Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Inden jul fortalte Nils Lau Nyborg Broge til Feltet.dk, at han har valgt at stoppe sin karriere som 30-årig efter næsten seks sæsoner på konti-scenen og i den danske A-klasse. Feltet.dk har taget en længere snak med forskeren fra Langå om, hvorfor han stopper og om et muligt comeback, hvis muligheden byder sig.
Annonce
Efter en ellers resultatrig 2022-sæson, med blandt andet en etapesejr i Grækenland Rundt, er det slut med Nils Lau Nyborg Broge på den danske kontinentalscene og dermed også BHS - PL Beton Bornholm. I stedet skal han fokusere sin tid på at være der for familien og hans tilværelse som forsker. Det fortalte han til Feltet.dk inden jul.
Men hvis det stod til kronjyden, kunne han godt fortsætte sin tid som cykelrytter lidt endnu. Problemet er, at pengene nærmest ikke er eksisterende inden for dansk cykling, mener Broge.
”Der er ikke nogen penge i det. Hvis jeg kunne blive professionel, kunne jeg betragte det som et arbejde, og så kunne jeg forsvare at bruge så meget tid på det. Men når man skal passe et arbejde og bagefter passe træning og bruge samtlige weekender på at træne eller køre løb, så må man også kigge sig selv i øjnene og sige 'det er godt'. Hvis det skulle have været endnu mere af det, skulle jeg et niveau op.”
Generelt synes Broge, det er ærgerligt, at der ikke bliver sat nok fokus på lønforholdende i dansk cykling.
”Jeg synes, det er ironisk, at man snakker om guldalderen og 'Vingegaard effekten', når jeg så kan konstatere, at der ikke rigtig er noget, der minder om løn i dansk cykling, og der er også flere løb, der lukker. I de 10 år, jeg har været i A-klassen, har der været nogle få hold, der har svinget med de store budgetter, som andre ikke kunne.”
Derfor har han også udtænkt nogle løsningsforslag, som han mener bestemt ville gøre tilværelsen bedre for kontinentalryttere.
”Hvis der kommer bedre mediedækning, vil det give værdi til holdene. I Danmark synes jeg, det er lidt skævt. Danmark Rundt får den helt store dækning, men så er der et kæmpe spring til de andre løb - der er nærmest ikke noget lavere UCI-niveau. I udlandet har man langt større regionale løb, hvor de stolt viser det frem.”
Blandt andet mener Broge, at man burde gøre som i England og lave en form for SuperCup i de større byer, hvor resultat følger med til næste løb, så vinderen er personen med flest point.
”Det ville være muligt at lave en mega lækker TV-produktion af det. Personligt forstår jeg ikke, at der ikke er flere gadeløb i Danmark,” siger han.
Den højest uddannet i feltet
Til dagligt er Broge forsker i materialekemi, hvor han fokuserer på energimateriale til grøn omstilling. Forskertilværelsen har trukket mere i ham de senere år, fordi det blandt andet giver flere penge, og fordi cykling altid har været en hobby for ham.
”Jeg synes, det er en super sjov tilværelse at være cykelrytter. Det er skønt at få alt den friske luft og kunne gøre det med sit liv. Men der har været mange kolde vinteraftener i slud - det er fint nok, men hvis man vil det på øverste niveau, skal man gøre noget andet.”
Noget andet er forholdet til feltets ryttere også blevet med årene. Aldersforskellen er vokset ganske naturligt, desto ældre forskeren fra Langå er blevet, men det har resulteret i en generationskløft, hvor han har svært ved at snakke med om emnerne, siger han.
”Jeg kører mod folk på 20-21 år, og de kender hinanden fra gamle dage, og dem jeg kender fra gamle dage er der to eller tre tilbage af. De få gange jeg har kørt professionelt løb, har de ryttere været et andet sted i verden, og så har det været nemmere for mig at sidde og snakke med dem, end det har været med de yngste i A-klassen.”
Tiden på Bornholm
I to år har Broge kørt for BHS - PL Beton Bornholm, hvor han har kørt nogle ganske fornuftige resultater hjem i trøjen. Blandt andet blev han nummer tre i bjergkonkurrencen i Tour of Norway, som Anthon Charmig fra UNO-X kunne iføre sig.
Selvom han blev tilbudt en relativ fri rolle på holdet, var det dog mentorrollen for de yngre ryttere, som han ofte tog på sig, når de var ude at køre løb.
”Jeg havde en blandet rolle på holdet. jeg har kørt efter resultater, men jeg har også været vejkaptajn og bidraget til det taktiske - det har de også anerkendt mig for. Jeg håber, jeg har hjulpet de yngre i en god retning.”
Når Bornholm var ude at køre de lidt større løb i udlandet, var de ikke de største favoritter til hverken at tage trøjer eller etapesejre, men det havde Broge det ret komfortabelt med.
”Holdet har leveret over evne de to år, jeg var der. Hvis der var en rangliste over UCI point pr. budget krone, tror jeg Bornholm ville lægge sindssygt langt fremme. Et eller andet sted er der også en form for underdog-mentalitet, når vi har været ude til løb, og det syntes jeg var fedt.”
Det er da heller ikke, fordi Broge ikke har fået tilbudt en kontraktforlængelse, men den har han takket ’pænt nej tak til’.
Danmarksmestre i holdløb anno 2021. Broge står i tredjepostion fra venstre. Han står blandt andet sammen med flere gange tidligere danmarksmester i enkeltstart Martin Toft og landevejstalentet Joshua Gudnitz
Væk fra cykelscenen for altid - eller hvad?
I 2021 og 2022 har Nils Broge leveret de bedste cykelresultater i hans lange karriere, men eftersom tilværelsen som familiefar og forsker ikke harmonerer med cykelrytter, er det forbi på den danske konti-scene, hvilket han også virker relativt reflekteret over - og dog. På falderebet udelukker han ikke et comeback, hvis muligheden byder sig.
”Alt realisme siger, jeg ikke kommer tilbage, men sker der noget vildt, og der er nogen, der snakker godt for mig og står med et tilbud til mig næste år, er jeg villig til at lytte. Lad mig sige det sådan: Jeg tror dog, det bliver svært at konkurrere med mit arbejdsliv. Når det så er sagt, er det ikke, fordi jeg hader cykeltilværelsen og har fået nok. Hvis jeg bliver grebet af stemningen, kan det være, jeg skal indløse min licens engang, når det bliver godt vejr, men det kan jeg ikke love.”
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Charmigs 2023-ønskeliste: Triumfer, ny kontrakt og muligvis Tour de France
Bornholm-profil stopper karrieren
Charmig slog World Tour-profiler i 2022: Det er super motiverende
Dansk klatretalent drager til italienske bjergtinder: Giver bedre muligheder for karrieren
Stort interview: Sådan har dansk tempokonge forbedret storhold