Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Garmin Varia RTL516

Test: Garmin Varia RTL516

20. juli 2020 18:53

Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Fakta

Vejledende udsalgspris: 1.600,- kroner

Vægt: 71 gram

Mål: 98,6 x 19,7 x 39,6 mm

Batterilevetid: 9 timer

ANT+®: Ja

BLE: Ja

Forhandler: Garmin

 

Der er gennem tiderne blevet udarbejdet mange kreative løsninger til at give cyklister et overblik over bagfrakommende køretøjer - herunder både hjelme, briller og styrpropper med spejle.

 

Den nyeste teknologi fra Garmin byder på smartere løsninger, som er med til at øge sikkerheden, ved at du får besked på din Garmin-kompatible enhed. Herved kan du blot cykle uden løbende at skulle orientere dig i spejle eller dreje hovedet. Feltet.dk har testet Varia 516.

 

Nemt og enkelt

Varia 516 er en aflang radar med indbygget lys, der placeres på saddelpinden, og registrerer, trafikken bag ved dig. Med i Varia-pakken kommer en lygte, som har en længde på 9,7 centimeter og vejer blot 71 gram.

 

Yderligere følger et monteringssæt bestående at tre mounts, der passer til forskellige typer af saddelpinde, og Varia’en fastspændes med en af de to elastikker som medfølger. Garmin Varia RTL516 sidder godt og fast, når den er monteret, og via Garmins drejesystem er den samtidig nem at afmontere, så du kan tage den med i lommen, når cyklen bliver parkeret.

 

                     

I pakken kommer en lille instruktionsseddel, som gør det nemt og overskueligt at klargøre Varia RTL516 samt forbinde den med Garmin-enheden.

 

Her ses også, hvordan symbolerne på din enhed skal læses. Der medfølger desuden et kabel til opladning. Varia RTL 516 kan forbindes gennem bluetooth og ANT+.

 

Måden, hvorpå du forbinder Varia RTL516 med din Garmin-cykelcomputer, er ved først og fremmest at tænde begge enheder. På radaren kan du se et lille lys, der blinker, og det indikerer, at Varia’en er klar til at forbinde sig til en enhed.

 

På din cykelcomputer finder du under ”indstillinger” det afsnit, der hedder ”sensorer”. Herunder finder du punktet ”radar”, og her kan du forbinde enhederne med hinanden. Nemt og enkelt. For dem, som ønsker at tilpasse radaren yderligere, er der også mulighed for at gå mere i dybden.

 

Et godt overblik

Når Varia RTL516 og din enhed (Garmin cykelcomputer i dette tilfælde) er koblet sammen, og du påbegynder en cykeltur, vil du kunne se en rød prik oppe i højre hjørne på cykelcomputeren, der angiver din position.

 

Når der kommer en bil bagfra, vil den komme på displayet som en hvid prik, der bevæger sig mod dig. Er der to biler bag dig, vil du se to prikker - generelt vil du se et antal prikker, der svarer til antallet af biler bag dig. Skærmen på cykelcomputeren skifter farve afhængigt af forholdene. Grøn, når der ingen biler kommer, gul når der kommer biler i normal fart, og rød når der kommer biler i høj fart.

 

Den store fordel ved denne måde at indikere bagfrakommende biler på er, at du kan koncentrere dig om at cykle og blot kigge på din cyklecomputer for at få en indikation om, hvad der sker bagude. Du kan derfor slippe bekymringer og undgå jævnligt at kigge dig tilbage, hvorved du hele tiden kan hold øjnene på det, som sker foran dig - fx undgå huller eller at køre ind i den foranliggende rytter.

 

”Nice to have” eller ”need to have”?

Varia RTL516 kan henvende sig til et bredt publikum, og er mere eller mindre et must afhængig af hvilken type cyklist du er, eller hvor du kører. Det er selvfølgelig en individuel vurdering, men i det følgende kan du læse om vores vurderinger.

 

Bruger du jævnligt cyklen i hverdagen fx til og fra arbejde, for at aflevere børnene i vuggestue eller for at handle ind og til tider skal afsted i mørke, er Varia RTL516 næsten et uundværligt produkt. Især hvis du bor lidt uden for byen, hvor der ikke altid er cykelstier.

 

Til hverdagskørsel inde i byen, er det individuelt hvor meget gavn, du vil få at radaren. Her er det måske vigtigere at orientere sig på sædvanlig vis. Det er vigtigt at pointere, at når der skal laves sving eller krydses veje, bør man stadig orientere sig på traditionel vis.

