Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Tour of Guangxi-analyse: Forløsende WorldTour-succes til verdens hurtigste
16. oktober 2018 13:56 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

I disse dage køres Tour of Guangxi, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 1. etape.

I sæsonens første halvdel var den 7. februar lidt af en mærkedag. Afslutningen på 2. etape af Dubai Tour var nemlig den eneste massespurt, hvor det lykkedes Dylan Groenewegen at undgå uheld, men alligevel måtte se sig besejret. Efter det fulgte et halvår, hvor der ved enkelte lejligheder i Dubai og Slovenien var spurter, hvor hollænderen blev sat ud af spillet som følge af styrt, men hver eneste gang han kunne åbne for gassen, var han i særklasse.

 

Allerede med sin skræmmende stærke spurt i Paris under Touren sidste år havde Groenewegen sendt et signal om, at han var på vej til at blive verdens hurtigste, og hans ustoppelige sejrsrække i første del af 2018 gav da også en klar ide om, at han allerede da havde indtaget tronen. Særligt hans knusende overlegne sejr i et meget skrapt selskab på 2. etape af Tour de Slovenie gav i hvert fald det klare indtryk, at ingen i denne verden kunne matche hollænderens topfart.

 

Alligevel manglede vi beviset. Groenewegen havde måske nok vist sig usårlig, men der manglede noget. Selvom han i forbindelse med mange af sine løb havde ganske skrap modstand, var der nemlig en åbenlys mangel på WorldTour-sejre på listen. En sejr i Kuurne-Bruxelles-Kuurne er måske nok næsten at regne som en på allerhøjeste niveau, men derudover var det kun sejren i den eneste regulære massespurt i Paris-Nice, der kom i et løb på sportens fineste kalender.

 

Netop det har med nogen grund kunne bruges til at kritisere hollænderen. Det kan godt være, at han som ryttertype ikke føler sig hjemme i mange af WorldTourens ugelange etapeløb, der ikke just er kendt som sprinterfestivaler, men alligevel har det altid været påfaldende, hvor meget Groenewegen har undgået de store løb. Selvom han modsat andre sprintere ikke kører mange klassikere i nord, har han ikke som andre sprintere turdet give sig i kast med de bjergrige løb i Catalonien, Baskerlandet og Romandiet eller med Criterium du Dauphiné eller Tour de Suisse, og han har endda foretrukket mindre løb i Algarve og Norge på bekostning af Abu Dhabi Tour og Tour of California, der ellers hører til blandt de meget sprintervenlige løb på højeste niveau.

 

Med andre ord stillede Groenewegen til start I Touren med bare en enkelt WorldTour-sejr i bagagen, og selvom man nok havde en ganske klar fornemmelse, at han i Frankrig ville være hurtigste mand, var der bestemt ingen garanti. Efter en lidt rusten start, hvor han i tre omgange måtte se sig slået for første gang siden nederlaget i Dubai, satte han sig imidlertid igennem med to suveræne sejre på stribe, og begge gange satte han den forsamlede sprinterelite til vægs med så megen fynd og klem, at ingen længere kan være i tvivl om, at Groenewegen efter Kittels (midlertidige?) fald fra tinderne er verdens hurtigste mand.

 

Efter det tidlige exit fra Touren stod Groenewegen imidlertid ved indgangen til årets sidste WorldTour-løb, Tour og Guangxi, stadig blot med tre WorldTour-sejre - en score, der blegner i sammenligning med Elia Vivianis, der lyder på ikke færre end 10 triumfer i løb på den fineste kalender. Det er formentlig også det, den lynhurtige hollænder har tænkt sig at forsøge at rette op på i den kommende uge, hvor han stiller til start i det måske allermest sprintervenlige (i konkurrence med Abu Dhabi Tour) på WorldTouren), og i et løb med op til fem muligheder for sprinterne, har han al mulig grund til at tro, at han kan mere end fordoble sit foreløbige kvantum af WorldTour-sejre.

