treks eget mærke Bontrager der er rundt og meget klassisk og det føles rart at holde ved, og man føler ikke at hænderne glider på nogen måde.

 

Hjulene er også Treks eget mærke: Bontrager Aeolus 37 mm. gravelhjul.
Hjulene virker hurtige og med de 40 mm. bredde dæk, også fra Bontrager, så ruller cyklen rigtig godt i terrænet. Dækkene fra Bontrager er GR1 Team Issue og er et fint allround-dæk, dog bedst på tørt underlag. Så hvis man vil bruge cyklen om vinteren, så kan man med fordel montere lidt mere hårdføre dæk.

 

Checkpoint er en helstøbt gravelcykel, som gør sig godt under alle forhold.

 

Komfort

Komforten er meget afgørende ved en cykel, og specielt ved en gravelcykel synes jeg, det er altafgørende.

 

På de længere ture på grusvejene skal man føle sig komfortabel på cyklen. Det må man sige, at man gør på Checkpoint’en. De brede dæk og Treks eget Isospeed, der absorberer stødene bedre, gør at man føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt. Helt generelt føles den rigtig lækker at køre på. Det er tydeligt at se, at det er en cykel der bygget til en god blanding af fart og komfort.

 

Ligesom andre gravelcykler, er der også blevet gjort plads til masser af opbevaringsmuligheder på cyklen.

 

Styreegenskaber

Det er ekstremt vigtigt, at man føler sig komfortabelt på enhver cykel. Men endnu højere grad at man har kontrol over cyklen. Dette gælder både på de udfordrende grusveje, men også på den almindelige asfalt, hvor farten typisk kommer over de 40 km/t. Hverken på grusvejene eller på landevejene føler man, at man ikke har kontrol over cyklen. Der var kontant afregning i forhold til styreegenskaber. Det man beder cyklen om, er det man får.

 

Den følelse man har når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider ned i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på grusvejene. Derudover synes jeg, at styreegenskaberne er gode selv når man presser den rundt i svingene

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Cyklen er også blevet testet på singletrack og her gør den lave vægt den ideel at styre udenom de forskellige forhindringer, der måtte komme.

Cyklen er dog en gravelcykel og ikke en mountainbike, derfor har det også været begrænset, hvor teknisk singletrack, den er blevet testet på.

Opbevaring af multitool og slange i skrårøret er en fin detalje.

 

Der vil helt sikkert også være andre med bedre teknik end mig, der ville kunne presse cyklen endnu mere ud, og jeg er ikke i tvivl om, at den også her ville kunne stå for presset.

 

Cyklen er også blevet brugt til en del landevejskørsel. Her gør den det også rigtig godt. Man sidder godt i bukningerne og føler virkelig at man har kontrol over cyklen, der også gør det rigtig godt i det løse grus og i svingene. Her er de 40 mm. dæk dog en anelse for bredde, men man har muligheden for at smide 30 mm. eller 32 mm. racerdæk på og så har man rent faktisk en high end racercykel på højde med de landevejscykler, der har fokus på komfort.

 

Bredere dæk og opbevaring

 

Trek følger tidens trend og har lavet en forgaffel, hvor der er plads til brede dæk. Cyklen bliver leveret med 40 mm. dæk, hvilket er en god bredde til gravel, da man typisk får mere komfort sammenlignet med smallere versioner. Samtidig har man mere kontrol over cyklen. Dog føles de lidt tungere, når cyklen skal ud på landevejen.

 

Man har muligheden for at montere helt op til 45 mm. dæk på 700cc hjul eller 2.1 på 650b hjul ved den nye forgaffel.

 

 

Konklusion

Trek har bygget en sand grusmaskine og den gør det virkelig godt på alle de testede parametre. Der er virkelig sket meget siden Trek lancerede deres første model for fire år siden og cyklen er forbedret på alle parametre.

 

I disse tider er der mange der måske er ude efter at opgradere deres gamle cross eller gravel cykel, og her er den nye Checkpoint Gravel et rigtig godt bud. Man kan diskutere om cyklen er over 100.000,- kroner værd, men for pengene får man også virkelig det ypperste indenfor gravelcykling.



Stillet til rådighed af

Trek Danmark
 

 

Læs også
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare

 

Om testeren:

Alder: 34 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 11 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

 

 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?