Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Martin Mortensen har efter karrierestoppet på landevejen etableret sig som en af Danmarks bedste e-cykelryttere. Vi har taget en længere snak med ham om interessen for en af cykelsportens nyeste discipliner. Husk, at du kan se Mortensen i aktion, når vi på tirsdag livestreamer og kommenterer 5. afdeling af Uno-X Cup.
Annonce
Ved udgangen af 2019 stoppede Martin Mortensen sin aktive karriere efter 15 år på topplan.
Ikke desto mindre er danskeren langtfra færdig med at konkurrere iført cykelsko.
Den 35-årige Mortensen er nemlig i dag blandt Danmarks bedste Zwift-ryttere, hvilket han har været, siden han i vinteren 2018-2019 fik smag for ræs på den online træningsplatform.
”Jeg begyndte at køre Zwift, fordi det var en fed måde at træne på, og man får det der kick, når man kører cykelløb. Hvis man har været på arbejde, og det er dårligt vejr, så gider man ikke køre udenfor om aftenen, når man er kommet hjem”, begrunder Mortensen sit valg af e-cykling overfor Feltet.dk.
Mortensen stiftede for første gang bekendtskab med Zwift i 2016, da han kørte for One Pro Cycling. Dengang begrænsede tilværelsen som professionel landevejsrytter dog danskerens muligheder for at engagere sig i e-cyklingen.
”Det var mest social rides. Da man var prof-rytter, havde man ikke tid til det på samme måde som nu med coronavirussen. Så det var kun lidt om vinteren, at man lige sprang på. Jeg har altid været fan af at komme udenfor at køre, men det er så gået den modsatte vej nu”, fortæller han.
Kærligheden for landevejen til trods tog Mortensens Zwift-aktivitet pludselig fart for nu 18 måneder siden.
Danskeren, som på daværende tidspunkt netop havde skrevet kontrakt med Bjarne Riis´ Team Waoo for den kommende 2019-sæson, begyndte at køre flere og flere e-løb henover vinteren, og her holdt den tidligere WorldTour-rytter ikke igen med wattene.
”Jeg brugte det i sæsonen 18. Jeg følte, at når det var dårligt vejr udenfor, så kunne man tage ud at cykle en tur på 3-4 timer stille og roligt, og så kunne man køre et løb på en time fuld gas indenfor i stedet for at køre intervallerne på landevejen”.
Mortensen opnåede hurtigt et hav af gode resultater i Zwift-løbene, men hans valg af vintertræning var ikke noget, som ligefrem begejstrede chefen.
”Jeg kørte måske lidt for meget i vinterperioden. Træneren og Bjarne var også lidt efter mig ved at sige: Lad nu vær at køre cykelløb så tidligt, fordi sæsonen bliver lang”, forklarer Mortensen og tilføjer:
”Da jeg så tog beslutningen om at stoppe efter sidste år, tænkte jeg, at nu begynder jeg bare på Zwift i stedet for. Det er nemt, at man kan springe direkte på, når man kommer hjem, og så tager det en time”.
Efter karrierestoppet sidste efterår har Mortensen således kunne dedikere sig i højere grad end nogensinde til e-løbene, som han siden stoppet har kørt mere end 100 af.
Selvom positionskampen i feltet er skiftet ud med hjemmets trygge rammer, så giver de virtuelle cykelløb nemlig stadig danskeren en helt særlig fornemmelse i kroppen - både før og under løbet.
”I dag får jeg det der kick, selvom jeg ikke stadig er aktiv, og man skal sætte sig op til det, som skulle man køre en enkeltstart. Jeg har prøvet at spise en time inden og så køre en time fuldt skrald, og det virker altså ikke. Det er ligesom at køre en DM- eller Post Danmark Rundt-enkeltstart med hensyn til seriøsiteten lige inden, så det er tre timer før, at man skal spise”.
I vinter nåede Mortensen op som nummer 23 i verden på Zwiftpower.com, og selvom danskeren i dag ”blot” er landets 6. bedste som nummer 108, så satser han på at forbedre dette i fremtiden.
