Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Vision NC 890

Test: Vision NC 890

01. juli 2009 11:50Foto: A.S.O.

Hvilke muligheder har du, hvis du gerne vil have en topramme, der kan konkurrerer på højeste niveau og samtidig gerne køre på en dansk cykel?

Feltet.dks testredaktion fik chancen for at teste en af mulighederne, nemlig Vision NC 890, der forhandles via Webike. Det er den samme cykel som rytterne fra Team Blue Water kører rundt på, så forventningerne var helt i top.


Design
Vision er som sagt dansk design, men cyklen bliver som stort set alle andre cykler fremstillet på Taiwan. NC 890 er topmodellen i landevejskollektionen, der omfatter to carbon-cykler (den billige model hedder C-1100) og tallet 890 er en vægtangivelse, der fortæller hvor meget rammen vejer uden forgaffel.

Med en vægt på kun 890 gram (str. 55) kan det allerede hurtigt konkluderes, at vægten er absolut konkurrencedygtig blandt de internationale topmærker. Der er ingen tvivl om, at Vision har forsøgt at gøre sit materiale så let som overhovedet muligt, men ifølge virksomheden selv har det ikke været det eneste mål og man er ikke gået på kompromis med cyklens stivhed og komfort.

Cyklen er lavet uden ISP (Integrated SeatPost), hvilket ellers kunne have bidraget til endnu lavere samlet vægt og mere komfort i cyklen, men dette skyldes, at man fra Visions side tager hensyn til køberens mulighed for et eventuelt videresalg, der alt andet lige bliver mere besværligt, når saddelpinden er skåret til.

Som altid er udseendet i den sidste ende et spørgsmål om smag og behag, men efter min mening kan udseendet i hvert fald ikke skræmme nogen væk for selvom overrøret sloper en smule, så er cyklen holdt i helt klassiske og rene linjer. I forhold til vindmodstand er det et design, der i den grad er blevet gennemtestet gennem årene, men man må omvendt stille sig selv det spørgsmål om man vil investerer op til kr. 40.000 for en cykel, der udseendemæssigt ikke skiller sig ud i mængden og som ikke byder på nogen særlige features.

Pris
NC 890 dækker bredt. Webike udbyder modellen i flere forskellige prislejer fra kr. 14.000 og op til kr. 45.000 selvfølgelig alt efter det udstyr man ønsker at få på sin cykel.

Vægtmæssigt kan man faktisk få cyklen til ned under fem kilo, hvis man ellers ønsker det, men jeg fik udleveret mellemmodellen til kr. 28.000, hvor jeg udover rammen fik en cykel med Dure Ace og Fulcrum Racing 1. Vægten ender med denne model på 6,9 kilo (inklusive pedaler) og så er man nede i en kategori, hvor cyklen ikke kan blive lettere, hvis man ønsker at bruge den til køre løb.

Test
Jeg fik kørt i alt 200 kilometer på cyklen og fik på tre ture glæden af at teste cyklen i strid blæst, mængder af regn og en lille smule solskin. Kort sagt dansk sommervejr, når det er bedst og en oplagt mulighed for at teste en cykel under de vejrforhold, der nu engang eksisterer her i landet.

Det der hurtigt stod klart er, at der er tale om en meget accelerationsstærk cykel, men det er egentlig også oplagt med den vægt cyklen har. Der er ingen tvivl om, at hjulene har meget at sige om evnen til at komme af sted over stepperne, men alligevel sidder jeg tilbage med en oplevelse af en cykel, der er meget hurtig i kraft af en lav vægt og et godt design til at bryde vinden. Vægten er selvfølgelig også ensbetydende med at cyklen ikke føles tung på bakkerne, hvor den stadig var let at accelerere op i fart, men det bør bemærkes at cyklen kun blev testet i Danmark, så de bjergmæssige udfordringer var til at overse.

Med den vægt er det faktisk imponerende så stiv cyklen samtidig føles. Cyklen er knivskarp i sine bevægelser og reagerer på de beskeder den modtager fra rytteren. Det gør at man tør satse gennem svingene og bidrager meget til køreglæden, når man ikke sidder og føler, at det bølger frem og tilbage som nogle cykler i carbon desværre har en tendens til at føles som.

Jeg er omvendt ikke jublende begejstret for cyklens komfort. Vision har klart forsøgt at gøre NC 890 så hurtigt og stiv som muligt og det er gået lidt ud over cyklens komfort. Ikke dermed sagt, at min ryg stadig var øm fem dage efter, men man kan mærke at man er ude og cykle, når man sidder på cyklen. Jeg tror at komforten havde været større, hvis man havde integreret saddelpinden i stellet, så selvom man fra Visions side ønsker at tage hensyn til mulighederne for videresalg, så burde man overveje om det ikke var muligt at lave en specialversion og derved lade det være op til køberen at vurdere, hvorvidt man regner med at skulle sælge den videre.

Konklusion
Den manglende komfort skal dog ikke gå ud over helhedsindtrykket for selvom NC 890 ikke henvender sig til den magelige motionist, så rammer den til gengæld sin målgruppe glimrende. NC 890 er nemlig først og fremmest henvendt til licensryttere eller meget trænede motionister, der gerne vil have fart i cyklen.

Mindsteprisen på kr. 14.000 for en cykel med Shimano Ultegra og Fulcrum Racing 7 er efter min vurdering nok et af markedets bedste tilbud for selvom man måske bør overveje at skifte hjulene ud, så får man en rigtig god cykel, der kan begå sig på konkurrenceniveau.

Den model jeg testede holder også prisen godt for selvom kr. 28.000 bestemt ikke er billigt, så er merudgiften ensbetydende med at cyklen er udstyret med materiale i topklasse. Det man kan diskutere er om man kun kigger på udstyr, vægt og stivhed, når man køber en cykel til omkring kr. 30.000 eller om der også er andre ting, der spiller ind. Der er ingen tvivl om, at Vision NC 890 er et solidt stykke håndværk, der opfylder alle de behov man kan have som cykelrytter, men den mangler efter min mening lige den designmæssige appel, der bør være der, hvis man skal foretage den helt store investering. Hvis man ikke har sådanne behov, så er der ingen grund til ikke at overveje en Vision NC 890 næste gang man er på jagt efter en ny cykel.
 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

KÆMPE UDVALG AF CYKELSKO - FIND FORHANDLER