 

Nogle vil måske indvende, at det sker på en lidt billig baggrund, for Tour of Guangxi er i hverken niveau eller sværhedsgrad at sammenligne med de store løb i Europa. Kaster man et blik på sprinterfeltet og den succes, løbets førende sprintere har opnået, lader startlisten imidlertid ikke meget tilbage at ønske. Det kan godt være, at terrænet er let og etaperne korte, men handler det om at udmåle de rene sprinteres hierarki, findes der ikke mange bedre lejligheder end det stærkt besatte løb i Kina.

 

I den forstand var det da også så passende, at dagens åbningsetape endte i et knivskarpt opgør mellem to af de reneste sprintere. Groenewegen har måske nok i år forbedret sin holdbarhed ganske markant, men det er først og fremmest i de helt klassiske massespurter, han har sin styrke. Derfor var dagens ultrakorte og meget lette appeizer da også en sand lækkerbisken for den hollandske kanonkugle, og han var ikke sen til at slå til og endelig opnå den forløsende fjerde WorldTour-sejre, der længe har ladet vente på sig.

 

Sejren var lovende på flere parametre. For det første viste Groenewegen atter, at hans topfart er ganske skræmmende, og det var i høj grad ham selv, der var nøglen til succesen. Mindst lige så vigtigt var det imidlertid, at det faste tog med Amund Grøndahl Jansen og Timo Roosen denne gang viste sig som et af de stærkeste. Det har nemlig været Groenewegens svaghed i år, at hans hold ikke har kunnet tage kampen op med særligt Quick-Step, Bora og FDJ, og især i Touren blev det tydeligt, at der er plads til forbedring. I Kina er sprinterfelter måske nok stærkere end gruppen af lead-out men, og ser man bort fra Bora og Mitchelton, er der ikke mange, der kommer med et meget dedikeret tog, men alligevel lover det godt for de kommende år, at det stadig ret unge LottoNL-tog kunne være blandt de stærkeste.

 

Hvor Groenewegens sejr måske nok var forventet, var det mere uventet, at han blev presset så hårdt, som han blev. Det kan imidlertid kun give enhver cykelfan løbende mundvand af forventning til den kommende sæson, at han kun med det yderste af neglene krydsede stregen foran kometen Max Walscheid. Det har ganske vist lige siden den flotte andenplads bag Greipel og foran Kittel ved de tyske mesterskaber i 2016 været klart, at der her var tale om en meget stor og tung, men også vanvittigt hurtig fyr, men det har knebet med resultaterne, ikke mindst fordi hans mangel på holdbarhed har betydet, at topfarten sjælndet har været intakt mod slutningen af løbet. Alle, der var vidner til sidste etape af Tour of California, vil imidlertid vide, at Walscheid er skræmmende hurtig, når han fortsat er frisk forud for en spurt.

 

Noget ser imidlertid nu ud til at have ændret sig til det bedre. Læsere af mine analyser vil vide, at jeg var noget kritisk over for Sunwebs beslutning om at sende den store tysker til en bjergrig Vuelta, hvor det næsten syntes givet, at han ikke ville få et ben til jorden. Det spanske løb endte da også som en sand lidelseshistorie, hvor han måske nok gennemførte, men hvor han var alt for mærket til at vise noget som helst i de få massespurter, han fik chance for at køre.

 

Det er imidlertid velkendt, at unge ryttere ofte har glæde af at gennemføre en første grand tour, og at det kan bringe dem til et helt nyt niveau. Noget kunne tyde på, at det samme er tilfældet for Walscheid, der har været en helt anden rytter, siden han kom hjem fra Spanien. Det første signal kom i Sparkassen Münsterland Giro, hvor han efter et hårdt idevindsløb stadig havde kræfter til at sejre i et meget stærkt felt, der talte navne som kometen Pascal Ackermann, Sam Bennett, André Greipel og John Degenkolb. Senere imponerede han i Hammer Series sidste søndag, og i dag viste han så, at han er ganske tæt på at kunne matche Groenewegen, når det kommer til topfart efter en let etape. Noget kunne tyde på, at det helt store gennembrud er nært forestående, måske allerede i denne uge. I hvert fald er der lag top til nogle drabelige dyster mellem to af verdens allerhurtigste.

