Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Vitus Venon VRS racercykel

05. maj 2014 10:00Foto: A.S.O.

Vitus Venon VRS er meget høj ’value for money’ og fremstår som en velkørende, komfortabel og solid racercykel. Man får her en god carboncykel omkring 8 kg. til en rigtig god pris.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Chain Reaction Cycles

 

Særlige features ved produktet:

- Ramme: High-Modulus T700 HM-UD carbon

- Forgaffel: High-Modulus T700 HM-UD carbon med tapered carbonstilk

- Styrfitting: Token A83M integreret, 1.1/8” - 1.5”

- Styr: Vitus Elite Compact, 6061 aluminium

- Frempind: Vitus Elite, aluminium med V-Lock 2014, +/- 7 grader.

- Styrbånd: Kork

- Kranksæt: FSA Gossamer Pro, 50t x 34t

- Krankbox: FSA MegaExo (BSA)

- Kæden: KMC X11, 11-Speed

- Kasette: Shimano Ultegra 6800, 11t-28t, 11-Speed

- Skiftegreb: Shimano Ultegra 6800

- Bagskifter: Shimano Ultegra 6800

- Forskifter: Shimano Ultegra 6800

- Bremser: Tektro R540 Dual Pivot

- Sadel: Vitus

- Sadelpind: Vitus Alloy, 6061-T6, 15mm Offset, 31.6mm x 350mm

- Dæk: Kenda, 700 x 25c

- Hjulsæt: Easton EA70

 

Vægt opgivet/ vægt målt:

8100 gram (55 cm) / 8000 gram (52 cm) (uden pedaler og flaskeholder)

 

Vejl. Pris:

Kr.15.965

 

Introduktion:

Stadig flere vælger at benytte sig af en af det stadig stigende antal cykelhjemmesider, når de skal købe en ny cykel eller forskelligt cykeludstyr. Det helt store plus ved at købe en komplet cykel på en sådan side er, at man ofte får rigtig ’meget cykel for pengene’. Den testede Vitus landevejscykel er netop en sådan ’net-cykel’, og kan købes hos Chain Reaction Cycles.

 

Chain Reaction Cycles behøver formentlig ikke en nærmere præsentation, da de fleste danske cykelentusiaster formentligt har hørt om eller benyttet sig af siden tidligere. Kort fortalt er Chain Reaction Cycles en cykelhjemmeside, som sælger tæt på alt slags udstyr og tilbehør samt komplette cykler enten fra deres eget mærke Vitus eller en række andre mærker.  Chain Reaction proklamerer selv, at de er verdens største online cykelforretning.

 

Vitus er Chain Reactions eget cykelmærke og de leverer i Vitus-mærket en række forskellige modeller med forskellige udstyrspakker og i forskelligt prisniveau. Vitus Venon VRS ligger cirka midt i prismæssigt og rent model- og udstyrsmæssigt. Venon VRS er udviklet med komfort og således en mindre aggressiv geometri for øje.

 

Cyklen er testet cirka 50 km. dagligt fem dage om ugen i 4 uger. Cyklen er blevet brugt under almindelig træning, men særligt i forbindelse med intervaltræning i alt slags forårsvejr.


Første indtryk:

Cyklen kommer næsten helt samlet, og det er således også en kæmpe kasse, man modtager med posten. Når den pakkes ud fremstår cyklen klar og forberedt til brug. Det eneste man som køber skal gøre, er at installere styret i frempinden, og så er man klar til at køre en tur. Med i kassen kommer desuden en fin rygsækpose indeholdende en vanddunk, pedaler og manual.

 

Designmæssigt afviger Vitus Venon VRS fra den ellers for tiden dominerende trend med afdæmpede farver og ”stealth-look”. Lakeringen fremstår ret skinnende, og cyklen er holdt i et grønt tema med grønne stafferinger forskellige steder på cyklen. Det grønne tema på cyklen fungerer og overordnet set fremstår cyklen designmæssigt gennemarbejdet. 

 

Så snart styret er monteret, er cyklen klar til at rulle en tur - cyklen var sågar pumpet ved ankomst. Når man ruller den obligatoriske ’tur rundt om blokken’, fornemmer man med det samme, at alt ved cyklen er forberedt og indstillet.

 

Noget af det første man bliver overrasket over, er det høje udstyrsniveau cyklen har. Noget særligt positivt som skal fremhæves er, at man har valgt at prioritere i valget af udstyr. I stedet for bare at vælge en ’billig’ komplet geargruppe, har man bevidst sammensat komponenter i forskellige prisklasser. Eksempelvis har man til transmissionen valgt Ultegra 6800 og i hjulsæt et rigtig godt og vægtmæssigt godkendt aluhjulsæt, mens man har valgt lidt ’billigere’ komponenter til cockpittet, bremser og krank.

