Grischa Niermann er ikke meget for at fortælle, hvordan Jumbo-Visma vil fordele ansvar og support til kaptajnerne Primoz Roglic og Jonas Vingegaard ved årets Tour de France. Efter podieplaceringer tre år i træk drømmer hollænderne om endelig at vinde løbet.
Annonce
Dette er fjerde og sidste del af vores interview med Grischa Niermann. Du kan her læse henholdsvis første, anden og tredje del.
Jumbo-Visma har afsløret, at de planlægger at starte årets Tour de France med Primoz Roglic og Jonas Vingegaard som sidestillede kaptajner.
Men meget længere rækker hollændernes meddelsomhed om deres Tour-taktik ikke.
”Vi tænker meget over, hvordan vi vil tilgå Touren, og præcis hvordan vi vil håndtere den. Selvfølgelig vil Jonas kunne vise sig selv frem der. Vi vil tage dertil med Primoz og Jonas som vores kaptajner, men hvordan vi præcis vil spille spillet er ikke afsluttet endnu, og hvis det var, ville jeg ikke fortælle dig det. Det vil du have fundet ud af, når vi når Paris,” siger sportsdirektør Grischa Niermann, inden han tilføjer:
”Men én ting, som du kan være sikker på, er, at vi grundigt vil overveje samtlige scenarier.”
Tyskeren vil dermed heller ikke fortælle, hvorvidt hele holdet vil vente på Roglic eller Vingegaard i tilfældet af uheld på eksempelvis 5. etape, hvor feltet skal over 20 kilometer med brosten.
Netop brostensetapen ser Niermann som en nøgleetape. For selvom forskellene var minimale ved Tourens seneste tur over det ujævne underlag i 2015, mindes tyskeren den nordfranske regnvejrsdag året forinden, da Vincenzo Nibali lagde fundamentet for sin samlede sejr.
Hverken Vingegaard eller Roglic har den store erfaring på brostenene, men Niermann finder ro i kaptajnernes stærke hjælpere.
”Det er en meget vigtig etape. Den kan spille en stor rolle. Når du kigger tilbage på brostensetaperne i de seneste udgaver af Tour de France, så kan det gå forskellige veje. Men selvfølgelig er etapen ikke let. Der er en masse brosten. Vi har brug for en god forberedelse til det. Med Wout (Van Aert) og de andre har vi en god gruppe af ryttere til den etape.”
Hollænderne har foruden Roglic, Vingegaard og Van Aert foreløbigt udtaget Rohan Dennis, Sepp Kuss og Steven Kruijswijk. Klassikerryttere som Tiesj Benoot, Mike Teunissen og Christophe Laporte er i spil til de sidste to pladser i truppen.
Grand Départ Copenhagen
Allerede et par dage tidligere kan kraftfulde ryttere have været deres vægt værd i guld, når Touren skydes i gang på de flade danske landeveje. Veje, som Niermann til dels har kørt under sine to deltagelser som rytter i PostNord Danmark Rundt, og som han snart vil besøge igen.
”Det er meget interessant, særligt for jer danske gutter. Selvfølgelig er det en stor ting for Jonas. Jeg vil helt sikkert snart tage dertil og se alle tre etaper, men lige nu ved jeg kun, at prologen ser ret teknisk ud med en masse sving.”
”De to linjeløbsetaper er også potentielt tricky, særligt afslutningen på anden etape med Storebæltsbroen,” fortæller Niermann, som dog samtidig er bevidst om, at modvind udgør de mest sandsynlige betingelser på broen.
Det helt store spørgsmål set med danske øjne er naturligvis, om Vingegaard kan gentage eller måske endda forbedre sidste års andenplads.
Niermann forventer ikke nødvendigvis, at Vingegaard i år bliver Danmarks anden Tour-vinder, men skulle det ske, vil det ikke være første gang, at thyboen overrasker alt og alle, inklusive den mand, der har arbejdet med ham i de seneste tre år.
”I fjor sagde du, at Vingegaard ville være en Grand Tour-podiekandidat om ’et par år mere’. Tror du ikke, at han ’risikerer’ at overgå dine forventninger igen?”
”Det ville være fantastisk. Vi drømmer om at vinde Tour de France. Vi har vundet en masse løb i de seneste år. Vi er vokset som hold. At vinde Tour de France er den fælles drøm, som vi alle deler på holdet, og for mig og for os betyder det ikke noget, om det er Primoz, Jonas eller en anden rytter”.
Vingegaards og Roglic´ respektive andenpladser i de seneste to udgaver af Touren er det tætteste, som det nuværende Team Jumbo-Visma er kommet på at vinde verdens største cykelløb. Før 2020 var tredjepladser fra henholdsvis Steven Kruijswijk og Denis Menchov hollændernes største samlede bedrifter.
Årets Tour de France indledes den 1. juli.
Annonce
Annonce
RideLondon Classique(2.WWT) 27/05-29/05
Giro d'Italia(2.UWT) 06/05-29/05
Circuit de Wallonie(1.1) 26/05
Tour of Estonia(2.1) 26/05-28/05
Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 26/05-29/05
Circuit de Wallonie(1.1) 26/05
Tour of Estonia(2.1) 26/05-28/05
Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 26/05-29/05
RideLondon Classique(2.WWT) 27/05-29/05
Orlen Nations Grand Prix(2.NCUP) 28/05-29/05
Marcel Kint Classic(1.1) 29/05
Mercan'Tour Classic Alpes...(1.1) 31/05
Giro dell'Appennino(1.1) 02/06
Course de la Paix Juniors(2.NCUP) 02/06-05/06
Heylen Vastgoed Heistse Pijl(1.1) 04/06
La Classique des Alpes Ju...(1.1) 04/06
Annonce
Annonce
AG2R Citroen Team |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty - Gobert |
Israel - Premier Tech |
Lotto Soudal |
Movistar Team |
Quick-Step Alpha Vinyl |
Team BikeExchange Jayco |
Team DSM |
Team Jumbo-Visma |
Trek-Segafredo |
UAE Team Emirates |
Annonce
UAE Team Emirates vil ikke kopiere Jumbo-Visma og Ineos Grenadiers
Medie: Bernal misser Tour de France efter voldsom ulykke
Opvarmning til 2022: Hvad kan vi forvente af Jumbo-Visma?
Vingegaard bedre end Roglic i jagten på Tour-sejr ifølge EF-boss
Vingegaard med styrket selvtillid: Touren var en øjenåbner for ham