Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Trendbarometer nr. 7: Elektronisk gearskift

Sidste år var det elektroniske gearskift den store ting ved Eurobike – ’the talk of the town’. Og igen i år så man på de fleste stande cykler med det effektive gearskifte monteret. Men der er egentlig ikke sket det helt store siden sidste år, hvorfor vi på årets Trendbarometer skal langt ned på listen for at finde: Elektronisk gearskift.

 

Da man sidste år – med lanceringen af både Shimanos Ultegra Di2 og Campagnolos Super Record EPS og Record EPS geargrupper – for alvor fik øjnene op for det elektroniske gearskift, var der en særlig energi i luften, men også lidt blandede følelser.


På den ene side var man fuld af forundring (og beundring) over de funktioner man så i det elektroniske gearskift. De lynhurtige og præcise skift, samt automatisk korrigering af forskifteren, var med til at skabe meget opmærksomhed omkring produktet. På grund af den banebrydende teknologi og nytænkningen bag systemet havnede det elektroniske gearskift sidste år på toppen af Feltet.dks Trendbarometer.

 

På den anden side var der, trods erfaringerne med den allerede eksisterende Dura Ace Di2 gruppe, sat spørgsmålstegn ved stabiliteten. Fungerede skiftet under alle vejrforhold såsom regn og slud? Og hvad hvis der gik noget galt i den trådløse forbindelse fra batteriet til for- og bagskifter? Dernæst var selve udseendet af den elektroniske gruppe et diskussionspunkt.

Batteriets placering på enten skrårøret, eller på den venstre bagstag bag kranken, har ikke ligefrem vakt begejstring blandt cykelelskere.

 

Funktionen er i top - den sidste finish mangler

Her et år efter masseudbredelsen af det elektroniske gearskift er vi blevet en del klogere. Mange, lige fra verdenseliten til den jævne motionist, har det forgangene år benyttet det smarte gearsystem, og her er der ingen tvivl: Elektronisk gearskift er vejen frem! Det er stabilt og giver, mener mange, markant bedre skift end det mekaniske skift – også i silende regn.

 

Det er også grunden til, at langt de fleste cykelproducenter havde en af de elektroniske modeller monteret på deres cykler ved Eurobike-messen. Det er naturligvis at finde på både de dyre topmodeller, men også de billigere aluminiumscykler har fået enten Shimanos eller Campagnolos mere økonomiske versioner af det elektroniske gearskift monteret.  

 

Batteriet er desværre kun i få tilfælde skjult eller integreret i selve rammen. Det stadig klodsede batteri sidder som oftest på eller under skrårøret, hvor det på ingen måde pryder cyklerne, eller under bagstagen, hvor det i mindste er lidt skjult.

Shimano havde deres nye cylinderformede batteri med (til den nye version af Dura Ace Di2), som er beregnet til at sidde inde i sadelpinden. Det er forhåbentlig med til, at vi for eftertiden kommer til at se cykler med elektronisk gearskift, hvor selve batteriet ikke er synligt. Denne løsning er desværre ikke tilgængelig til hverken den 'gamle' Dura Ace Di2 eller Ultegra Di2 gruppe.

 

Siden Eurobike 2011 har Campagnolo i praksis sendt deres udgaver af det elektroniske gearskift på markedet – samt lanceret en tredje, Athena EPS. Det er i bund og grund samme teknologi som hos Shimano – men Campagnolo bidrager dog med enkelte nye funktioner, hvilket du kan læse om i vores test af Campagnolo Record EPS.

SRAM har til gengæld – foreløbig – ikke tænkt sig at lege med, når det gælder elektronisk gearskift. De holder sig indtil videre til den mekaniske version.

 

Følg med i morgen, hvor vi præsenterer nummer 6 på vores Trendbarometer.



Feltet.dks Trendbarometer 2012:
1. Skivebremser topper Feltet.dks Trendbarometer
2. Øget aerodynamik og integration på landevejscyklerne

3. 26” MTB – en ’truet race’
4. Neonfarver på neutral på baggrund

5. Aerodynamiske landevejshjelme

6. Cykelcomputere med GPS
7. Elektronisk gearskift
8. Tre-to-én! Færre klinger på MTB kranksættet
9. Full-carbon højprofil hjul til dæk og slange
10. Aerodynamiske hjelme - men ingen eller ekstra lang hale
 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

World Cup Tabor(CDM) 16/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SPAR 30.000 KRONER PÅ SPECIALIZED EPIC MTB