Ruten bød på flere overraskelser. den største må nok siges at være den tradionsrige enkeltstart på næstsidste dagen af
Tour de France i 2009 er blevet erstattet af en bjergetape opad det klassike bjerg Mont Ventoux.
Ellers er ruten bygget klassisk op med to enkeltstarter, to hviledage, en holdtidskørsel og den afsluttende etape til Champs-Élysées til Paris.
Tour de France 2009 starter lørdag den 4. juli med en 15 kilometer lang enkeltstart i Monaco, og dermed bliver der altså næste ikke tale om en prolog, men en reel enkeltstart. 2. etape bliver kørt fra Monaco til Brignolles over 182 km, imens tredje etaper bliver kørt fra Marseille til La Grande Motte over 196 km. Begge etaper ligner de tradionsrige sprinteretaper i den første uge.
38 km lang holdtidskørselHvorimod 2. etape og 3. etape ser mindre interessante ud, så ser 4. etape meget mere interessant ud, hvor temporytterne og klassementsrytterne igen skal ud og hente vigtige sekunder til klassementet. Rytterne skal nemlig ud på en 38 km lang holdtidskørsel.
Efter holdtidskørslen venter endnu to forholdsvis flade dage med to etaper fra Cap d'Agde til Perpignan over 197 km (5. etape) og en etape i Spanien, som går fra Gerona til Barcelona (6. etape).
Første stigning opad allerede på 7. etapeUdover
Spanien gæster Tour de France 2009 også Schweiz og Italien. Første etape i kuperet terræn kommer på 7. etape, hvor rytterne altså opad Arcalis, som er en stigning, der er 10,6 km lang og har en stigningsprocent på 7,1% i gennemsnit.
Efter 7. etape følger to bjergetaper mere. Spørgsmålet er så, hvor meget de kommer til at betyde for klassementet.
På 8. etape starterl rytterne opad Port d’Envalira, som er en 23,2 km lang stigning med en stigningsprocent på 5,1% i gennemsnit. Efter 100 km kørsel venter Col de Port, som er 11,4 km lang med en stigningsprocent på 5,5% i gennemsnit. 30 kilometer senere skal rytterne opad Col d’Agnès, som er 12,4 km lang med en gennemsnit på 6,5%.
9. etape bliver der gensyn med to af de klassiske bjerge i Tour de France - nemlig Col d'Aspin, som er hhv. 12 km og stiger i gennemsnit 6,6% og Col du Tourmalet, som er 17 km lang og stiger 7,5%. Værd og bemærke er det dog, at fra toppen af Col du Tourmalet til målstregen i Tarbes er der 70 kilometer, så spørgsmålet er, hvor meget klassementsrytterne tør satse på denne etape.
Efter de tre etaper i bjergene venter der rytterne den første hviledag.
Stilhed før stormen imellem første og anden hviledagEfter den første hviledag venter der rytterne tre forholdsvis flade etaper. 10. etape bliver kørt fra Limoges til Issoudun over 193 km, imens 11. etape bliver kørt fra Vatan til St. Fargeaud over 192 km og 12. etape bliver kørt fra Tonnerre til Vittel - 200 km.
13. etape ser dog lidt mere drilsk ud, da rytterne skal over 3 stigninger Col de la Schlucht, Col du Platzerwasel og Col du Firstplan, hvor Col du Platzerwasel er den stejleste med et gennemsnit på 7,6%. 14. etape er igen en flad etape, som køres fra Colmar til Besançon over 199 km.
Herefter går det igen løs før anden hviledag. Rytterne kommer til Schweiz, hvor de skal slutte opad Verbier stigningen, som er 8,8 km lang og har et gennemsnit på 7,1%. Herefter følger som sagt den anden hviledag, hvorefter det igen går løs i bjergene.
Spændende afslutning på årets Tour de FranceImens de første 14 dage måske kan virkelig lidt kedelig, så får cykelfansene den sidste uge meget spændende underholdning, hvor der forventes masser af action, og det må forventes, at Tour de France 2009 først rigtigt foralvor bliver åbnet i den sidste uge. Selvfølgelig vil den første enkeltstart og holdtidskørslen bliver en indikation af klassementet, men de store bjerge venter i den sidste uge.