 

Det er til gengæld dårligt nyt for Fabio Jakobsen, der har fået til opgave at sikre, at Quick-Step får den 72. sejr, der vil få dem til at overgå Mapeis forud for denne sæson uopnåelige score fra den tidlige del af årtusindet. Trods en generelt fremragende første sæson på WorldTouren har vi imidlertid også mange gange set, at Jakobsen ikke helt har samme topfart som de største fartmaskiner, og mange af hans sejre er opnået lige så meget i kraft af det stærke Quick-Step-tog. I dette løb har han slet ikke samme opbakning, og derfor kunne det ikke undre, at han i dag måtte se sig henvist til 3. pladsen. Heldigvis kan han se frem til, at der sidst i løbet kommer nogle mere opslidende ruter, hvor han burde have en større chance for at true feltets to hurtigste.

 

Til feltet af de hurtigste burde man egentlig også tælle Pascal Ackermann, der som bekendt har været næsten usårlig siden sejren i Romandiet i slutningen af april. Allerede i Münster fik man imidlertid det indtryk, at den tyske komet langt om længe er blevet lidt halvtræt, og dagens fjerdeplads kunne i hvert fald give næring til den formodning. Omvendt missede han sit moment, da LottoNL skød frem og kom aldrig til at køre den optimale spurt, og det er derfor for tidligt at sige, at den tyske mester vil skulle rejse tomhændet hjem fra Kina.

 

Sværere ser det ud for løbets fjerde og sidste topsprinter. Allerede i går spekulerede vi i, at Arnaud Demares sene beslutning om at rejse til Kina kunne børe præg af, at motivationen måske ikke helt var i top. Man skal naturligvis passe på med at være alt for definitiv i sin vurdering på baggrund af bare en enkelt spurt, men dagens meget pauvre 7. plads giver i hvert fald ikke grund til at ændre formodningen on, at Demare nok egentlig mentalt allerede er rejst på ferie.

 

Derudover bekræftede spurten blot, hvad vi allerede viste. Matteo Trentin er i fremragende form og har et sublimt tog, men manglen på topfart på de helt lette etaper gør, at dette kan blive et svært løb for europamesteren. Heller ikke Jasper Stuyven har farten til at blande sig helt fremme på etaper som disse. Det har derimod typer som især Dan McLay og i mindre grad Riccardo Minali, men selv i en ukompliceret finale som denne kom de to positioneringssvage sprintere til kort. Det kræver derfor betydeligt med heæld, hvis de undervejs skal opnå det topresultat, som deres topfart måske kan berettige til.

 

Den korte, lette etape var ikke ventet at give blot det mindste svar på klassementskampen, men måske blev vi alligevel lidt klogere. På denne tid af året handler meget nemlig om motivation, og i den sammenhæng var det lovende, at Gianni Moscon og den meget formstærke Peter Kennaugh, der var hhv. nr. 1 og 3 på min favoritliste inden løbet, med deres angreb på sidste stigning viste, at de er kommet til Fjernøsten for andet og mere end blot at lege turister. Selvom missionen ikke lykkedes, synes de begge at være helt klart til at køre med om det, der for dem begge vil være den første etapeløbssejr på WorldTouren.

 

Om det vil lykkes dem, må vi imidlertid vente nogle dage med at få svar på. De kommende to dage vil nemlig for det lette kavaleri handle om ren overlevelse, inden det på fredag gør løs på den kongeetape, der formentlig vil afgøre klassementet. Det giver imidlertid Groenewegen masser af tid og plads til at boltre sig og over de kommende dage markant udbygge den lidt pauvre resultatliste i WorldTour-sammenhæng. Og det er ganske tiltrængt, hvis han for alvor skal leve op til sin status som verdens hurtigste sprinter.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger