Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Jonas Vingegaards tidligere chef på Team ColoQuick Christian ”Gummisko” Andersen tror, at den danske kaptajn ikke vil vinde tid på dagens brostensetape, men helst bare vil igennem. Alligevel er han ikke dårligere stillet end sine konkurrenter, vurderer han.
Annonce
I dag venter en stor udfordring for Jonas Vingegaard (Team Jumbo-Visma) i sin jagt på den samlede sejr i Paris.
Hans tidligere teamchef på Team ColoQuick giver over for Feltet.dk sin vurdering af, hvordan Vingegaard kommer til at klare dagens vanskelige etape, og hvordan han er stillet over for de nærmeste konkurrenter.
"Jeg tror, at han tænker på det som noget, han gerne vil have overstået. Nogle klassementsryttere vil formentlig tænke, at de kan tage tid, men der er også andre, der frygter, at de vil tabe tid. Jeg tror, at Jonas ligger midt i mellem,” siger Christian ”Gummisko” Andersen.
Men selvom den danske Jumbo-Visma kaptajn ikke nødvendigvis tænker offensivt på de nordfranske pavéer, har han ikke et dårligere udgangspunkt end eksempelvis Tadej Pogacar (UAE Team Emirates).
”Rent teknisk synes jeg, at han er på et ganske okay niveau. Men hans konkurrenter er nok på samme niveau, som han er. Pogacar har måske lidt erfaring. Jeg har hørt, at han vist har kørt lidt mountainbike,” vurderer ”Gummi”.
Derudover deltog Pogacar også i årets Dwars door Vlaanderen og Flandern Rundt. Præcis som Vingegaard har han dog aldrig tidligere kørt et løb på flade pavéer på allerøverste hylde.
Betydelig fordel
"Gummi" ser en væsentlig forskel på Vingegaard og hans konkurrenter på dagens etape.
Det er nemlig det faktum, at Jumbo-Visma har et betydeligt stærkere hold til en etape, der byder på 19 kilometer brosten.
”Han har et rigtig, rigtig stærkt hold omkring sig. Det skal man huske. Det kan få stor betydning. Jeg ved ikke, hvem der bliver oppasser for Jonas, men jeg er sikker på, at Jonas får sin egen oppasser. De store ryttere som Laporte, Van Hooydonck, Benoot og Van Aert. De er fra øverste hylde,” uddyber han, og tilføjer samtidig, at det er netop her, han har den største fordel over for Pogacar.
Med tre ryttere på holdet, der har kørt top-10 i enten Paris-Roubaix eller Flandern Rundt, har Jumbo-Visma altså vital erfaring med at forcere pavéerne.
Derfor tør ”Gummi” godt at lave en lille spådom om, hvordan det kommer til at gå det hollandske mandskab med Vingegaard og Primoz Roglic i spidsen:
”Jeg tror, at Jumbo kommer styrket ud af det her. Men det er svært at sige, om de kan komme af med Pogacar. Hvis Pogacar selv er klar og ikke har uheld, så betyder det ikke så meget for ham, hvor gode holdene er. Så følger han bare med.”
Uheldet kan spille ind
Selvom han har et utrolig stærkt hold omkring sig, kan man ikke gardere sig imod uheld med ren holdstyrke.
Som historien tidligere har vist, kan uheld, defekter og styrt spille en altafgørende rolle, når rytterne skal prøve kræfter med de vanskelige brosten.
Netop dette vurderer ”Gummi” til at være et af de vigtigste elementer i Vingegaards jagt på succes i Nordfrankrig.
”Det handler selvfølgelig om at søge heldet. I GP Denain var Jonas uheldig at have en punktering på et skidt tidspunkt, så det skal han selvfølgelig være foruden denne gang. Jeg håber, at han har en holdkammerat, hvis cykel han kan få, hvis han skulle være så uheldig,” forklarer han, og henviser til foråret, hvor Vingegaard prøvede sig af på brostenene i det franske endagsløb GP Denain. Det var dog en uheldig affære for danskeren, hvorfor det stadig er en anelse uvist, hvor god han faktisk er på brostenene.
Jumbo-Visma har også forud for dagens etape lavet store ændringer i deres udstyr, som skal give deres ryttere en væsentlig fordel. Dette kan du læse mere om her.
Slutteligt vurderer den tidligere ColoQuick-boss og nuværende Uno-X-sportsdirektør, at dagens etape bliver særdeles interessant og kan skabe store forskelle i klassementet.
”Det bliver en spændende dag. For mig er det lige så spændende som en bjergetape. Men det bliver mere uforudsigeligt,” konkluderer ”Gummi”.
De foregående gange Touren har besøgt de nordfranske brosten, har det været blandede fornøjelser. Eksempelvis blev favoritfeltet splittet til atomer både i 2010 og 2014, imens der ikke blev gjort de store forskelle i 2015 og 2018.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Ingen ønskede dagens Tour-etapevinder: Et virkelighedstjek
Jumbo-Vismas sportsdirektør: Vi havde en dejlig lorte dag
Tour de France-analyse: Den omvendte verden
Pogacar i hopla på brostenene: Skylder ham en øl
Cort: Lidt ærgerligt at misse begge mål