På 16. etape venter der rytterne to stigninger, som begge har top oppe i 2 kilometers højde. Det er Col du Grand-Saint-Bernard, som er 24,4 km højde og har et gennemsnit på 6,2%. Col du Grand-Saint-Bernard har top i 2.473 meters højde. Imens etapens anden stigning Col du Petit-Saint-Bernard har top i 2.184 meters højde og er 22,6 km lang og har en stigningsprocent på 5,1%. Etapen slutter dog heller ikke opad og fra toppen af Col du Petit-Saint-Bernard har rytterne 32 kilometer hjem til målstregen i Bourg-Saint-Maurice.
17. etape er den mest bjergrige i Tour de France 2009. Rytterne skal over 5 stejle stigninger: Cormet de Roselend, der er 18 km lang og har et snit på 6,1%, Col des Saisies, der er 15,1 km lang og har et snit på 6%, Côte d’Arâches, der er 6,3 km lang og har et snit på 7%, Col de Romme, der er 8,8 km lang og har et snit på 8,9% samt den sidste stigning Col de la Colombière, der er 7,5 km og har et snit på 8,5%. Etapen slutter dog helelr ikke opad. Col de la Colombière har nemlig top 15 kilometer før målstregen, hvorefter etapen slutter nedad.
Efter to dage i bjergene, så skal klassementsrytterne skifte bjergcyklerne ud med enkeltstartscyklerne, da der venter rytterne en 40 km lang enkeltstart på 18. etape. Enkeltstarten bliver kørt med start og mål i Annecy.
Imens klassementsrytterne har haft tre hårde dage, så ser det ud til at 19. etape blive en halv hviledag før finalen på Mont Ventoux. Rytterne skal nemlig ud på en forholdsvis flad etape fra Bourgoin til Jallieu Aubenas over 195 km. En oplagt etape, hvor et udbrud får lov til at køre hjem.
Næste sidste etape af Tour de France 2009 bliver, som tidligere nævnt, ikke en enkeltstart, men derimod en bjergetape, som bliver kørt fra Montélimar til Mont Ventoux over 167 km. Etapen bliver naturligvis en hård en af slagsen, hvor rytterne slutter opad det skaldede bjerg. Mont Ventoux er 21,2 km lang og har et gennemsnit på 7,6%.
Løbsarrangør Christian Prudhomme sagde til præsentationen af ruten, at et forspring på 2½ minut før etapen ikke var ensbetydende med, at man havde vundet Touren, og dermed ligger Christian Prudhomme naturligvis op til en spændende diskussion om, hvem der står øverst på podiet, når rytterne slutter af med den klassiske etape til Champs Elysées i Paris.
Tour de France ruten 2009
4. juli: 1. etape: Monaco (enkeltstart) - 15 km
5. juli: 2. etape: Monaco - Brignolles - 182 km
6. juli: 3. etape: Marseille - La Grande Motte - 196 km
7. juli: 4. etape: Montpellier - Montpellier (Holdtidskørsel) - 38 km
8. juli: 5. etape: Cap d'Agde - Perpignan - 197 km
9. juli: 6. etape: Gerona - Barcelona (Spanien) - 175 km
10. juli: 7. etape: Barcelona - Andorra Arcalis (Andorra) - 224 km
11. juli: 8. etape: Andorrala Vella - St. Girons - 176 km
12. juli: 9. etape: St. Gaudens - Tarbes - 160 km
13. juli: Hviledag
14. juli: 10. etape: Limoges - Issoudun - 193 km
15. juli: 11. etape: Vatan - St. Fargeaud - 192 km
16. juli: 12. etape: Tonnerre - Vittel - 200 km
17. juli: 13. etape: Vittel - Colmar - 200 km
18. juli: 14. etape: Colmar - Besançon - 199 km
19. juli: 15. etape: Pontarlier - Verbier (Schweiz) - 207 km
20. juli: Hviledag
21. juli: 16. etape: Martigny - Bourg St. Maurice - 160 km
22. juli: 17. etape: Bourg St. Maurice - Le Grand Bornand - 169 km
23. juli: 18. etape: Annecy (enkeltstart) - 40 km
24. juli: 19. etape: Bourgoin - Jallieu Aubenas - 195 km
25. juli: 20. etape: Montélimar - Mont Ventoux - 167 km
26. juli: 21. etape: Montereau - Paris (Champs Elysées) - 160 km
Profiler: Letour.fr / ASO