Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Velforberedt Lindberg er klar til dysten mod verdensstjernerne

Velforberedt Lindberg er klar til dysten mod verdensstjernerne

31. januar 2021 10:00

Jonas Lindberg skal sammen med Sebastian Fini i aktion ved VM i Cyklecross i Oostende, hvor førstnævnte ser frem til en oplevelse i en lidt anden skala, end han er vant til.

De store stjerner venter de danske stjerner, når eliteherrernes VM løber af stablen senere i dag.

 

Mødet foregår på blandt andet en strand og en golfbane, som sammen med en række udfordringer og mellemstykker udgør en hård VM-rute for hele feltet, som allerede i går lørdag, på mesterskabets første dag, skabte masser af spænding.

 

”Det bliver sjovt, helt sikkert. Jeg er jo godt klar over, at jeg kommer til at få tæsk. Det er jeg helt indforstået med, og det var jeg også før, jeg tog afsted,” siger Jonas Lindberg til Feltet.dk.

 

Det er han forberedt på, da han jo som bekendt er dygtig på mountainbiken og derfor satser helt og aldeles på den normalvis.

 

”Man ser heller ikke bare en crossrytter komme over på landevejen eller på mountainbiken og bare smadre os,” siger han om den sag.

 

Det ændrer ikke på, at han mener, at både hans og Sebastian Finis fysik i dette felt vil give en top-10-placering. Det er desværre bare ikke det eneste, der afgør et løb.

 

”Rent fysisk ligger Fini og jeg til, at vi nok kunne køre i top-10, men jeg mangler bare noget på det crosstekniske. Jeg tror måske, at Fini er lidt bedre end mig, jeg kan måske være en lille smule stærkere nogle andre steder,” siger han.

 

Derfor handler det for ham om at komme så langt som muligt i løbet. Formen er bedre end til DM, hvor han sloges tæt med Fini om sejren, og han føler sig bedre forberedt end i Bogense, hvor han også kørte VM.

 

”Jeg har forberedt mig bedre nu, men jeg ved også bare stadig, at de kører niveauer hurtigere, end vi gør,” siger han.

 

Vil gerne slutte i den bedste halvdel
Selvom de meget tekniske stykker måske ikke tiltaler Lindberg så meget, så er der også stykker, hvor det handler om den styrke, som han besidder godt.

 

”De steder, hvor det handler om råstyrke og bare at træde, der tror jeg egentlig, at vi er rimelig godt med,” siger han.

 

Derfor er ambitionen, for man tager ikke til VM for oplevelsens skyld i Lindbergs optik, at slutte i den bedste halvdel af feltet.

 

”Vi har snakket om at en top-20 og top-25 vil være rigtig godt og godkendt. Det kan én af os sagtens, hvis vi rammer dagen,” siger han.

 

Dog er starten et handicap for de to eliteryttere, da de ikke har tonsvis af UCI-point i bagagen i denne disciplin, og derfor starter et stykke nede af startlisten.

 

”Fini har 100 point, jeg har 60 point, så vi kommer nok til at starte bagerst. De får hurtigt et minut eller halvandet på første omgang, for de får en fri bane,” siger han.

 

”Jeg stiller til start for bare at give den gas. Det er svært at sætte et helt konkret tal på,” siger han ydermere.

 

Sikkert er det dog, at han glæder sig over at få løbet med frem mod den mountainbikesæson, som venter lige rundt om hjørnet.

 

”Jeg glæder mig til at give den gas igen. Det er fedt at få noget løbserfaring i benene her før mountainbikesæsonen starter, så det er rigtig godt,” siger han.

 

Sandstykket er ’et rimeligt crazy syn’
Det store samtaleemne er sandstykket på stranden, hvor mange afgørende sekunder hurtig kan tabes. Det kommer efter et græsstykke, som efterfølges af en hård opstigning på en bro, som nærmest går lige op i himlen.

 

”Man kører 50 kilometer i timen ned af broen og rammer direkte ned på en 200 meter bred strand. Det er et rimelig crazy syn,” siger han.

 

Med vandet på venstre hånd kan man vælge lige dén linje, der passer for en. Der er dog en anden faktor, som kan blive afgørende.

 

”Der er tidevand, som jo ændrer sig i løbet af dagen. Da vi var der, var der ikke særlig meget strand i forhold til, da vi var der tidligere på dagen. Nogen af mekanikerne havde været der kl. 13.30 [i fredags red.], og stranden var næsten helt væk,” siger han.

 

Han konstaterer, at man i værste fald kan risikere at skulle løbe et langt stykke.

 

Ruten kulminerer i øvrigt på et græsstykke, som tilhører en golfbane med ni huller. Her kan man fornemme banens greens, som giver et variabelt græsunderlag at køre på.

 

Den samlede rute har også givet anledning til nogle overvejelser om dæk og dæktryk. Her har rytterne ivrigt testet dæktyper som dual over limus til den umiddelbare løsning, som bliver et grifo-dæk.

 

”Der er noget at hente på dækvalget,” konstaterer Lindberg.

 

Ligeledes er dæktrykket helt afgørende. Jo lavere dæktryk, jo mere greb i sandet, men også des højere chance for at punktere ved broen.

 

”Vi kører med endnu lavere tryk, når der er sand. Det skal være så lavt dæktryk som muligt,” siger han.

 

”Når man kommer ned den anden side af sandet, og kommer på asfalt, er der nogle store kompressioner, hvor man slår sit dæk, når man rammer med 50 kilometer i timen,” siger han så omvendt.

 

”Det handler om, om man skal gå på kompromis med chancen for at punktere, og have det nemmere i sandet, eller om det skal være sværere i sandet,” fortæller han om dilemmaet.

 

Dæktrykket er dog umiddelbart bestemt for Lindberg selv. På sine grifo-dæk vurderer han lige nu, at han vil køre med 1,33 bar foran og 1,38 bar bagpå.

 

Klar er rytterne dog på den spændende oplevelse. Der er blevet trænet i danske klitter og på strande inden afrejsen til Belgien, som altså for Sebastian Fini og Jonas Lindberg kulminerer senere i dag, når de, sammen med verdensstjernerne, skal kæmpe om hver en placering.

DEL
INFO
Jonas Lindberg
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger