Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Det ærgrer Morten Bennekou, at cykelforbundene skal betale store summer, som konsekvens af at UCI har valgt og fortsat vælger at placere vigtige kvalifikationsløb og store mesterskaber i lande langt fra sportens epicenter i Europa.
Annonce
”Hvis ikke belgierne kan, så er det mejslet i granit, at det er for dyrt.”
Placeringen i Rwanda har formentlig gjort det for dyrt for selv det, i cykelsportsmæssig kontekst, stenrige belgiske forbund at sende et fuldtalligt VM-hold afsted i september 2025.
Per rytter kommer en VM-deltagelse ifølge DCU´s elitechef, Morten Bennekou, nemt til at løbe op i 40.000 kroner, mens prisen per stabsmedlem, hvis flybillet kan bestilles langt tidligere, er mindst 15.000 kroner.
Alene de junior- og U23-hold, som Danmark til VM har sparet væk, ville have krævet omkring 32 mennesker (20 ryttere) afsted til en formodet pris på omkring en million kroner.
De store omkostninger for forbundene kommer blot tre år efter, at UCI´s beslutning om at lægge VM i Australien kostede dem tilsvarende beløb. Læg dertil OL- og VM-kvalifikationsløb på banen og i BMX, der i de seneste år har været spredt ud over hele kloden.
”Undskyld, hvad fanden skal vi der? Og det er virkelig dyrt at komme dertil for de fleste,” siger Bennekou om Nations Cup-afdelingen i Jakarta, hvor flere, herunder danske, baneryttere i starten af 2023 rejste langt for at score point i OL-kvalifikationen.
Meget bedre ser det ikke ud til at blive i de næste år, hvor eksempelvis landevejs-VM vil afvikles i Canada (2026) og UAE (2028), mens banerytterne skal en tur til upåagtede cykelnationer som Chile (2025), Kina (2026) og UAE (2029) samt helt til Australien (2030).
”Vi kan ikke være med (økonomisk). Vi kan ikke skaffe den økonomi, der skal til for at køre fire OL-discipliner (landevej, bane, MTB og BMX, red.). Nu kan vi ikke tage til Rwanda, andre kører ikke holdforfølgelse, fordi de ikke har råd. Det er en lige så stor katastrofe for cykelsporten i mine øjne,” mener Bennekou.
Foruden Danmark og Belgien vil Tyskland efter al sandsynlighed skære i deres VM-trup, og med historien fra Australien in mente vil det være overraskende, hvis ikke yderligere udmeldinger følger i de kommende måneder.
Bennekou forventer i hvert fald, at flere VM-løb vil blive med decimerede felter.
”Nogle må tænke: ”Er det virkelig det rigtige, det her?”. Når alle skal rejse langt til et mesterskab, er det så det rigtige, at det sker særligt tit? Jeg er med på, at vi engang i mellem skal ud af Europa. Men skal det være tre ud af fem gange? Det er ikke særligt økonomisk. Det er ikke særligt grønt. Bottom line er: Selv de stærke forbund kan ikke rigtig være med.”
Et grundlæggende spørgsmål er naturligvis, hvorfor UCI med fuldt overlæg vælger at placere store begivenheder i øst og vest og derved tømme forbundenes kasser. Ifølge Bennekou ligger der mange grunde bag placeringen af de respektive værtsskaber: Sportslige, diplomatiske og politiske samt et UCI-ønske om globalisering af sporten.
De mange interesser og UCI´s magt efterlader ifølge Bennekou forbundene uden mange muligheder.
”Det kan vi nok ikke rigtig lave om på. Selvom der var tale om en boykot (af Rwanda 2025, red.), tror jeg ikke, at de ville tage sig så meget af det,” fortæller elitechefen, som ikke desto mindre har et håb for 2030´ernes store cykelløb.
”Måske de mindre felter i Rwanda kan være med til at sige, at UCI på længere sigt er nødt til at afholde de fleste VM´s der, hvor hovedparten af rytterne er. Der er meget politik, og jeg har ikke det fulde overblik, men man kan sige, at globaliseringen koster nogle af de sikre deltagere. Så må man afveje, om man synes, at det er det værd.”
UCI´s spredning af diverse kvalifikationsløb er en af årsagerne til, at Team Danmark og DCU udelukkende lægger budget for det kommende år, fremfor flere år ud i fremtiden. Hvordan DCU vil bruge sit elitebudget afhænger i høj grad af, hvilke kvalifikationsløb man vil prioritere (forbundet har ifølge Bennekou ikke råd til at køre dem alle, hvis de er oversøisk), og hvor disse bliver lagt.
Annonce
Annonce
Santos Tour Down Under(2.UWT) 21/01-26/01
Classica Comunitat Valenc...(1.1) 26/01
Ruta de la Ceramica - Gra...(1.1) 25/01
Ruta de la Ceramica - Gra...(1.1) 25/01
Classica Comunitat Valenc...(1.1) 26/01
AlUla Tour(2.1) 28/01-01/02
Trofeo Calvia(1.1) 29/01
Surf Coast Classic - Men(1.1) 30/01
Trofeo Felanitx-Ses Salines(1.1) 30/01
Trofeo Serra Tramuntana(1.1) 31/01
Cadel Evans Great Ocean R...(1.WWT) 01/02
Trofeo Andratx - Pollenca(1.1) 01/02
Cadel Evans Great Ocean R...(1.UWT) 02/02
Grand Prix Cycliste de Ma...(1.1) 02/02
Trofeo Palma(1.1) 02/02
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Bahrain Victorious |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Red Bull - BORA - hansgrohe |
Soudal - Quick Step |
Team Jayco AlUla |
Team Picnic PostNL |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
XDS Astana Team |
Annonce
WorldTour-holdene bruger penge som aldrig før
Stort interview: Historien om de danske VM-afbud 2025
Vingegaard og Pogacar bruger det - UCI beder dopingagentur tage stilling
Oversigt: Disse 13 hold skifter navn til 2025
UCI klar til at slå hårdt ned på udeblivelser