 

                     

Som cykelrytter (motion eller konkurrence) er Varia RTL516 super god, men ikke nødvendigvis et must. Den giver den nødvendig information til at kunne fokusere på vejen og omgivelserne foran dig, men man kan fint klare sig uden, hvis man er vant til at køre eller kører alene.

 

For dem, som kører i et felt/gruppe, er Varia RTL516 virkelig et must, da den giver mulighed for at koncentrere sig om rytterne foran, men samtidig giver indikation om biler bagfra, så man hurtigt kan give forankørende ryttere besked herom og de kan trække ind til siden. Varia RTL516 måler hastighedsforskellen mellem dig og en bagfra kommende genstand - derfor vil du ikke se andre ryttere i et felt på di enhed, da I vil køre med cirka samme hastighed.

 

Vurderingen herfra er, at radaren er rigtig god og giver ekstra sikkerhed på de danske landeveje, men om det er et must, er op til den enkelte. Skal der til gengæld køres nede i alperne eller langs de krystalklare søer i Italien og Frankrig, hvor der er flere sving, typisk flere biler og flere tunneller kan Varia RTL516 gøre en stor forskel for sikkerheden.

                

Baglygten kan også tilpasses de forhold man kører under, og den kan både lyse konstant, blinke eller være slukket.

 

 

 

Konklusion

Varia RTL516 gør det nemt at få et indblik i de biler, der kommer bagfra. Radaren giver dig ro til at fokusere på det, som foregår foran dig, den kan gøre det mere sikkert at køre i et felt, men er ikke en erstatning for den almindelig orientering af trafikken.

 

Radaren med integreret baglygte er super nem at montere og afmontere, samt at have med på farten i en lomme eller taske. Den rammer derfor et bredt cykelpublikum, og for den designbevidste cykelrytter er den med sit enkle og smarte design ikke noget, der går ud over cyklens helhedsindtryk.

 

Feltet.dk kan klart anbefale Varia RTL516 til alle danske cyklende, men om den er et must eller ej, er op til den enkelte. Dog er det et større ”need to have” at have Varia RTL516 med, når turen går til det sydlige Europa med kringlede kyst- og bjergveje og flere tunneller. 

 

TESTRAPPORT

Varia RTL515

 

Hvad er produktet lavet til?

Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, der udover at gøre dig mere synlig i trafikken også giver dig information på din Garmin-kompatible enhed om bagfrakommende trafik.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Lille og diskret produkt

 

Bedøm produktets ydeevne

Varia RTL516 fungerer godt og effektivt i al slags vejr

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Et robust og holdbart produkt

 

Bedøm vægt

Med sine 71 gram er Varia RTL516 overraskende let

 

Bedøm ’Value-for-money’

For et produkt som er med til at øge sikkerheden og som ikke bliver slidt, er prisen fornuftig

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Produktets præcision og farve indikation fungerede virkelig godt

 

Var der noget, som du ikke kunne lide?

Nej

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Kender ingen tilsvarende produkter

 

Konklusion

Ja, jeg var glad for at køre med Varia RTL516 i det danske landskab. Den ville give endnu større glæde i Sydeuropa med snoede alpeveje, flere tunneller og kystveje med flere biler.

 

Om testeren:

Alder: 28 år
Højde: 180
Vægt: 68

Jeg har cyklet i:  13 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevej og mountainbike

DEL
INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Mont Ventoux Dénivelé C...(1.1) 06/08

Czech Tour(2.1) 06/08-09/08

HAMMER Limburg(2.1) 07/08-09/08

Tour de l'Ain(2.1) 07/08-09/08

Mont Ventoux Dénivelé C...(1.1) 06/08

Czech Tour(2.1) 06/08-09/08

HAMMER Limburg(2.1) 07/08-09/08

Tour de l'Ain(2.1) 07/08-09/08

Postnord UCI WWT Vårgår...(1.WWT) 08/08

Milano-Sanremo(1.UWT) 08/08

Postnord UCI WWT Vårgår...(1.WWT) 09/08

Critérium du Dauphiné(2.UWT) 12/08-16/08

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 13/08-16/08

Great War Remembrance Race(1.1) 14/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 14/08-19/08

Il Lombardia(1.UWT) 15/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SKAL DU HAVE WATTMÅLER PÅ CYKLEN?