”Målet har egentlig været, at jeg skulle holde mig i top 100 hele tiden, men jeg kan godt se, at nu falder jeg lidt ud af top 100, fordi jeg ikke har kørt så mange cykelløb, som jeg gerne vil. Så jeg tænker, at målet skal være at komme helt op i toppen igen til vinter”, siger Mortensen og uddyber:
”Nicklas (Amdi Pedersen) siger, at han gerne vil føre den. Det kunne være sjovt, men det er ikke mit mål. Det er egentlig bare at have det sjovt og vise, at man stadig kan køre stærkt”.
Artiklen fortsætter under billedet
Fra dieselmotor til Ferrari
Mortensens indledende hastige vej op ad Zwiftpower-ranglisten skyldtes snarere gode ben end stor taktisk forståelse. Danskeren fik sig nemlig noget af en øjenåbner, da han kørte sine første virtuelle løbskilometer.
”Til at starte med troede jeg bare, at man skulle føre, alt hvad man kunne og så sætte dem fra dæk af. Jeg har så fundet ud af, at det gælder om at køre sindssygt taktisk og være god til at drafte. Desværre begynder folk at kunne se det. De lærer det også. Kører man 2-3 cykelløb om ugen, så lærer man hurtigt det taktiske”.
Det er dog langt fra alle nuværende eller tidligere professionelle landevejsryttere, som har fået succes i de virtuelle cykelløb, og det kan, foruden taktik, blandt andet være grundet løbenes ringe længde.
”En almindelig mand i okay form kan køre en time på fuldt skrald. Men sætter du ham til at køre to timers Zwift-løb, kan du allerede der se, at profferne begynder at flytte sig og smadre de andre. Mange af mine holdkammerater er fuldstændig færdige efter 45 minutter, hvor jeg føler, at man skulle fortsætte, da det er der, at jeg begynder at blive varm i kroppen”, forklarer han og uddyber:
”Jeg har haft store problemer til at starte med. Man skal vænne hovedet til, at det er fra starten af, at man skal give den fuld gas, de første 20 minutter, og så falder farten. Nogle gange er de første 20 minutter ren lidelse, hvor man kører all out og tænker, at det her kan man ikke i en time. Det er noget, som man skal vænne sig til oppe i hovedet”.
Løbenes længde har ikke kun betydning i forholdet mellem professionelle landevejsryttere og supermotionisterne.
Ifølge Mortensen ville eksempelvis et Liege-Bastogne-Liege kørt over tilsvarende distance til et Zwift-løb (typisk 30-60 kilometer) nemlig give helt andre resultater end ved den fulde rute på 260 kilometer.
”Du ville se de unge ryttere komme i toppen. Sådan en som Fuglsang ville måske kun blive nummer otte”, mener Mortensen og påpeger, at rytterne kan udvikle nye kompetencer i kraft af e-løbene.
”Frederik Muff var eksempelvis en sindssyg dieselmotor på landevejen, men fordi han har kørt så meget Zwift, så er han pludselig blevet en Ferrari, kan man sige. Jeg tror, at det at man vænner sig til at køre på Zwift om vinteren gør, og at man er klar fra start af i løbene - også på landevejen, hvor man ellers nogle gange kan hygge sig i de første 100 kilometer”.
Den rutinerede landevejsrytter vil helst ikke sammenligne landevejsløbene og e-cykelløbene, men drager i stedet paralleller til en helt særlig form for løb i det fri, når ræs fra hometraineren skal placeres i relation til de andre discipliner i cykelverdenen.
”Jeg vil sammenligne de flade e-løb med et gadeløb på en time, fordi pulsen er så høj, og du er nødt til at koncentrere dig. Også selvom du ikke skal dreje, men du skal hele tiden være fokuseret på, hvad der sker om lidt. Så det er lidt ligesom at køre et gadeløb. Det er bare fedt”, udtaler Mortensen.
Artiklen fortsætter under billedet
Det sociale element og live-events
Selvom løbsaspektet af e-cykling i disse måneder trækker flere og flere overskrifter, handler også denne særprægede form for cykling om langt mere end bare at komme først over målstregen.
Det har Mortensen oplevet på egen krop.