 

Test:

Overordnet set, så kører cyklen rigtig godt og fremstår som en rigtig god begyndercykel, eller en cykel til race indenfor et lille budget. Rammens geometri gør at rammen fremstår komfortabel, men samtidig med et snit af race. Cyklen virker derfor som den oplagte cykel til pendling, eller lange ture hvor komfort er et af de primære kriterier.

 

Når cyklen presses og køres aggressivt, reagerer den rigtig fint, og der opleves ingen usikkerhed, når man kaster den ind i svingene, eller accelererer op over en kort stigning. Kort sagt en god allround cykel, som løser opgaven tilfredsstillende.

 

Gear

Ultegra 6800 11-speed gearet, virker fuldstændigt upåklageligt. Gearskiftet sker hurtigt, smidigt og kontant uanset forhold. Denne tester formåede, på trods af at undlade vedligehold af gear og kæde, ikke at fremprovokere uhensigtsmæssigheder i forbindelse med gearskifte. STI grebene leverer en meget god ergonomi, og gearskifte foregår smidigt, uanset hvor på grebet man holder.

 

FSA kranksættet er måske nok et skridt ned i forhold til Ultegra 6800 kranksættet, men fungerer upåklageligt. Særligt kompakt opsætningen (34/50) fungerer optimalt, og giver mange anvendelsesmuligheder, ikke mindst til en nybegynder, eller mindre erfaren rytter, virker denne opsætning optimal. 

 

Hjul

Easton EA 70 hjulene, fremstår som et rigtig fornuftigt valg og fungerer tilfredsstillende. De har et anonymt og afdæmpet layout, og passer fint i cyklens design. Hjulene har en godkendt vægt (1650 gr. for sættet) og ruller tilfredsstillende, ligesom de virker tilpas stive, holdbare og samtidig komfortable.

 

Alt det andet

Det første man mærker, når man har kørt på cyklen et par gange, er særligt sadlen og styrets hårdhed og mangel på komfort. Sadlen passer ikke til denne tester, og er således et smertefuldt bekendtskab, og fremstår gennem hele testperioden meget hård, og resulterer efter hver tur i en øm bagdel.

 

Styret er et almindeligt, dog noget kort alustyr, men virker til trods for brug af handsker med en kraftig gelpude, ret hårdt og ukomfortabelt. Styret virker særligt hårdt ved håndkanten, hvilket kommer til udtryk i smerte og summen efter længere ture. Denne oplevelse af styret, vurderes primært at skyldes styrets ergonomi.

 

Tektro bremseklørene fungerer ok, men virker ved høj hastighed og kraftig nedbremsning, en anelse ustabile. Hvorvidt det er klodserne, eller bremseklørene, der bidrager mest til den ustabile nedbremsning er ikke afdækket, men det testede bremse-setup, virker særligt ustabilt ved kraftig nedbremsning i vådt føre. Ultegra 6800 bremseklørene havde uden tvivl været at foretrække, i forhold til Tektro bremserne.

 

Kendra dækkene er bestemt ikke noget positivt bekendtskab. Dækkene er med sine 25 mm. bredere end den typiske bredde for landevejsdæk på 23 mm. Det ekstra bredde kan bla. mærkes ved at dækkene virker tunge, bløde ved acceleration og med en høj rullemodstand. Denne tester havde to punkteringer indenfor testperioden, og ved nummer to punktering, gik dækket oven i købet i stykker, idet det flækkede i den ene side. 

 

Konklusion:

Chain Reaction Cycles leverer med Vitus Venon VRS høj kvalitet til prisen. ”Value for money” er uden tvivl nøgleordet i forbindelse med denne cykel. Cyklen er komfortabel, består af nogle gode og velfungerende komponenter, og fremstår overordnet som en komplet pakke. Vitus Venon VRS er derfor uden tvivl et meget fornuftigt køb, hvor man opnår et højt udstyrsniveau til prisen.

 

Hvis man er usikker på, om tingene er i orden, når man køber fra en online cykelforretning, så behøver man ikke umiddelbart være bekymret for at købe hos den testede forhandler - tingene er 100 % i orden, når man modtager sin cykel.

 

Vitus Venon VRS henvender sig til nybegynderen eller den engagerede motionist/pendler, som gerne vil investere i en god cykel, uden at bruge hele opsparingen. 

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ ”Value for money”, prisen, udstyrsniveau, Ultegra 6800 gearskifte  

- Sadlen, dæk, styr, bremseklør

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?