”Jeg føler, at jeg har opnået det mit talent rækker til, og da jeg samtidigt ikke følte, at motivationen var der længere til at give 110 procent af mig selv, og der er andre ting, som er begyndt at fylde, så er tiden inde til at stoppe,” forklarer Michael Færk.
Faktisk blev beslutningen allerede taget i sommers, da han selv valgte ikke længere at være en del af banelandsholdets satsning. Han havde siden 2005 været en del af den tidligere banelandstræner Heiko Salzwedels og Danmark Cykle Unions store banesatsning, og han fortryder ikke de mange års hårdes slid.
”Det har kostet meget, men det har været det værd. Det er det, som skal til, hvis man skal være en del af verdenseliten. Men når man som mig gerne stadigvæk vil holde fast i nogle venner uden for cykelsporten og have noget familie, så har det været rigtig hårdt. Men igen, jeg fortryder ikke noget, det har givet mig medaljer ved internationale mesterskaber og en fjerdeplads ved
VM på enkeltstart, og det er resultater jeg kan se tilbage på med glæde. Og jeg er glad for, at jeg kan tænke tilbage på de oplevelser og se, at jeg også fik en del ud af alle anstrengelserne.”
”Alle kan se, at det projekt gjorde os alle sammen til bedre cykelryttere, og ingen af os ville have været der, hvor vi kom til, hvis vi ikke havde været en del af projektet. Der er ingen tvivl om, at Heiko har betydet alt, for det vi opnåede. At han så manglede nogle menneskelige kompetencer, det er så det, hans arbejde var jo at få os op i verdenseliten, og det formåede han. Han fik en gruppe af ryttere, som pænt sagt var store amatører, og så startede han ellers helt for bunden, og især med mig, som absolut ingen forudsætninger havde. Så jeg har meget at takke ham for. Det var også ham, som valgte at tage mig med i projektet i 2005 på trods af, at jeg på det tidspunkt næsten ikke havde prøvet at køre på banen,” tilføjer Michael Færk.
På trods af at Michael Færk var med i baneprojektet allerede i 2005, så gik der næsten to år, før han fik chancen på 4000 meter holdet.
”Der var ved VM i Manchester, hvor Mørkøv var syg op til, og så fik jeg chancen, og vi kørte for første gang under fire minutter med 3.57. Og det var ligesom, der jeg blev en fast del af holdet, og jeg virkelig fik udbytte af Heikos træning. For i starten knækkede jeg faktisk lidt under det.”
Selvom Michael Færks største resultater er opnået på banen, så har han flere flotte resultater på landevejen at kigge tilbage på, hvor fjerdepladsen ved VM i enkeltstart i 2007 er det største resultat. Men det kunne ifølge Færk godt være blevet til mere.
”Jeg tror godt, at det kunne have været blevet til mere på landevejen, men nu valgte jeg at følge hjertet og satse 100 procent på banen, og det kan have kostet for landevejen. Men det er jo på banen, at jeg har lært at være rigtig cykelrytter og træne rigtigt, så jeg føler, at jeg har truffet de rigtige valg,” slutter Michael Færk.