Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Torkil Veyhe stopper karrieren: Er startet på ph.d-projekt

Torkil Veyhe stopper karrieren: Er startet på ph.d-projekt

12. december 2020 20:00Foto: Skovdal Nordic

Riwal-Securitas-profilen Torkil Veyhe stopper cykelkarrieren. Han er allerede begyndt med et ph.d.-projekt hos COWI med udgangspunkt i hans uddannelse som ingeniør.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Færøske Torkil Veyhe har igennem de seneste år været på den øverste danske cykelscene med en karriere, som blandt andet har bragt ham forbi både coloQuick, Team Waoo og nu Riwal-Securitas, som bliver hans sidste mandskab.

 

Han bekræfter overfor Feltet.dk, at karrieren nu er blevet parkeret, da han har fået et tilbud i sin civilkarriere, som er ganske attraktivt.

 

Coronanedlukning gav anledning til refleksion
Fremtiden har været på plads i et stykke tid for Veyhe. Han har, inden cykelkarrieren tog fart, taget en uddannelse som ingeniør, og derfor vidste han, at han en dag ville lande i den branche.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

”Jeg er ingeniør fra år 2016. Derefter fik jeg kontrakt med coloQuick og blev professionel cykelrytter og har ikke rigtig arbejdet derfra,” siger han.

 

”Jeg fik så mulighed for ved COWI i 2018 at arbejde som ingeniør, når det passede ind. De har været meget fleksible,” siger han.

 

Da samfundet, og dermed også cykelverdenen lukkede ned i foråret, begyndte han at reflektere over, hvad fremtiden skulle byde på. I den anledning trillede et interessant tilbud ind ad døren.

 

”Der kom et tilbud fra dem om, hvorvidt jeg ville starte et ph.d.-projekt. Det var meget rart og passende. Det er spændende at forske i sådan nogle ting,” siger han.

 

Han fortæller, at databehandling altid har fascineret ham. Det er en god del af hans projekt med COWI. Projektet består, kort og meget overordnet forklaret, i at kigge på forankringskapaciteten af wirerne i betonelementer, som forhåbentlig skal ende ud med en guideline til virksomheder.

 

”Der er afsat tre år til projektet. Min finansiering kommer halvt fra COWI og innovationsfonden, og ét af kravene er, at man ikke må arbejde ved siden af. Det giver et naturligt stop for cykelkarrieren,” siger han.

 

”Det har jeg jo også selv sagt ja til, og jeg vidste godt, at de krav var der,” siger han.

 

Hårdt år for sporten gav en naturlig overgang
Beslutningen var taget, inden Riwal-Securitas måtte melde ud, at de ikke kunne fortsætte som ProTeam, som det oprindeligt var planlagt. At vilkårene i sporten er hårde, er ikke en overraskelse.

 

”Det ser heller ikke ud til, at cykelsporten har de bedste vilkår, og da jeg så vidste, at jeg havde det her på hånden, var det nærliggende,” siger han.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

”Hvis det viste sig, at Riwal overlevede, havde vi alle muligheden for at fortsætte der,” siger han.

 

Han mener, at de hårde vilkår har fået cykelholdene til at tænke en ekstra gang over, hvordan deres forretning skal køre, ligesom han selv har gjort sig nogle tanker.

 

”Jeg er stadig passioneret omkring det at være cykelrytter, men jeg må nok også indse, at mit potentiale ikke rakte til mere, end det jeg opnåede,” siger han.

 

Foto: Torkil Veyhe i aktion for sit hold under tiden som Riwal-Readynez

 

Veyhe nåede at køre sig til top-10 i PostNord Danmark Rundt, Ronde de l’Oise, Fyen Rundt og Ronde van Midden Nederland blandt mange andre resultater, men nu er det noget andet, der har fokus.

 

”Jeg må indse, at jeg, nu også med barn, ikke havde brug for så mange rejsedage. Jeg synes, det andet her er spændende med COWI, så det passede mig meget godt,” siger han.

 

Cyklen bliver ikke helt parkeret
Direkte adspurgt, om det så er helt slut med at cykle, afviser Veyhe, men det bliver på et andet niveau end hidtil. Motivationen til at træne hver eneste dag forsvinder med stoppet.

 

”Det er ikke en hel parkering af cykling, men det har været min primære motivation at presse mig selv og mine chancer for at se, hvor langt jeg kan nå,” siger han.

 

Sideløbende med opgraderingen af civilkarrieren har Veyhe nemlig også en familie, og pludselig ender han med at have mange ting at jonglere med, hvilket dog ikke er noget problem.

 

Læs også
Formand for DCU trækker sig

 

”Jeg kan godt lide at cykle og savner at træne, men mine prioriteter ligger lidt anderledes nu. Mit arbejde er på mange timer, og når jeg har familie derhjemme, så har man ikke mange timer tilbage på døgnet,” siger han.

 

Når tiden til træning primært vil ligge om aftenen, er landevejene typisk ikke der, træningen skal ligge, og vi får heller ikke Veyhe at se på Zwift i stor grad, afslører han.

 

”Så er det først klokken otte om aftenen, man har tid, og så bliver det nok først Zwift, og det ved jeg ikke, om jeg synes er fedt,” siger han.

 

Dertil kommer også, at den friske luft tiltaler Veyhe. Det bliver det element, som kommer til at trække ham ude på cyklen igen.

 

”Det bliver nok ikke noget struktureret med så og så mange gange om ugen, men det bliver noget med at komme ud at køre med kammeraterne og få nogle tæsk,” siger han.

 

Havde skrevet sin afslutning anderledes
Den seneste tid har været lettere tumultarisk for Riwal-Securitas. Rytterne opgav deres løn for at kunne køre løb, og det har på mange måder været usædvanligt.

 

Veyhe ville da også ønske, at hans karriere på landevejene ikke var endt på lige præcis denne måde, men man er ikke herre over sådanne ting, fortæller han.

 

”Havde man fået lov til at skrive sin egen afslutning, havde jeg skrevet den på anden måde, men det kan man ikke vælge. Sådan er det,” siger han.

 

Og man skal da heller ikke se beslutningen som et direkte resultat af det sted, som Riwal-projektet endte.

 

Læs også
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare

 

Det er snarere en beslutning, som er groet i hans egen baghave og sidenhen blev forstærket af coronaens generelle omstændigheder.

 

”Den [beslutningen om at stoppe red.} havde jeg nok taget alligevel, men nu er det blevet skubbet mere frem på grund af corona og et marked, der ikke er nemt at færdes i uden kontrakt overhovedet,” siger han.

 

Selvom stoppet stadig er forholdsvist nyt, regner Veyhe ikke med at falde ned i det ’hul’ af tomhed og rastløshed, som andre ryttere tidligere har beskrevet efter et karrierestop.

 

”Jeg har også været afklaret med, at jeg skulle være ingeniør. Jeg fik muligheden for at være rytter i nogle år, og jeg har været afklaret med, at jeg vidste, hvad jeg skulle efterfølgende,” siger han.

 

”Det, tror jeg, da på har hjulpet på det i forhold til den der identitetskrise, man kan opleve,” fortæller han.

 

På den vis har det hjulpet ham, at han færdiggjorde en kandidatuddannelse som ingeniør på forhånd, selvom det måske ikke er den nemmeste vej til toppen af cykelsporten.

 

”Det er en balancegang. Skal jeg være den optimale rytter og nå så langt så muligt, så er en kandidatuddannelse ikke nødvendigvis den rigtige vej for alle,” siger han og fortsætter:

 

”Men det er måske meget sundt, at man bruger det og gør sig nogle tanker om, hvad man gør efter man cykler,” siger han.

 

Dette er første del af interviewet med Torkil Veyhe om karrierestoppet, fremtiden og meget andet. I anden del fortæller Veyhe om en mulig fremtid i cykelsporten på længere sigt engang ude i fremtiden, hvad han har lært i sporten, og cykelsportens mange aspekter.

DEL
INFO
Torkil Veyhe
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?