”Jeg har været ude på nogle efterskoler, da jeg var i Virtu. Ved at køre ved siden af hinanden (på hometrainere) kunne børnene gøre noget socialt sammen, hvorimod på landevejen kan de ikke altid have det socialt på samme måde - hvis det regner, og folk bliver negative eksempelvis”, siger han og forklarer:
”Hvis du laver et social ride på Zwift, så kan alle være med, fordi der kan man køre sammen og have det hyggeligt, uanset om den ene træder to watt pr. kilo og den anden fem watt pr. kilo. Så de får noget socialt ud af det, samtidig med at de får noget ud af træningen ved at kunne presse hinanden”.
Danskeren har også erfaret, hvordan e-cyklingen har bragt de unge mennesker tættere på deres comfort zone sammenlignet med ture på landevejen.
”Jeg synes jo bare, at det er skide sjovt at køre derinde, og den oplevelse ville jeg gerne give de unge også. Så har jeg kørt et par gange med dem selv, hvor jeg sidder ved siden af dem, og de synes jo, at det er skide sjovt, at man kan give dem nogle fif”, beskriver han og tilføjer:
”Så kan de også sige, at de har kørt med mig, og på landevejen ville de ikke have fået lige så meget ud af det. De unge er lidt mere kække, når de sidder på hometraineren med en computer foran sig, end hvis de sidder i cykeltøj ved siden af en på landevejen. Der tør de ikke rigtig snakke”.
Netop det at samle folk om e-cykling håber Mortensen også på at blive en del af i fremtiden. Danskeren ser nemlig gerne, at de virtuelle cykelløb ved særlige lejligheder kun forbliver virtuelle i teknologiens forstand.
”Jeg håber til vinter, at vi kan køre nogle flere live-events, hvor alle kommer på samme hometrainer og bliver vejet ind. Jeg tror ikke, at det er så svært. Man skal bare finde et sted, hvor man kan leje og fylde en stor hal og så invitere 20 ryttere”, siger Mortensen, som ikke kan undlade at drømme stort.
”Jeg ved, at mange godt gad, at vi kunne fylde Parken på en eller anden måde og så køre derinde. Det at løbene nu streames, og man via livecams kan se, at vi sidder og lider, ville betyde endnu mere, hvis det var live. Man kan få tilskuerne til at komme og se det”.
Ligesom blandt andre Nicklas Amdi Pedersen har Mortensen i denne måned gennemført den såkaldte Zada-test, hvor rytteren i løbet af godt 60 kilometer på hometraineren kører en henholdsvis ét, 20 og fem minutters all out-test, inden der sluttes af med en 15 sekunders spurt.
Zada-testen er til for at validere rytterens powerdata og skal derfor optages. Gennemførelse af testen giver et certifikat på seks måneder til deltagelse i Zwifts invitationsløb, de såkaldte Pro-Ams, hvor kun de stærkeste Zwiftere inviteres og kører om pengepræmier.
I disse uger deltager Martin Mortensen i Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, hvor han forud for tirsdagens 5. afdeling (tilmeld dig løbet her) ligger nummer otte samlet.
I morgen kan du læse meget mere om Mortensens oplevelser ved Uno-X Cuppen, som han blandt andet betegner som hårdere end Pro-Am-løbene.
Uno-X Cup er lavet i samarbejde med Feltet.dk og Danmarks Cykle Union samt sponsorerne Elite, Zakobo, Fusion, SIS, Tissot, Amaton, Garmin og P. O. Auto.
Se afgørelsen på 1. afdeling af Uno-X Cup, hvor Martin Mortensen blev nummer seks.
Annonce
Annonce
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 18/03-24/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Settimana Coppi e Bartali(2.1) 19/03-23/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
E3 Saxo Classic(1.UWT) 22/03
Gent-Wevelgem(1.WWT) 24/03
Gent-Wevelgem(1.UWT) 24/03
La Roue Tourangelle Centr...(1.1) 24/03
Dwars door Vlaanderen(1.UWT) 27/03
Paris - Camembert(1.1) 27/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Sådan kører du med om sejren i Uno-X Cup
Sådan bliver du en bedre sprinter på Zwift
Oversigt: Se samtlige stillinger halvvejs i Uno-X Cup
Krogager suveræn i dameklassen - Michael Mortensen vinder i D
Danskertrio rydder atter podiet i selektivt C-løb